درخواست آیپک از کنگره آمریکا درباره تحریم ایران

۰۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۹۲۵۱۹۶ سرخط اخبار

علیرغم توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، «آیپک» که اصلی ترین لابی صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید، از کنگره این کشور خواسته است همچنان به تلاش برای افزایش تحریم های ضدایرانی ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه «پلیتیکو»، اصلی ترین و قدرتمندترین لابی اسرائیل در آمریکا موسوم به «آیپک» (کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا) تنها چند روز پس از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و در تقابل با کاخ سفید، از کنگره خواسته است به تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران ادامه دهد.

این در حالی است که توافق 6 ماهه میان ایران و 1+5 دولت آمریکا را به جلوگیری از تصویب تحریم های جدید علیه ایران موظف کرده و کاخ سفید هم از کنگره خواسته است بررسی تحریم های جدید را متوقف کنند.

با این وجود «آیپک» در یادداشتی که روز دوشنبه برای کنگره ارسال کرده، از نمایندگان خواسته است به تلاش برای افزایش فشار بر تهران ادامه دهند.

در بخشی از این یادداشت آمده است: کنگره باید... تحریم های جدیدی تصویب کند، که اگر ایران به تعهدات خود پایبند نبود یا از مذاکره در مورد یک توافق نهایی قابل قبول سر باز زد، با تبعات فوری روبرو شود. کنگره در همکاری با دولت، باید به دقت بر توافقنامه اولیه نظارت کند تا از تمکین ایران به این توافقنامه اطمینان حاصل کند. در صورتی که ایران این توافقنامه را نقض کند، دولت باید تمام کاهش تحریم ها را لغو کند.

با این وجود، این یادداشت اذعان کرده است که توافق به دست آمده در ژنو، میزان فعالیت های هسته ای ایران را محدود کرده و همچنین میزان دسترسی و نظارت بر برنامه هسته ای این کشور را افزایش می دهد. آیپک البته از کاهش تحریم های ایران با وجود ادامه غنی سازی انتقاد کرده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اصلی ترین مخالف علنی توافق هسته ای با ایران بود. وی از آمریکا و دیگر کشورهای 1+5 به دلیل توافق با ایران انتقاد کرده و این موافقتنامه را یک «معامله بد» خوانده است. آیپک بازوی اجرایی و اهرم فشار صهیونیست ها در کنگره آمریکا به شمار می آید که به شدت در تلاش است تا فشارهای اقتصادی بر ایران را افزایش دهد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :