معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی:

اختلاف نظر میان امریکا و فرانسه جدی بود

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۲۴۸۲۷ اروپا پرونده هسته ای گفتگو
برخی کارشناسان غربی به بیان دو دیدگاه درمورد رابطه آمریکا و فرانسه در مذاکرات هسته ای اخیر می پردازند: یکی پروژه مشترک که به بازی لفظی شبیه است و دیگری قرار دادن ایران بر سر دوراهی " توافق نکردن" و " توافق بد".
اختلاف نظر میان امریکا و فرانسه جدی بود

دیپلماسی ایرانی: تعدادی از نماینده از ارایه طرحی با عنوان " الزام به حفظ حقوق هسته ای " خبر می دهند، طرحی  سه فوریتی که در ده بند تدوین شده است. در همین حال برخی رسانه های اخباری را منتشر کرده اند که مبنی بر اینکه پس از جلسه کمیسیون امینت مجلس سنای آمریکا ، معاون سابق وزیر دفاع در تماس با یک خبرنگار جزییات مواد پیشنهادی توافق اولیه را افشا کرده است. در همین حال برخی کارشناسان غربی به بیان دو دیدگاه درمورد رابطه آمریکا و فرانسه در مذاکرات هسته ای اخیر می پردازند: یکی پروژه مشترک که به بازی لفظی شبیه است و دیگری قرار دادن ایران بر سر دوراهی " توافق نکردن" و " توافق بد". از سویی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از احتمال حضور جان کری در مذاکرات دو روز آینده خبر می دهد و در نهایت اینکه سازمان انرژی اتمی مدعی شده که ایران در فعالیت های هسته ای اش نه تعدیلی داشته و نه افزایش. گزارش که با واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی مواجه شده و اعلام کرده که روند فعالیت های هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. تمامی اینها بهانه ای شد تا با حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امورخارجه به گقت و گو بنشینیم:

تعدادی از نمایندگان از تهیه طرح " الزام به حفظ حقوق هسته ای " خبر دادند، آیا در شرایط کنونی ارایه این طرح قابل پذیرش است؟

چنین طرحی هنوز مطرح نشده و بنده هم در رسانه ها دیدم. تا زمانی که چنین طرحی در مجلس  ارایه نشود ما موضعی نداریم اما اگر مطرح شود ما موضع خودمان را نسبت به این طرح بیان می کنیم.

شما مطلع شدید که برخی از مواد پیشنهادی توافق نامه اولیه توسط یکی ار رسانه ها به نقل از معاون سابق وزارت دفاع آمریکا منتشر شد، آیا موارد منتشر شده همان مواد پیشنهادی است؟

هیچ کدام از جزییات به معنی دقیق آن منتشر نشده است. حتی آن مطالبی هم که توسط برخی رسانه ها از جمله المانیتور، هاآرتص و دبکا منتشر شد، و اعلام کردند برای مذاکرات پیشین بوده و تکذیب شد. بله موضوعات کلی مباحث مشخص است و بر روی موضوعات کلی گمانه زنی هایی صورت می گیرد مانند موضوع 20 درصد غنی سازی و نحوه غنی سازی. اما اینکه جزییات قضیه مطرح شده باشد، من فکر می کنم که تا الان به صورت عمومی گروه 5+1  و حتی ما منتشر نکرده ایم. در ضمن هنوز توافقی به امضا نرسیده. بحث بر سر متنی است که هر لحظه ممکن است کلمات و عبارات آن بالا و پایین می شود. چیزی که هنوز نه به دار است و نه به بار چگونه می توان به صورت قاطع بیان کرد که پیشنهاد شده است.

دو نظر در مورد رفتار فرانسه و آمریکا از سوی کارشناسان غربی مطرح شده ، یکی عده ای رفتار دولت فرانسه به خصوص فابیوس وزیر امور خارجه این کشور و جان کری را یک پروژه مشترک می دانند. پروژه ای که به بازی لفظی شبیه است ، بازی که به منظور وارد کردن ایران به ارایه امتیازهای بیشتر صورت می گیرد. و عده ای دیگر می گویند، رفتار این دو حاکی از آن است که می خواهند ایران میان دو گزینه " توافق نکردن " و " توافق بد " گزینه دوم را انتخاب کند؛ تا چه این دو نظر مطرح شده قابل پذیرش است؟

به دلیل اینکه مقام رسمی هستم نمی خوام به طور خاص در مورد فرانسه و همچنین تعامل میان فرانسه و آمریکا اظهارنظر رسمی داشته باشم، اما به عنوان کارشناسان این دو نظر وجود دارد: یکی ناشی از تقسیم کار میان فرانسه و آمریکا و دیگری ناشی از تحولاتی است که ریشه در سیاست خاورمیانه ای فرانسه دارد. حال چه بخش اول این دیدگاه را قبول داشته باشیم که بنده شاید خودم را در آن جبهه نمی بینم، اما بر اساس نظر کارشناسی بنا به دلایلی ممکن است فرانسه بخواهد نظری مستقل داشته باشد. اما در نتیجه امر تفاوتی نمی کند؛ حال چه علت حادثه را ناشی از تقسیم کار بدانیم و چه ناشی از یک توافق، تاثیری ندارد. در عین حال که گروه 5+1 متن مشترکی را به ما ارایه می دهند. اما به نظرم می رسد که تا به الان همه متقاعد شده اند که این گروه نیاز به وحدت میان خودشان دارند. اختلاف نظر میان فرانسه و امریکا بحث جدی بوده است. اگر مقالات رسانه هایی مانند فیگارو، گاردین و لموند را ببینید و عکس العمل هایی که در شبکه های اجتماعی و صفحه های برخی مقامات فرانسوی که برخی ایرانی های مقیم هم ارایه داده اند، مشاهده کنید، حکایت از این است که آنها باید میان خودشان به وحدت برسند. بخشی از اظهار نظر ها این است که این اختلاف ها  جدی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که احتمال دارد آقای کری در نشست ژنو حضور داشته باشد، آیا این احتمال حضور نشان از رسیدن به یک توافق است؟

ممکن است این احتمال به وقوع بپیوندند و ممکن است چنین نشود.

مبنای احتمال حضور برای رسیدن به یک توافق اولیه است

من فکر می کنم مبنای طرفین رسیدن به توافق است. چون اگر نبود، نیازی هم به مذاکره نبود. اما اینکه در عمل چه اتفاقی می افتند، اجازه بدهید پیش گویی نداشته باشیم.

گزارش آژانس بیانگر این است که ایران نه تعدیلی و نه پیشرفتی در فعالیت های هسته ای اش داشته است، تا چه حد این گزارش موثر بر روند مذاکرات است؟

چون این بحث سازمان انرژی اتمی است، سخنگو نیز موضع این سازمان را بیان کرده است، اجازه بدهید همان موضعی که رسما از سوی سازمان انرژی اتمی مطرح شده مبنای اظهارات قرار گیرد.  

انتشار اولیه: پنجشنبه 30 آبان 1392 / بازانتشار: یکشنبه 3 آذر 1392

کلید واژه ها: حسن قشقاوی


نظر شما :