از ظریف اصرار از کری انکار

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۹۲۵۰۴۶ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در کنفرانس خبری بامداد یکشنبه خود در خصوص توافق انجام شده با گروه 1+5، گفت: این توافق حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت می شناسد. اما جان کری، همتای آمریکایی او که به فاصله چند دقیقه پس از ظریف کنفرانس خبری داد، مدعی شد در توافقنامه حق غنی سازی اورانیوم برای ایران به رسمیت شناخته نمی شود و یک بار دیگر نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داد.

کری در بخش دیگری از اظهارات اش، توافق شش ماهه با ایران را فرصتی برای اعتمادسازی توصیف کرد و گفت در صورتی که از این فرصت به خوبی استفاده شود، راه برای توافق جامع تر که به نفع جامعه بین المللی خواهد بود، هموار می شود. او گفت که این قرارداد شامل توقف پیشرفت هسته ای ایران است که در گام اول مواردی نظیر توقف غنی سازی بالای 5 درصد و به صفر رساندن ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی ایران را شامل می شود. بازرسی روزمره از تاسیاست هسته ای کلیدی ایران و عدم تزریق سوخت به راکتو اراک نیز از دیگری مواردی است که به گفته کری ایران متعهد به انجام آن شده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت ما در مقابل برخی تحریم ها در بخش پتروشیمی و تجارت طلا را به صورت برگشت پذیر لغو می کنیم. او تاکید کرد لغو تحریم ها شامل بخش نفت و بانکداری نمی شود و تحریم هایی که به قوت خود باقی می مانند با جدیت اعمال خواهند شد. کری در پاسخ به این پرسش که چگونه می تواند 6 ماه مانع اعمال تحریم های جدید علیه ایران شود گفت: با کنگره در این زمینه مشورت می کند و به همکاران خود در کنگره اعتماد دارد که درک می کند اعمال تحریم های جدید روند دیپلماسی را تخریب می کند.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :