جزئیات جدید از دلایل بازگشت مذاکره‌کنندگان ایرانی به تهران

۲۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۹۲۶۰۲۲ سرخط اخبار

موضوع توقف مذاکرات هیئت های کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین و بازگشت هیئت ایرانی به تهران، طی 24 ساعت گذشته محل بحث و گمانه زنی های بسیار زیادی بوده است. اما امروز یک منبع آگاه جزئیاتی جدید از روندی را بیان کرده که منجر به بازگشت هیئت ایرانی شده است.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات هیئت های کارشناسی ایران و گروه 1+5 که به مدت چهار روز در شهر وین جریان داشت، اواخر وقت شب پنج شنبه متوقف شد و هیئت ایرانی به تهران بازگشت. در این میان، هرچند مقامات ایرانی تأکید کردند که دلیل بازگشت هیئت ایرانی، افزودن نام افراد و شرکت های جدید به لیست سیاه تحریم های ایران بوده، مقامات غربی مدعی شدند بازگشت هیئت ها صرفاً به منظور مشورت های بیشتر صورت گرفته و مشکل خاصی بروز نکرده است.

با این حال، امروز یک منبع آگاه در گفت و گو با «تابناک» جزئیاتی از روند منجر به بازگشت هیئت ایرانی را تشریح کرد. به گفته وی، روز پنجشنبه و در جریان جلسه کارشناسی، طرف غربی به هیئت ایرانی اطلاع داد که قرار است تا ساعاتی دیگر، افراد و شرکت های جدیدی به لیست سیاه تحریمی آمریکا علیه ایران افزوده شوند.

در پی اعلام این موضوع، اعضای هیئت ایرانی بلافاصله جلسه را ترک کرده و برای کسب تکلیف با تهران تماس گرفتند. پس از بیان این موضوع، وزارت خارجه صلاح را در آن دیده که مذاکرات فعلاً ادامه پیدا نکند و اعضای هیئت ایرانی به تهران بازگردند.

این منبع آگاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که از منظر حقوقی، افزودن افراد و شرکت های جدید به لیست سیاه، به معنای «نقض توافقنامه ژنو» نیست؛ زیرا بر اساس تحریم هایی که پیش از این موجود بوده انجام گرفته و تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نشده است. با این حال، این اقدام به طور کامل با «روح توافق ژنو» در تضاد است و به فضای حسن نیت متقابل که حفظ آن در توافقنامه مورد تأکید قرار گرفته بود، آسیب جدی وارد می کند.

گفتنی است پیش از این نیز نماینده دائم ایران در سازمان ملل، طی سخنانی به همین موضوع اشاره کرده و گسترش دامنه لیست سیاه آمریکا را اقدامی منفی در ادامه مذاکرات توصیف کرده بود که بدگمانی ها درباره حسن نیت آمریکا را تشدید می کند. محمد خزاعی در این ارتباط گفته بود: « با وجودی که مقامات آمریکا اقدامات اخیر  را به تحریم های وضع شده قبل از مذاکرات ژنو مرتبط می دانند ولی به هر حال این اقدامات می تواند در شرایط کنونی تاثیرات جدی منفی برروی روند مذاکرات بگذارد».

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز روز گذشته در این زمینه ضمن انتقاد شدید از اقدام آمریکا در افزودن 19 فرد و شرکت به لیست تحریم های ضد ایرانی این اقدام را خلاف روح توافقنامه ژنو دانست و گفت: در حال ارزیابی شرایط و اتخاذ عکس العمل مناسب هستیم».

کلید واژه ها: هیئت ایرانی تحریم


نظر شما :