روحانی: تمام تحریم‌ها قدم به قدم برداشته خواهد شد

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۹۲۵۰۶۵ سرخط اخبار
فرارو- رئیس جمهور با اشاره به توافق ایران و 1+5 اظهار کرد: در مذاکرات، دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ خواهد داد و تحریم نمی تواند کارساز باشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه "گزارش کوتاهی از تلاش های پیگیر تیم دیپلماتیک و دوستانمان به عنوان تیم مذاکرات هسته ای ارائه خواهم داد"، گفت: دستاورد این تلاش ها جلوه بیشتر کرامت و بزرگی ملت ایران بود.
 
وی با بیان اینکه "ملت ایران همواره در طول تاریخ دارای عظمت و سربلندی هایی بوده که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است"، افزود: در این مذاکرات دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ خواهد داد و تحریم نمی تواند کارساز باشد.
 
رییس جمهور تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد فضای اعتماد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی است که آنها علاقه مند به ارتباط دوستانه با این ملت بزرگ هستند.
 
شعار دولت تعامل سازنده با جهان است
رییس جمهور در ادامه این نشست اظهار کرد: برای ایجاد اعتماد در سایه ی تبلیغات ناصحیح، دشمنان چهره ای را ترسیم کرده بودند و در واقع می خواستند ایران هراسی را در ا فکار عمومی جا بیاندازند.
 
وی با بیان این که منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره ی سیاسی دیگر این فضا را به وجود آورد که مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست خود قرار بگیرد، تاکید کرد: البته همانطور که بارها گفته شده اعتماد یک جاده ی دو طرفه است و ما هم باید نسبت به دیگران و به ویژه کشورهای غربی بتوانیم به اعتماد برسیم. البته برای دستیابی به اعتماد کامل راه طولانی در پیش است، اما قدم های اولیه در این زمینه برداشته شده است.
 
رئیس جمهور ضمن این که بحث بعدی را مساله تعامل با جهان عنوان کرد، گفت: شعار این دولت تعامل سازنده با جهان است که در سایه ی اعتماد به وجود خواهد آمد و در این راستا قدم های اولیه برداشته شد.
 
وی تصریح کرد: دولت از روز اول در کنار فعالیت های اقتصادی و سیاسی به معنای سیاست داخلی و فرهنگی و اجتماعی فعالیت سیاست خارجی خود را نیز آغاز کرد به ویژه از اوایل مهر ماه امسال سفر مقامات سیاسی ایران به بیشکک در شهریور و نیویورک در مهر ماه و شروع مذاکرات 1+5 با ایران در سطح وزیران در قدم اول در نیویورک و قدم های بعدی در ژنو برداشته شد.
 
قدرت های جهان حقوق هسته ای ایران را به رسمیت شناخته اند
رییس جمهور در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه "حاصل مذاکرات این است که 1+5 یا به نوعی دیگر قدرت های جهان حقوق هسته ای ایران را به رسمیت شناخته اند"، گفت: البته جمهوری اسلامی ایران این حق را به طور ذاتی دارد. معاهده NPT این حق را به همه کشورهای امضاکننده آن داده است.
 
حسن روحانی اضافه کرد: اکنون بیش از 40 کشور در دنیا مشغول غنی سازی هستند و آژانس هم بر همین مبنا بر کشورهایی که سوخت هسته ای تولید می کنند، نظارت می کند.
 
وی همچنین اظهار کرد: اذعان قدرت های بزرگ به این حق ایران (حقوق هسته ای) از دیدگاه سیاسی بسیار ارزشمند است.
 
رییس جمهور در ادامه، دستاورد دوم مذاکرات را «کسب حق غنی سازی ایران در خاک خود» دانست و افزود: هرکس هر تفسیری بخواهد می تواند از این حق بکند. در متن توافقنامه به صراحت آمده است که ایران غنی سازی خود را انجام می دهد.
 
روحانی اضافه کرد: من به ملت ایران اعلام می کنم که فعالیت غنی سازی ایران بصورت سابق ادامه پیدا می کند و نطنز، فردو، اراک، اصفهان و بندرعباس به فعالیت خود ادامه می دهند.
 
سازمان تحریم با اجرای این توافق شکسته شد
رئیس جمهور در ادامه این نشست خبری با بیان این که دستاورد سوم در این توافق این نکته است که قدرت های جهانی اعلام کردند با پایان یافتن مذاکرات جامع که بلافاصله از امروز آغاز می شود و توافق جامع، تمام تحریم ها برداشته خواهد شد از جمله تحریم های سازمان ملل ، تحریم های یک جانبه از سوی اتحادیه ی اروپا و یا آمریکا گفت: در این توافق نامه اعلام شده است که تمام تحریم ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته خواهد شد. این نکته ی دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده است.
 
روحانی با اشاره به این که سازمان تحریم با اجرای این توافق شکسته شد چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید و چه بدشان بیاید افزود: ترک ها در سازمان تحریم از دیشب آغاز شده است و هر چه زمان بگذرد فاصله ترک ها بیشتر خواهد شد.
 
وی با بیان این که در اولین قدم برخی تحریم ها با اجرای توافق برداشته خواهد شد تصریح کرد: تحریم هایی که به صورت فزاینده ادامه می یافت از امروز یعنی از شروع اجرای توافق متوقف خواهد شد.
 
وی افزود: بخشی از تحریم های بانکی در اجرای این توافق شکسته خواهد شد و این 6 ماه آغازی برای یک تجربه جدید برای ملت ایران است و اگر طرف های توافق ما یعنی 1+5 به این توافق عمل کنند ایران هم به این توافق عمل خواهد کرد و اجرای آن شروع مذاکرات جامع نهایی است.
 
