کری: ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست

۲۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۹۲۵۸۷۵ سرخط اخبار
وزیر خارجه آمریکا گفت تصویب تحریم جدید علیه ایران باعث خواهد شد شرکای بین المللی نسبت به صداقت آمریکا در توافق ژنو شک کنند.
 
به گزارش مهر، جان کری عصر سه شنبه با حضور در نشست کنگره ی آمریکا به سوال های نمایندگان در خصوص توافق هسته ای با ایران و آینده آن پاسخ داد.
 
یکی از نمایندگان مخالف توافق هسته ای با تهران از جان کری پرسید آیا شما فکر نمی کنید که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است؟
 
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد تهران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست، زیرا مسوولان ایرانی می دانند در آن صورت شاهد یک رقابت هسته ای در کل منطقه خواهند بود، به همین دلیل به این سمت حرکت نمی کنند.
 
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از نمایندگان در خصوص نقش تحریم ها برای وادار کردن ایران به مذاکره اظهار داشت تحریم ها ایران را وادار به تسلیم نمی کند و ادامه این وضعیت موجب تفرقه بین آمریکا و شرکای اروپایی خواهد شد.
 
کری افزود : در چنین شرایطی ما نمی توانستیم با یک موضع یکسان و نیرومند عمل کنیم و تهران همچنان برنامه های هسته ای خود را به پیش می برد.
 
وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از کسانی که همواره از تشدید تحریم ها سخن می گویند، تصریح کرد ما در شرایط خوبی هستیم و باید منتظر باشیم که نتیجه توافق در آینده چه خواهد شد.
 
وی خاطر نشان کرد اگر به دنبال تندروی باشیم و پروسه گفت وگو ها را به عقب بیندازیم، ممکن است که برنامه های هسته ای ایران پیشرفت بیشتری داشته باشد.
 
نماینده دیگری با اشاره به حوادث بنغازی، اوباما را به عدم مسوولیت پذیری متهم کرد و گفت : اگر ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای حرکت کرد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
 
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت : یقین دارم که شما مرا مسوول خواهید دانست و به عنوان وزیر خارجه پاسخگوی این مسئله خواهم بود.
 
یکی دیگر از نمایندگان پرسید شما چگونه می خواهید به مردم آمریکا اطمینان دهید که این میزان از دارایی ها ایران که آزاد می شود، صرف کشتن مردم آمریکا نخواهد شد؟
 
کری افزود: من هیچ راهی برای اینکه متوجه شوم، قرار است این پول هزینه چه کارهایی شود، سراغ ندارم.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما دلایل و اسنادی در دست دارید که نشان دهد، روشی که در پیش گرفته اید، منجر به نتیجه خواهد شد، گفت نمی دانم چه نوع داوری در ذهن شما هست، ما به دنبال توقف غنی سازی 20 درصدی در ایران هستیم تا نگرانی ها در خصوص ساخت سلاح هسته ای از بین برود.
 
وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به مخالفان گفت: شما به یاد دارید در سال 2005 که قرار بود با ایرانی ها وارد گفت وگو شویم، تعداد 800 سانتریفیوژ در تاسیسات هسته ای ایران فعال بود، اما اکنون به 19 هزار رسیده است و با ادامه تشدید تحریم ها تعداد سانتریفیوژها افزایش خواهد یافت.
 
یکی از نمایندگان موافق با ابراز رضایت از توافقنامه ژنو گفت: ما چشم انداز امیدبخشی می بینیم در صورتی که این توافق به دست نمی آمد، ایران می توانست به تولید سانتریفیوژهای بیشتر و افزایش سطح غنی سازی ادامه دهد.
 
نماینده دیگری پرسید با توجه به اینکه ایران در فهرست کشورهای حامی تروریست می باشد و می دانیم که همچنان ازحزب الله حمایت می کند، شما چه طور به این کشور اعتماد می کنید؟
 
جان کری گفت: چه کسی از اعتماد حرف زد، من تاکید کرده ام که با احتیاط عمل می کنیم، اعتماد نکرده ایم و فقط در حال آزمون هستیم تا به نتیجه برسیم.
 
یکی دیگر از نمایندگان موافق با توافق هسته ای ژنو پرسید به چه دلیل فکر می کنید، اکنون بهترین زمان برای مذاکره و توافق با تهران است؟
 
وزیر خارجه آمریکا گفت: اول به این نتیجه رسیده ایم که تحریم ها باعث تسلیم ایران نخواهد شد، دوم بین کاخ سفید و شرکای اروپایی یک اتفاق نظر کامل دراین خصوص وجود دارد، سوم تغییر دولت در ایران و اظهارات امید بخش دولتمردان جدید که نشانه تمایل آنان برای حل موضوع هسته ای این کشور است، ما را متقاعد کرد که چنین تصمیمی اتخاذ کنیم.
 
وی تاکید کرد این بهترین موقعیت برای انجام آزمون پیش رو بود و اگر توافق نمی کردیم، کم کم بین ما و شرکا تفرقه ایجاد خواهد شد و هرگز نمی توانستیم موضعی یک دست و نیرومند داشته باشیم و از طرفی ایران هم همچنان به فعالیت های خود ادامه می داد و بازگشت به پای میز مذاکره دشوارتر می شد.
 
جان کری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نگرانی های رژیم اسراییل و عربستان سعودی گفت : هرگز حمایت خود را از اسراییل قطع نخواهیم کرد و با عربستان سعودی هم در این خصوص گفت وگو کردیم و به آنان اطمینان دادیم که نگرانی ها در خصوص توافقنامه ژنو بی مورد است.
 
وی افزود : ما در عمل هم نشان دادیم و برای اطمینان دادن به شرکا و همپیمانان خود در منطقه درحال نابودی سلاح های شیمیایی سوریه هستیم.
 
کری در دفاع از توافق هسته ای با ایران گفت : این تصمیم براساس مطالعات طولانی که طی سالیان متمادی بر روی موضوع هسته ای ایران صورت گرفته بود، اتخاذ شد.
 
وی افزود : خیلی ها تصور می کنند که باید فشارها بر ایران افزایش یابد اما آیا به این فکر کرده اید که چین و روسیه در ادامه از این ایده حمایت نمی کنند و در نهایت اروپایی ها هم کم کم خود را از این موضوع کنار می کشند و به گفت وگو و تعامل با ایران روی خواهند آورد.
 
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد در آن صورت ما اهرم فشار به وسیله تحریم را از دست خواهیم داد.
 
کری افزود: به خاطر داشته باشید در ایران نیز به این توافق نگاه های متفاوتی وجود دارد و تندروها در آن کشور بسیار خوشحال خواهند شد که اگر آمریکا به آن کشور حمله نظامی کند زیرا در آن صورت مقاومت ایرانی ها مضاعف خواهد شد.
 
کری خاطر نشان کرد ما در مرحله آزمون هستیم و اگر ثابت شد آنها در عمل صداقت ندارند ما همه گزینه ها را در اختیار داریم البته ممکن است شما در نهایت بگویید اگر توافقنامه ژنو به نتیجه نرسد، محاسبات دولت اوباما اشتباه بوده است.
 
وی تاکید کرد شما نمی توانید،بگویید این محاسبه اشتباه بر اساس ساده لوحی بوده است، زیرا ما همه محاسبات خود را انجام داده ایم و بر خطرات آن آگاهی داریم.
 
وی افزود : تردید ندارم اگر مذاکرات بی نتیجه با ایرانی ها ادامه پیدا می کرد ما به نقطه ای می رسیدیم که آنها به تولید سلاح هسته ای نزدیکتر می شدند. سوال من این است در چنین شرایطی کدام روش بهتر است ؟
 
کری خاطر نشان کرد ما بر سر دو راهی در یکی از حساس ترین لحظات تاریخی قرار گرفته ایم یکی از این دو راه ما را به نتیجه ای با دوام در ارتباط با نگرانی های جامعه بین المللی از برنامه های هسته ای ایران می رساند.
 
وی تاکید کرد راه دوم ممکن است منتهی به ادامه خشونت ها و احتمال برخوردها شود.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :