در آستانه مذاکرات ژنو رخ داد

رویکرد جدید اروپا در تحریم ایران

۰۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۲۳۵۷۱ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
مقامات اروپایی می گویند هدف از اقدامات جدید ایجاد امنیت در نظام جاری تحریم ها علیه ایران است تا بتوان از اهرم تحریم ها در مذاکرات با تهران بهره برد. اما هدف از اقدامات جدید، گسترش آنها نیست.
رویکرد جدید اروپا در تحریم ایران

دیپلماسی ایرانی: اتحادیه اروپا به منظور جلوگیری از ایجاد چالش های قانونی از سوی شرکت ها که تلاش های غرب برای اعمال فشار علیه ایران را تضعیف می کند، به یک رویکرد جدید اعمال نظام تحریم ها علیه ایران روی آورده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، این اقدام نخستین تلاش از جانب اتحادیه اروپا، پس از به نتیجه رسیدن برخی دعاوی ایران در دادگاه های این اتحادیه است. اخیرا برخی بانک های ایرانی موفق شده اند با استفاده از وکلای خود در دادگاه های اروپا، از فهرست تحریم ها خارج شوند و به گزارش این روزنامه آمریکایی، این نخستین باری است که اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام ایران برای حفظ فشار تحریم ها علیه جمهوری اسلامی تلاش می کند. هرچند اتحادیه اروپا می تواند همچنان چالش هایی را برای دادگاه های اتحادیه اروپا ایجاد کند، مقامات اروپایی در مورد چشم انداز اقدامات قانونی بیشتری که به تضعیف نظام تحریم ها می انجامد، ابراز نگرانی می کنند.

دیپلمات های غربی بر این باورند که تحریم هایی که اتحادیه اروپا از سال 2010، در بخش های مالی، انرژی و کشتیرانی علیه ایران اعمال می کند، نقشی کلیدی در بازگرداندن ایران پای میز مذاکرات ایفا کرده است. مذاکرات با ایران در 16 و 17 آبان ماه در ژنو دنبال می شود و طرفین امیدوارند پس از 11 سال مذاکره سرانجام به توافق برسند.

مقامات اروپایی می گویند هدف از اقدامات جدید ایجاد امنیت در نظام جاری تحریم ها علیه ایران است تا بتوان از اهرم تحریم ها در مذاکرات با تهران بهره برد. اما هدف از اقدامات جدید، گسترش آنها نیست. این در حالی است که این اقدام در شرایط حساسی عملی می شود، چرا که هم دور بعدی مذاکرات هسته ای پیش روست و هم دولت اوباما در تلاش است از رای گیری کنگره در مورد بسته جدید تحریم ها علیه ایران جلوگیری کند.

ین اقدام نخستین تلاش از جانب اتحادیه اروپا، پس از به نتیجه رسیدن برخی دعاوی ایران در دادگاه های این اتحادیه است.

در بین نامه هایی که اتحادیه اروپا برای بیش از 12 شرکت در ارتباط با ایران ارسال کرده است، یکی از نامه ها به بانک بین المللی پرشیا مربوط می شود که دفتر آن در لندن است. مقامات اروپایی در این نامه که تاریخ آن به 10 اکتبر باز می گردد، خاطرنشان کرده اند که نام این بانک را به فهرست تحریم ها باز می گردانند. این در حالی است که دومین دادگاه عالی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر حکم خارج شدن نام این بانک از فهرست تحرمی ها را صادر کرده بود.

همچنین در روزهای اخیر اتحادیه اروپا نامه هایی نیز برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است. دادگاه در مورد این شرکت نیز حکم خروج از فهرست تحریم ها را صادر کرده است.

تحلیلگران می گویند اینکه رویکرد جدید اتحادیه اروپا در تحریم ها چقدر کارایی داشته باشد، روشن نیست. این در حالی است که سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است. اشتون به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای با ایران حضور دارد. وی پیش از این فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و نسبت به پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده بود.

از جولای 2010، اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه 500 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی اعمال می کند و نقش موثری در کاهش صادرات نفتی جمهوری اسلامی داشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :