تلاش کنگره برای کاهش اختیارات اوباما در توافق با ایران

۱۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۹۲۵۶۱۴ سرخط اخبار

گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا بعد از تعطیلات سال نو میلادی تلاش خواهند کرد با تصویب طرحی اختیارات دولت برای موافقت با غنی سازی در ایران را محدود کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می گویند ممکن است قانونی را به تصویب برسانند که اختیارات دولت در توافق هسته ای نهایی با ایران را محدود می کند.

خبرگزاری رویترز نوشته است این نمایندگان با بیان اینکه صدور مجوز برای ادامه غنی سازی در توافق هسته ای با ایران مایه نگرانی آن هاست، می گویند کنگره ممکن است بعد از تعطیلات سال نو، بسته جدیدی را به تصویب برساند که مفاد مورد نظر کنگره برای توافق نهایی با ایران را تعیین کند.

ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) هفته گذشته به توافقی اولیه دست یافتند که بر اساس آن توان غنی سازی ایران در 6 ماه آینده حفظ شده و برخی از تحریم ها نیز لغو می شود.

«الیوت انگل» نماینده دموکرات و عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می گوید: بهتر بود ایران در طول مذاکرات غنی سازی را متوقف می کرد. فکر نمی کنم چیز زیادی بود اگر این خواسته را مطرح می کردیم.

انگل که بعد از جلسه خصوصی اعضای کمیته با «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: این موضوع مرا نسبت به صداقت ایرانی ها به شک انداخته است.

«میچل بچمن» نماینده جمهوری خواه هم بعد از این نشست گفت احتمال می دهد که دولت بخواهد به ایران اجازه دهد حتی بعد از توافق نهایی هم به غنی سازی ادامه دهد.

وی می گوید: متاسفانه، از آنچه که امروز شنیدیم، اینطور بر می آید که دولت اوباما می خواهد برای ایران حق غنی سازی قائل شود. تنها راه برای کسب اطمینان از اینکه ایران نهایتا به بمب دست پیدا نمی کند، این است که آن ها سانتریفیوژهای خود را اسقاط کرده و از اورانیوم غنی شده ای که اکنون در اختیار دارند، چشم پوشی کنند.

«تیم پرایس» نماینده جمهوری خواه منطقه جورجیا هم روز سه شنبه گفته است دولت اوباما در توافق با ایران بیش از حد بذل و بخشش کرده است. وی پیش از جلسه نمایندگان و شرمن گفته بود: فکر می کنم باید در فشار به دولت در مورد آنچه که تاکنون انجام شده، قاطعانه تر برخورد کنیم.

با این حال، «داچ راپرزبرگر» نماینده ارشد دموکرات ها در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان می گوید ادامه غنی سازی حین مذاکرات، مایه نگرانی وی نیست، چراکه این توافق اغلب تحریم ها را حفظ کرده و در عین حال میزان دسترسی به تأسیسات هسته ای و بازرسی از آن ها را افزایش داده است.

علاوه بر مجلس نمایندگان، گروهی از اعضای سنای آمریکا نیز در تلاشند تا بسته ای از تحریم های جدید علیه ایران را به تصویب برسانند. البته این تحریم ها تنها در صورتی اجرایی می شوند که ایران توافق اولیه را نقض کند.

کاخ سفید این هفته به این تلاش ها واکنش نشان داد و اعلام کرد با چنین تحریم هایی مخالف است، چراکه حتی اگر موعد اجرای آن مشروط به نقض توافق باشد، می تواند فضای مثبت کنونی را از بین ببرد و حتی به بر هم خوردن توافق منجر شود.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :