آغاز تلاش داخلی و خارجی کاخ سفید برای دفاع از توافق

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۲۵۰۸۴ سرخط اخبار

کاخ سفید تلاش های داخلی و خارجی خود را از هم اکنون در دفاع از توافق شش ماهه آمریکا و دیگر قدرت های جهان با ایران که کاهش بخشی از تحریم های اعمال شده بر ایران در قبال عقب نشینی این کشور در بخش هایی از برنامه هسته ای اش به دنبال خواهد داشت را آغاز کرده است.

 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که انتظار می رود باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور روز یکشنبه با بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که طی روزهای اخیر تلاش می کرد کمپین احساسی و جهانی را علیه توافق ایران و شش کشور (آمریکا، انگیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) به راه اندازد، تماس بگیرد.
 
نخستین واکنش منفی از سوی یووال استینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل که رابطه نزدیکی با نتانیاهو دارد منتشر شد. وی تاکید کرد: «این توافق ایران را به دستیابی به بمب هسته ای نزدیکتر می کند.» وی در ادامه افزود: «اسرائیل نمی تواند در این جشن جهانی که بر اساس فریبکاری ایران و خودفریبی جهان شکل گرفته، شرکت کند.»
 
 یکی از مقامات ارشد دولت اوباما روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «می توانید مطمئن باشید که رئیس جمهور اوباما با بینامین نتانیاهو صحبت خواهد کرد.»
 
البته اظهارنظرهای منفی از این دست، در کپیتال هیل (مقر کنگره آمریکا) جایی که جمهوری خواهان و دموکرات ها انتقادات اسرائیل را تکرار می کنند و معتقدند که این توافق بیش از آنکه امتیاز بگیرد، امتیاز می دهد، در انتظار اوباما خواهد بود.
 
 مقامات ارشد دولت اوباما می گویند این دولت از شب شنبه تماس های تلفنی خود با کپیتال هیل را آغاز کرده و به این تماس ها ادامه می دهد تا احتمال هرگونه اقدام کنگره ای برای اعمال تحریم های جدید را از بین ببرد. به عقیده آنها اعمال تحریم های جدید علیه ایران در حال حاضر هر گونه توافقی را به بیراهه خواهد برد.
 
به گفته یکی از مقامات ارشد دولت اوباما، استدلال کاخ سفید این است که این توافق «محدود، موقت، هدفمند و برگشت پذیر» است و دریچه ای شش ماهه را برای آزمودن اینکه آیا یک توافق جامع قابل دستیابی است یا خیر می گشاید. مهمترین نکته در مورد این توافق این است که برنامه هسته ای ایران در طول مذاکرات متوقف خواهد بود.
 
به عقیده این مقامات چنین توافقی با متوقف کردن برنامه هسته ای ایران طی شش ماه آینده، بسیاری از نگرانی های اسرائیل را پاسخ می دهد.
 
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از اعلام توافق در ژنو گفت که اسرائیل و آمریکا موافق هستند که نباید به ایران اجازه دهند که به تسلیحات هسته ای دست یابد. اما کری تاکید کرد که هیچ یک از قدرت های جهانی حاضر در ژنو باور ندارند که تحریم های بی امان منجر به رسیدن به این هدف شود. وی تاکید کرد این توافق منجر به ایجاد امنیت بیشتر برای اسرائیل خواهد شد.
 

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :