توافق هسته‌ای ژنو به فروپاشی تحریم‌ها می‌انجامد

۰۷ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۴۵ کد : ۱۹۲۵۲۹۴ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به اینکه امتیازهای ایران در توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو تزئینی بودند تأکید کرد که این توافقنامه به فروپاشی نظام تحریم ها منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی تصریح کرده است تخفیف تحریم ها در مذاکرات هسته ای ژنو به «فروپاشی تحریم های منجر خواهد شد که بنا بر فرض پابرجا مانده اند.»

این روزنامه آمریکایی در گزارشی با عنوان «خطرناک ترین معامله» مدعی شده است توافقی که چند روز پیش در ژنو بین ایران و کشورهای 1+5 منعقد شد قادر به کنترل تهدید هسته ای ایران نیست.

نیویورک تایمز می نویسد: «توافقی که ایران با کشورهای 1+5 به آن دست یافت، به طرز قابل توجهی قابلیت های هسته ای ایران را به عقب برنمی گرداند چون ایران تنها امتیازهایی تزئینی داد تا هدف اصلی اش که ادامه غنی سازی است را نگاه دارد.»

این گزارش می افزاید: «تحریم های سخت ایران را به میز مذاکره آوردند. کاهش آن تحریم ها اکنون شرکت هایی از سرتاسر دنیا را به رقابت برای تجارت با ایران می کشاند که این در نهایت به فروپاشی تحریم هایی منجر خواهد شد که بنا بر فرض پابرجا مانده اند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه از برخی مفاد توافق ژنو انتقاد کرده و نوشته طبق این توافقنامه ایران نه تنها مجاز به نگاه داشتن 18 هزار سانتریفیوژ خود خواهد بود بلکه اجازه خواهد داشت به ساخت سانتیرفیوژهای نسل پیشرفته تر هم ادامه دهد، به شرطی که این سانتریفیوژها را در تأسیسات غنی سازی اورانیوم نصب نکند. این یعنی اینکه: توانایی غنی سازی اورانیوم ایران ضعیف تر نشده است.»

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :