نگرانی کنگره از نزدیک شدن شرکت‌های نفتی به ایران

۱۶ آذر ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۲ کد : ۱۹۲۵۶۸۹ سرخط اخبار

«فارن پالیسی» در گزارشی به موضوع اثرات توافق ژنو و تحرک شرکت های نفتی بزرگ دنیا برای بازگشت به بازار ایران پرداخته و نوشت: نمایندگان کنگره به این شرکت ها هشدار داده اند در صورت ارتباط با ایران، با جرایم سنگینی مواجه می شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه نشریه «فارن پالیسی» نوشته است که سران کنگره به شرکت های نفتی جهان هشدار داده اند که اگر پیش از برداشته شدن تحریم ها با ایران وارد معامله و مراوده تجاری شوند، با جریمه های شدید مواجه می شوند.

فارن پالیسی در این مورد نوشته است: در حالی که هنوز جوهر امضای توافق موقت قدرت های جهانی با ایران برای کاهش تحریم ها در قبال کند شدن فعالیت های هسته ای این کشور، خشک نشده و تحریم های نفتی اصلی همچنان به قوت خود باقی است، شرکت های نفتی بزرگی نظیر «رویال داچ شل»، «انی» ایتالیا و «او ام وی» استرالیا در حال بررسی امکان از سرگیری فعالیت هایشان در ایران هستند. همین مسئله نمایندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را به شدت خشمگین کرده است.

«مایکل مک کال» رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان به «فارن پالیسی» گفته است: شرکت هایی که در حال بررسی گزینه از سرگیری روابط تجاری با ایران هستند، دارند عجله می کنند.

توافقی که 2 هفته قبل بین ایران و گروه 1+5 حاصل شد، امیدها در میان شرکت های نفتی برای برداشته شدن تحریم ها و مهیا شدن شرایط بازگشت به بازار ایران را افزایش داده است. در همین راستا، سران شرکت های نفتی بزرگ اروپا هفته گذشته در حاشیه نشست «اوپک» که در وین برگزار شد، با مقامات ایرانی دیدار داشته و در مورد فرصت های موجود بعد از برداشته شدن تحریم ها، بحث کرده اند.

فارن پالیسی همچنین نوشته است که تحرک به وجود آمده در میان شرکت های نفتی برای همکاری با ایران، موجب نگرانی نمایندگان کنگره شده است. همین امر باعث شده تا نمایندگان حامی تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران، بیش از پیش بر موضع خود که بر خلاف توصیه های کاخ سفید است، پافشاری کنند.

«مارک کرک» سناتور جمهوری خواه در این مورد می گوید: دقیقا به همین دلیل است که سنا باید هرچه زودتر دست به کار شود و تحریم های جدیدی را تصویب کند که اگر ایران توافق را نقض کرد، اجرایی شوند، تا از این طریق از مذاکرات مداوم جلوگیری شود. شرکت های خارجی باید بدانند که اگر این روند به پایان برنامه هسته ای ایران منجر نشود، تحریم ها شدیدتر از همیشه بازمی گردند.

پیش از این روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داده بود که مدیران شرکت های «شل»، «انی» و «او ام وی» با مقامات ایرانی دیدار کرده اند.

«پائولو اسکارونی» مدیر اجرایی «انی» با تأکید بر اینکه این شرکت در 6 ماه آینده صرفت های همکاری آتی با ایران را بررسی می کند، به فایننشال تایمز گفته است: ما در مورد پروژه های مشخصی که پیش از اعمال تحریم ها سال ها به دنبالشان بودیم، بحث کردیم.

«سوزانه مالونی» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد موسسه «بروکینگز» این موضوع را طبیعی می داند و می گوید بر خلاف شرکت های آمریکایی که سال هاست از معامله با ایران منع شده اند، شرکت های اروپایی تا همین چند سال قبل با ایران رابطه داشتند، اما تشدید تحریم ها آن ها را وادار به خروج از این کشور کرد.

مالونی می افزاید: هرچه وضعیت سیاسی بهتر شود، امکان بیشتر شدن اختلاف میان واشنگتن و اروپا افزایش می یابد و فکر می کنم این مسئله می تواند شدیدا مشکل ساز باشد.

شرکت هایی نظیر «انی» که هنوز هم بخشی از فعالیت های خود را به صورت محدود در ایران حفظ کرده، پیش از این هم با هشدارهای کنگره مواجه شده اند. سایت افشاگر «ویکی لیکس» در این رابطه نوشته است کنگره در سال 2010 به این شرکت هشدار داده است که اگر روابط خود را با ایران کاهش ندهد، ممکن است بازار خود را در آمریکا از دست بدهد.

جمهوری خواهان که مخالفت خود با مفاد توافق هسته ای با ایران را اعلام کرده اند، می گویند پیش از این نسبت به کم اثر شدن تحریم ها به دولت هشدار داده بوده اند. یک مشاور حزب جمهوری خواه می گوید افزایش رغبت شرکت های خارجی برای برقراری ارتباط تجاری با ایران، «اثر ثانویه» توافق ژنو است که جمهوری خواهان پیش از این نسبت به آن هشدار داده بودند.

یک سخنگوی اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان هم می گوید: فکر می کنم شل شدن تحریم ها و به رسمیت شناختن برنامه غنی سازی ایران اشتباه بود، و همین امر موجب می شود تا حرکت ایران به سمت ظرفیت هسته ای متوقف نشود.

کلید واژه ها: تحریم شرکت های نفتی ایران


نظر شما :