روحانی با بیان این که این مذاکرات و توافق اولیه در مسیر هسته یی بود خاطر نشان کرد: خوشحالیم که بعد از 10 سال یک توافق در این سطح ولو اولیه و برای 6 ماه بین ایران و قدرتهای بزرگ حاصل شد.
 
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بلافاصله بحث و مذاکره پیرامون توافق جامع و همه جانبه آغاز خواهد شد و این مذاکرات می تواند مذاکرات پایانی باشد.
 
ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست
رییس جمهور در ادامه با بیان این که از طرف ایران اراده ای جدی برای شروع و ادامه مذاکرات وجود دارد، گفت: امیدواریم طرف مقابل نیز این اراده جدی و صادقانه را داشته باشد. وقتی احترام و منافع متقابل باشد و وقتی از موضع برابر با هم سخن می گوییم چقدر خوب حرکت به سمت جلو خواهد بود.
 
وی افزود: امیدواریم با همین اصول بتوانیم مذاکرات بعدی را با توافق کامل ادامه دهیم.
 
روحانی با تاکید بر این که ملت ایران به دنبال سلاح هسته یی نیست، گفت: بعد از مذاکرات جامع و توافق نهایی در یک سال دیگر کسی نیاید بگوید که ما مانع شدیم تا ایران به سلاح هسته یی دست یابد. این از آن جو ک های خنده دار تاریخی است. ایران هیچ گاه دنبال سلاح هسته یی نبوده است و این موضوع را فقط من نمی گویم. آژانس هر بار که آمد و بازرسی های گسترده انجام داد گفت که فعالیت های هسته یی ایران انحرافی پیدا نکرده است.
 
روحانی با تاکید دوباره بر این که ایران به دنبال سلاح هسته یی نیست و نخواهد بود، افزود: اگر دنیا هدفش این است که ایران فعالیتش انحرافی نداشته، بداند خودبخود این موضوع تحصیل حاصل و انجام شده است، اما اگر کسی به دنبال این است که ایران را از توسعه بازدارد بداند که این کار امکان ناپذیر خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: فناوری هسته یی برای توسعه ایران است و این فناوری بومی شده و جوان های کشور ما دانشمندان و اساتید کشور کوششی را که حداقل از سال 1367 آغاز شده و تا امروز ادامه یافته است و به ثمر رسانده اند، ادامه خواهند داد و ما آماده ایم که در این راستا با دنیا و آژانس همکاری کنیم تا شبهات و اقدامات در این زمینه مرتفع شود.
 
موفقیت در مذاکرات، در سایه رهنمودهای رهبری، حمایت ملت و تلاش دیپلمات ها بوده است
رئیس جمهور در ادامه صحبتهای خود گفت: لازم می دانم بگویم موفقیتی که تا امروز حاصل شده، در سایه رهنمودهای رهبری، حمایت های بی دریغ ملت بزرگ و تلاش و کوشش های دیپلمات ها و دستگاه های کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بوده است.
 
روحانی ادامه داد: من لازم می دانم یاد امام عزیز را گرامی بدارم که در سایه راه و خط او مردم ایران مسیر استقلال، استقامت و ایستادگی را آموختند و عملی کردند. از رهنمودهای رهبری هم که از ابتدا تاکنون ارشادهای ایشان برای ما راهگشا بوده و همچنین از شهدا و خانواده شهدا و بویژه خانواده شهدای هسته ای تشکر می کنم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه "امروز ایران دارای فن آوری هسته ای و توان غنی سازی است"، اظهار کرد: این توانایی ادامه می یابد و ما در همه زمینه های صلح آمیز هسته ای، فعالیت خود را ادامه می دهیم و با تلاش سازمان انرژی اتمی و رئیس این سازمان و همه اندیشمندان و دانشمندان، این راه ادامه خواهد یافت.
 
رییس جمهور همچنین اظهار کرد: وقتی تیم هسته ای از سفر بازگشتند، مفصل تر درباره جزئیات این توافقنامه صحبت می کنند.
 
به خانواده های شهدای هسته ای افتخار می کنیم
روحانی گفت: ما به این خانواده های عزیز افتخار می کنیم. آنها در این مسیر عزیزترین فرد خود را تقدیم کردند و همواره به این ایثار افتخار می کنند. ما به صبر و ایثار آنها افتخار می کنیم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه "اکنون نوبت فعالان اقتصادی است"، خطاب به فعالان این عرصه تصریح کرد: ما مسیر را آماده و هموار کردیم؛ از امروز تلاش و کوشش شما آغاز می شود.
 
رییس جمهور خطاب به مردم نیز گفت: من به مردم عرض می کنم که ما هرچه داریم از ایستادگی، وحدت و انسجام و حمایت بی دریغ شما داریم.
 
روحانی در پایان با بیان اینکه "حماسه 24 خرداد را مردم آفریدند که امروز این موفقیت یکی از ثمرات آن حماسه سیاسی است"، خاطرنشان کرد: امروز نود و نهمین روز آغاز بکار دولت است و دولت افتخار می کند که قبل از پایان 100 روز این موفقیت را به دست آورده است. من امیدوارم این مسیر با کمک شما مردم ادامه یابد.
 
نشست خبری رییس جمهور در حیاط ساختمان دفتر رییس جمهور برگزار شد. در این نشست اسحاق جهانگیری، علی اکبر صالحی، حسام الدین آشنا، محمدرضا صادق، محمدرضا نهاوندیان و حجت السلام والمسلمین شهیدی، رییس جمهور را همراهی کردند.
 
در نشست خبری رییس جمهور، خانواده برخی شهدای هسته ای کشورمان نیز حضور داشتند.

 

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :