ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از تلاش برای مسموم کردن اوباما تا توافق دیپلماتیک ایران - عراق

۲۱ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۲۵۸۸۸ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
تلاش یک هنرپیشه برای مسموم کردن اوباما، رفتن قرارداد الجزایر به پارلمان عراق، لغو روادید دیپلماتیک میان ایران و عراق، احتمال عدم نامزدی عمر البشیر در انتخابات ریاست جمهوری سودان، پیشنهاد مالی اوکراین به اروپا و غیره از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تلاش برای مسموم کردن اوباما تا توافق دیپلماتیک ایران - عراق

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

ورود ودیعه سه میلیارد دلاری اعراب به عراق

یک منبع سیاسی بلندپایه خبر داد که حدود 3 میلیارد دلار به عنوان قسط اول برای حمایت از برخی تشکل های سیاسی از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد عراق شده است.

به گزارش پایگاه خبری چاکوچ، این مقام سیاسی که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حمایت مالی از برخی تشکل های سیاسی در انتخابات آینده قسط اول کمک های مالی خود را که بالغ بر 3میلیارد دلار می شود به عراق فرستاده اند.

او گفته که شرط اصلی این حمایت ها تأمین مصالح این کشورها در عراق است.

توافق ایران و عراق برای لغو روادید دیپلماتیک

نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در دیدار با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر سر برداشتن روادید دیپلماتیک میان دو کشور و توسعه روابط دو کشور توافق کردند.

به گزارش پایگاه خبری فرات نیوز، بر اساس بیانیه رسمی دفتر مالکی، وی روز پنج شنبه در مقر خود در تهران با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و در این دیدار برخی مسائل مشترک ازجمله برداشتن روادید برای دیپلمات های دو کشور و توسعه روابط و نیز همکاری برای حل مسائل منطقه ای به خصوص بحران سوریه بررسی شد.

توقف کمک های امریکا به شمال سوریه

سخنگوی سفارت امریکا در ترکیه اعلام کرد که ایالات متحده همه کمک های غیر نظامی خود را به شمال سوریه متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز گذشته شورشیان جبهه الاسلامیه پایگاه شورای عالی نظامی وابسته به مخالفان سوریه در مرز ترکیه و سوریه را به تصرف خود در آوردند و همه انبارهای موجود در آن را به اختیار خود گرفتند. بعد از اعلام این خبر امریکا اعلام کرده است که کمک های غیر نظامی خود را به شمال سوریه متوقف می کند.  

سخنگوی سفارت امریکا در ترکیه همچنین گفته است، البته کمک های انسان دوستانی تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت برای این که سازمان های بین المللی و غیر دولتی مامور توزیع آن هستند.

تلاش برای مسموم کردن اوباما

یک هنرپیشه امریکایی در برابر دادگاه فدرال امریکا اعتراف کرده که قصد داشته ماده سمی رایسین را بعد از ساخت و تهیه در خلال یکی از مصاحبه هایش به باراک اوباما و مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک بدهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس اسناد قضایی امریکا شانون جیس ریچاردسون، هنرپیشه امریکایی بعد از این اعتراف در دادگاه فدرال به 18 سال زندان محکوم شده است.

ریچاردسون اعتراف کرده است که قصد داشته در یکی از مصاحبه های تلویزیونی اوباما که خود مجری آن بوده ماده سمی رایسین را به خورد رئیس جمهوری امریکا بدهد.

قرارداد الجزایر به پارلمان عراق رفت

کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق از بررسی توافق نامه الجزایر در مجلس برای حل برخی مشکلات مرزی میان ایران و عراق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مواطن نیوز، ر و ز مهدی، عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس، تاکید کرد که اعضای کمسیون توافق کرده اند که این توافق نامه در صحن علنی مجلس بررسی شود و این بررسی پس از تعطیلات فصلی مجلس آغاز خواهد شد.

او افزود که نوری مالکی در سفر اخیر خود به جمهوری اسلامی ایران درباره این توافق نامه با مقامات ایرانی مذاکره کرده است اما این مذاکرات بدون اطلاع کمیسیون روابط خارجی مجلس بوده است.

احتمال کناره گیری عمر البشیر از قدرت

پس از ناآرامی های اخیر سودان و بحث و جدل بر سر آینده پست ریاست جمهوری این کشور برخی افراد می گویند که عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان قصد دارد در دوران آینده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت نکند.

به گزارش روزنامه الحیات، الحاج آدم یوسف، معاون سابق رئیس جمهوری سودان که سه روز پیش از سمتش برکنار شد گفت که حزب کنگره ملی قصد ندارد عمر البشیر در انتخابات پیش روی سودان نامزد کند. وی که ریاست شاخه سیاسی حزب کنگره ملی، حزب حاکم بر سودان را بر عهده دارد، همچنین گفت که این حزب می تواند در انتخابات آینده که در آوریل 2015 برگزار خواهد شد فردی دیگر را به جای بشیر معرفی کند.با این حال وی تاکید کرد، بشیر تا پایان دوران ریاست جمهوری اش در سمتش باقی خواهد ماند.

اوپک کاهش تولید را پذیرفت

سازمان جهانی اوپک اعلام کرد میزان تولید خود از نفت خام را بر اساس نیاز جهانی در سال آینده میلادی کاهش خواهد داد تا جلوی سقوط ناگهانی قیمت نفت گرفته شود.به گزارش خبرگزاری رویترز، مجمع صادرکنندگان نفت در گزارش ماهانه شان پیش بینی کردند که با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی در سال 2014 خرید نفت از آنها بهتر باشد.سازمان جهانی اپک در نشست دوره ای خود تصمیم گرفت که سطح تولید خود را تغییر ندهد.این در حالی است که سازمان جهانی انرژی پیش بینی کرده است که میزان تقاضای جهانی از نفت اوپک در سال آینده به دلیل افزایش تولید نفت ایالات متحده کاهش یابد.

افزایش بی سابقه تولید نفت امریکا

اداره روابط عمومی سازمان انرژی امریکا اعلام کرد که گزارش های ماهانه این سازمان نشان می دهد که متوسط تولید نفت امریکا در ماه نوامبر با 8 میلیون بشکه در روز به بیشترین میزان خود طی 25 سال اخیر رسیده است.به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان انرژی امریکا پیش بینی کرده است که تولید نفت امریکا در سال آینده به 8.5 میلیون بشکه در روز برسد. همچنین میزان برداشت نفت از منابع نفتی خلیج مکزیک نیز به 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

ضرر سنگین آژانس های فرانسوی از انقلاب عربی

آژانس های مسافرتی فرانسه در سال 2013 به دلیل بهار عربی و تحولات جهان عرب 10 درصد از سرمایه های خود را از دست داده اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنها همچنین 5 درصد از درآمدهای خود را در این مدت از دست داده و از بسیاری از امکاناتی که در اختیار داشته اند نیز محروم شده اند.این در حالی است که بعد از بحران اقتصادی آژانس های مسافرتی فرانسه سال های بدی را طی سال های 2008 و 2009 تجربه کرده بودند.بنا به این گزارش آژانس های مسافرتی فرانسه در حال حاضر در وضعیتی بدتر از آن سال ها قرار دارند و پیش بینی می شود این وضعیت در سال 2014 نیز بهبود نیابد.

پیشنهاد اوکراین به اروپا

دولت اوکراین برای حل بحران پیشنهادی بر سر خودداری اش از امضای توافق نامه تجارت آزاد با اروپا پیشنهاد داد اتحادیه اروپا در پروژه های مشترک و زیربنایی اوکراین 20 میلیارد یورو سرمایه گذاری کند تا این توافق نامه را امضا کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، نیکولای ازاروف، نخست وزیر اوکراین در نشست هیئت دولت در کیف گفت که از اتحادیه اروپا تقاضای کمک های مالی به اوکراین به ارزش 20 میلیارد یورو کرده ایم. این کمک ها که از بودجه اتحادیه اروپا صرف خواهد شد اگر در پروژه های مشترک که برای هر دو طرف سود آور باشد، صرف شوند، هدر نخواهد رفت.اوکراین نزدیک به یک هفته است که به دلیل خودداری دولت کیف از امضای توافق تجارت آزاد با اروپا شاهد اعتراضات مردمی است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اوکراین سودان فرانسه باراك اوباما


نظر شما :