واکنش وزارت خارجه آمریکا به مصاحبه ظریف با «تایم»

۱۹ آذر ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۹۲۵۸۳۳ سرخط اخبار

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصویب تحریم های تازه علیه ایران را اقدامی «غیرسازنده» خوانده و هشدار داده است که این کار می تواند به از بین رفتن اتحاد 1+5 منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به مصاحبه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مجله «تایم» گفته است کاخ سفید نیز با تصویب تحریم های تازه علیه ایران مخالف است و آن را اقدامی غیرسازنده می داند.

ظریف در مصاحبه ای که دیروز منتشر شد، نسبت به تبعات اقدام نمایندگان کنگره آمریکا در جهت افزایش تحریم های ایران هشدار داد و گفته بود تصویب چنین طرحی به لغو تمام توافقات حاصله در ژنو منجر می شود.

گروهی از نمایندگان هر دو حزب آمریکا در مجلس سنا در تلاشند تا پیش از آغاز سال نوی میلادی بحث افزایش مشروط تحریم های ایران را به رأی بگذارند. این نمایندگان در تلاشند تحریم هایی را تصویب کنند که اجرای آن ها به نقض تعهدات از سوی ایران منوط است. مجلس نمایندگان آمریکا هم قصد دارد طرحی را برای محدود کردن اختیارات کاخ سفید در توافق نهایی با ایران، بررسی کند.

ساکی روز گذشته در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر امور خارجه ایران، گفته است: به عقیده ما، تصویب تحریم های جدید در طول مذاکرات، حتی اگر اجرای آن ها مشروط باشد، غیرسازنده خواهد بود. این اقدام می تواند اتحاد 1+5 را از بین ببرد. این اقدام قطعا می تواند مذاکراتی را که همه ما زحمت زیادی برای آن کشیده و معتقدیم بهترین فرصت یک دهه اخیر برای رسیدن به یک نتیجه مسالمت آمیز است، در معرض خطر قرار دهد. و به همین دلیل هست که همانطور که می دانید «جان کری» وزیر خارجه فردا به کنگره می رود تا در مجلس نمایندگان در این مورد صحبت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت کری در دیدار با نمایندگان تصریح خواهد کرد که هر زمان ایران به تعهدات خود پایبند نبود، می توان تحریم های شدیدتری را وضع کرد، اما فعلا و در حالی که مذاکرات همچنان در جریان است، نباید دست به چنین اقدامی زد.

وی همچنین تأکید کرد که کری به نمایندگان یادآوری خواهد کرد که او نیز حامی تحریم هاست، اما نمایندگان باید به یاد داشته باشند که تحریم ها هدف نبوده اند، بلکه وسیله ای بودند برای اینکه ایران را وارد مذاکرات جدی کنند، و حالا که این اتفاق رخ داد، باید برای دستیابی به توافق جامع به مذاکرات فرصت داد.

ساکی در پایان از پاسخ به خبرنگاری که اصرار داشت از احتمال وتوی تحریم های جدید از سوی کاخ سفید مطلع شود، طفره رفت و حاضر نشد که پاسخ دهد آیا کاخ سفید حاضر است مصوبه کنگره برای افزایش تحریم ها را وتو کند یا خیر.

ایران و گروه موسوم به 1+5 اوایل این ماه در ژنو به توافقی اولیه دست یافتند که در 6 ماه آینده تعهداتی را برای طرفین در نظر می گیرد و فضای لازم برای مذاکرات در مورد راهکار نهایی را ایجاد می کند. ایران متعهد شده گستره برنامه هسته ای خود را در سطح فعلی حفظ کند، 1+5 هم تعهد داده است از اعمال تحریم های تازه، خودداری کند. همچنین ایران غنی سازی 20درصد را متوقف می کند و 1+5 هم بخشی از تحریم ها را کاهش می دهد. این بازه 6 ماهه هنوز آغاز نشده و طرفین در حال رایزنی برای توافق بر سر اجرای تعهدات هستند.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :