مسکو جای واشنگتن را برای ریاض می‌گیرد؟

امیر بندر دشمن سرسخت اوباما

۲۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۴۵۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته منابع دیپلماتیک غربی، بندر بن سلطان در حال حاضر خشمگین‌ترین فرد در میان مقام‌های عربستانی از ایالات متحده و در راس آنها شخص رئیس جمهور باراک اوباما است.
امیر بندر دشمن سرسخت اوباما

دیپلماسی ایرانی: یک منبع دیپلماتیک روسی که در یکی از پایتخت های کشورهای عربی کار می کند، می گوید که هیچ بعید نیست که امیر بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان به زودی به روسیه سفر کند. این خبر را سایت تاکتیکال ریپورت که متخصص در اطلاعات امنیتی است نیز منتشر کرده است. این گزارش درباره اطلاعات امنیتی عربستان آورده است که بندر تلاش دارد که به روسیه برود تا سامانه های پیشرفته تسلیحاتی با هدف تقویت سامانه دفاعی استراتژیک عربستان را فراهم کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، هدف حقیقی از این گشایش استراتژیک میان روسیه و عربستان وادار کردن مسکو در درگیر شدن در بحران سوریه و دیگر قضایای منطقه ای در سایه تیرگی روابط عربستان با واشنگتن است تا به این ترتیب نزدیکی ای به سود عربستان در پرونده های منطقه ای میان دو کشور به وجود آید.

به گفته منابع دیپلماتیک غربی، بندر بن سلطان در حال حاضر خشمگین ترین فرد در میان مقام های عربستانی از ایالات متحده و در راس آنها شخص رئیس جمهور باراک اوباما است. به گفته آنها این خشم چندان برای امریکایی ها و غربی ها جدی و جدید نیست اما اکنون به دلیل مواضع امریکا در برابر بحران سوریه بیشتر نمایان شده است.

این نکته قابل توجه است که رئیس سازمان امنیت عربستان (که خود یکی از افراد درگیر در پرونده های بحران سوریه و وضعیت جاری در لبنان و همچنین روابط ریاض با تهران است) از عمد در دیدارهایی که وزیر امور خارجه امریکا در ریاض 10 روز پیش انجام داد، حاضر نشد. وی همچنین نپذیرفت که در دیدار پادشاه عربستان با کری که یکی از مهم ترین امرای مدعی پادشاهی نیز در آن شرکت کرده بود، حاضر شود و عمدا در آن لحظه کشور را به سمت عمان ترک کرد.

یک منبع آگاه امنیتی عربی در این باره می گوید: «امیر بندر به اطلاع کاخ سفید رسانده که با کمک به کودتای نظامی علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مخالف است. ناراحتی وی از واشنگتن زمانی افزایش یافته که دریافته که ایالات متحده اطلاعات امنیتی حساسی را از طریق یک پایتخت عربی افشا کرده است. به موجب این اطلاعات عربستان تلاش داشته از طریق مناف طلاس، سرهنگ نظامی جدا شده از حکومت بشار اسد، بعد از انفجار دفتر امنیت ملی سوریه که باعث کشته شدن شماری از مسئولان امنیتی و رده بالای سوریه شده بود، علیه بشار اسد کودتا کند.»

کارمندان سفارت روسیه در ریاض هنگامی که گذرنامه امیر بندر به سفارت آمد تا ویزای سفر به مسکو را که در ماه آگوست انجام شد، دریافت کند، دیدند که ویزای سفر مکرر او به ایالات متحده توسط سفارت امریکا در ریاض باطل شده است.

منابع دیپلماتیک غربی در ریاض می گویند که دشمنی میان رئیس سازمان امنیت عربستان با کاخ سفید و شخص باراک اوباما سال ها است که جریان دارد و امری دو جانبه است. یکی از دلایل اصلی آن این است که امیر بندر دو سال پیش با نظر امریکایی ها از سمت شورای عالی امنیت ملی عربستان کنار گذاشته شد. وی وقتی که تابستان گذشته به این سمت بازگشت و هم زمان ریاست سازمان امنیت عام را بر عهده گرفت فرصت یافت تا خشم خود را به امریکایی ها به انحای مختلف نشان دهد.

دیپلمات روسی آگاه که در یکی از پایتخت های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کار می کند، در این باره می گوید: «کارمندان سفارت روسیه در ریاض هنگامی که گذرنامه امیر بندر به سفارت آمد تا ویزای سفر به مسکو را که در ماه آگوست انجام شد، دریافت کند، دیدند که ویزای سفر مکرر او به ایالات متحده توسط سفارت امریکا در ریاض باطل شده است.»

امیر بندر سال ها است که مسئولیت پرونده های مختلف روابط عربستان با مسکو را بر عهده دارد، وی نماینده شبه دائمی عربستان در روسیه است. بندر از روسیه به دلیل حمایت و همراهی اش از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و حکومت آن خشمگین است اما به دلیل "پراگماتیک" بودنش پرونده روسیه را مجددا فعال کرد و در ماه آگوست گذشته نیز به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد تا شاید بتواند به کمک روس ها راه حلی برای بحران سوریه بر اساس هدف سرنگونی بشار اسد بیابد. وی در آن سفر به روس ها پیشنهاد همکاری امنیتی برای دستگیری نیروهای چچنی هم رزم با جماعت جبهه النصره در سوریه را دارد تا در آینده برای مبارزه به منطقه چچن بازنگردند.  

این در حالی است که منابع آگاه دیپلماتیک غربی در ریاض می گویند که سفر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به ریاض به دلیل خواستن تضمین های قانع کننده ای از عربستان برای برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس ژنو - 2 و در عین حال حفظ تماس های امریکا با ایران بر سر این کنفرانس شکست خورد و عربستانی ها همچنان بر عدم حضور در کنفرانس ژنو – 2 اصرار دارند. اما تغییر ایجابی در مواضع عربستانی ها زمانی رخ داد که پادشاه عربستان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته تلفنی صحبت کرد. بعد از این مکالمه بود که ائتلاف ملی مخالفان سوری لحن خود را در نشست استانبول تغییر داد و اعلام کرد حاضر است که تحت شرایطی در کنفرانس ژنو – 2 شرکت کند. منابع دیپلماتیک می گویند که در این مکالمه تلفنی امیر بندر بن سلطان در نقش مترجم صحبت های پوتین که توسط مترجمی روسی به زبان انگلیسی ترجمه می شد، ظاهر شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 11

کلید واژه ها: روسیه ریاض امریکا بشار اسد امیر بندر سازمان امنیت


نظر شما :