انتقاد رئیس سابق سی‌آی‌ای از عملکرد امنیتی کاخ سفید

اگر اوباما جای ما بود چه می‌کرد؟

۱۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۹۲۳۵۳۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
ما به کمک همین بلک بری توانستیم با ردیابی سایت‌های سیاه و ردیابی تلفن‌های گروه‌های وابسته به القاعده فعالیت گروه‌های تروریستی را در عراق کنترل کرده و زمینه‌های پایان دادن به جنگ در این کشور را فراهم کنیم، بدون این که کسی متوجه شود یا چیزی افشا شود.
اگر اوباما جای ما بود چه می‌کرد؟

دیپلماسی ایرانی: ژنرال مایکل هایدن، رئیس سابق سازمان امنیت امریکا (سی آی ای) از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در مسائل امنیتی به ویژه در مورد افشای شنود مکالمات تلفنی مقام های جهان توسط سی آی ای انتقاد کرد.

هایدن در مصاحبه تویتری با میدل ایست آنلاین به صراحت از این که شنود تلفنی مقام های امریکایی توسط نیروهای سازمان امنیت امریکا لو رفته است، انتقاد کرد و مسئولیت افشای آن را متوجه رئیس جمهوری و نهادهای نظارتی زیر نظر او کرد و گفت که کاخ سفید می بایست آن قدر بر دستگاه های زیر مجموعه خود نظارت داشته باشد که از افشای چنین حوادثی جلوگیری کند. مساله ای که به تنش در روابط امریکا با متحدان اروپایی اش انجامیده است.

مایکل هایدن که در حال حاضر در کنار بسیاری از مقام های سابق ایالات متحده به ویژه وزرا و مقامات دولت سابق جورج بوش پسر در کمیته فعالیت های سیاسی MoveOn.org فعالیت می کند، از جمله کسانی است که فعالیت های گسترده اینترنتی و تویتری دارد و دائما در تویتر پست می گذارد.

وی درباره افشای جاسوسی سی آی ای از تلفن های همراه مقامات کشورهای مختلف که اخیرا مورد فرانسه و آلمان آن جنجال به پا کرده است، گفت: «حفظ اسرار و تلاش برای جلوگیری از افشای آنها از وظایف هر دولتی است که باید در حفظ آن کوشا باشد در حالی که به نظر می رسد باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و اداره تحت کنترل او در این زمینه کوتاهی کرده اند.»

هفته گذشته در خبرها آمد که سازمان های امنیتی امریکا و نهادهای وابسته به آن تلفن های شخصی و موبایل 36 تن از رهبران جهان از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و مقام های ارشد فرانسوی را شنود می کرده اند که این مساله به احضار سفرای امریکا در برلین و پاریس برای دادن توضیح این مساله منجر شد. اروپایی ها در نشست روز پنج شنبه رهبران عضو اتحادیه اروپا به صراحت گفتند از این که افشا شده که مکالماتشان توسط نهادهای امنیتی امریکایی شنود می شده است، خشمگین هستند.

با این افتضاحی که بر سر افشای شنود تلفن ها به بار آمده است، هیچ بعید نیست که همین الآن کسی در بزند و بگوید شما 15 دقیقه پیش با کسی صحبت کردید یا این که شما در صفحه تویترتان خواسته اید فلان مطلب را تویت کنید. حتما یک تلفن دیگر به صدا در آید، این جا منفجر خواهد شد!

هایدن در بخش دیگری از این مصاحبه به "ابتکار عمل" سازمان های امنیتی امریکا در پایان دادن به جنگ عراق اشاره کرد و گفت: «ما به کمک همین بلک بری، که اکنون آقای رئیس جمهور باراک اوباما امنیت فضای سایبری و الکترونیک کاخ سفید را به آن سپرده است، توانستیم با ردیابی سایت های سیاه و ردیابی تلفن های گروه های وابسته به القاعده فعالیت گروه های تروریستی را در عراق کنترل کرده و زمینه های پایان دادن به جنگ در این کشور را فراهم کنیم، بدون این که کسی متوجه شود یا چیزی افشا شود.»

میدل ایست آنلاین در ادامه می نویسد در حین این گفت وگو تلفن هایدن به صدا در می آید، هایدن بعد از آن که به تلفنش پاسخ داد، گفت: «با این افتضاحی که بر سر افشای شنود تلفن ها به بار آمده است، هیچ بعید نیست که همین الآن کسی در بزند و بگوید شما 15 دقیقه پیش با کسی صحبت کردید یا این که شما در صفحه تویترتان خواسته اید فلان مطلب را تویت کنید. حتما یک تلفن دیگر به صدا در آید، این جا منفجر خواهد شد!»

وی در ادامه گفت: «یک تجسس زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که کسی از آن خبر نداشته باشد اما همین که از موضوع کسی با خبر شد دیگر اهمیت ندارد، چرا که دیگر سر نیست و وقتی که سر نیست شما هم در کارتان موفق نشده اید. کارهای امنیتی در عین پیچیدگی ترسناک هم هستند، این ترس به شما کمک می کند که دقت بیشتری داشته باشید و از ذهنتان کمک بگیرید. دنیای امنیت دنیایی است که ترکیبی از تیرگی و وحشت است که باید در آن بسیار به هوش باشید.»

میدل ایست آنلاین در پایان به شخصیت هایدن اشاره کرده و می نویسد که هایدن فرد جنتلمنی است، به آرامی صحبت می کند و تلاش دارد حتی حرف هایی که بازگوکننده خشمش است نیز با عصبانیت بیان نکند. وی در پایان حرف هایش تاکید کرد، ما باید در تمامی مسائل امنیتی سر نگه دار باشیم تا بتوانیم اعتماد دیگران را به خود جلب کنیم در غیر این صورت شکست خورده به حساب می آییم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 6 آبان 1392/ باز انتشار: شنبه 11آبان 1392

کلید واژه ها: مايكل هايدن امريكا


نظر شما :