آمریکا: تحریم جدید نقض توافق ژنو نیست

۲۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۹۲۶۰۲۵ سرخط اخبار

کاخ سفید در واشنگتن اعلام کرد افزایش شرکت ها و افراد تحت تحریم های اقتصادی علیه ایران، نقض کننده هیچ یک از بخش های توافق میان ایران و گروه 1+5 در ژنو نیست.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، کاخ سفید اضافه کرد: تصمیم آمریکا برای توقیف دارایی های شرکت هایی در پاناما، سنگاپور، اوکراین و ایران با استناد به تحریم ها و مجازات هایی انجام شد که از قبل از توافق ژنو وجود داشتند.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید توضیح داد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به اعمال نکردن هیچ تحریم جدیدی علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته ای این کشور پایبند است.

همزمان هیات کارشناسی ایران مذاکرات با گروه 1+5 در وین را در اعتراض به تحریم های جدید آمریکا علیه چند شرکت و شخصی حقیقی ایرانی متوقف کرد و به ایران بازگشت.

وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا در هفته گذشته مجازات ها (تحریم های) جدیدی را علیه تعدادی از شرکت های ایرانی و خارجی به اتهام دور زدن تحریم ها برای کمک کردن به برنامه هسته ای ایران اعمال کردند. این اقدام براساس تحریم هایی صورت گرفت که قبل از این از سوی دولت آمریکا صادر شده بود.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آمریکا و شرکایش در گروه 1+5 امکان امضای توافق طولانی مدت با ایران را بررسی می کنند توافق همه جانبه ای که اعتماد به برنامه هسته ای ایران تنها برای اهداف صلح  آمیز را فراهم می کند. همزمان آمریکا با قدرت به اعمال سیستم تحریم و کشف اقدامات فریبکارانه دولت ایران برای استفاده از شرکت های جعلی برای ادامه برنامه هسته ای اش متعهد است.

"ماری هارف" معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت: مذاکرات میان گروه 1+5 و ایران که در وین به پایان رسید پیشرفت هایی را ثبت کرد. این مذاکرات در سطح کارشناسان در فضای سازنده انجام شد و به مسائل متعدد و پیچیده پرداخت.

وی افزود: هیات های ایران و 1+5 برای مشورت با دولت های خود به کشورهایشان بازگشتند و این موضوع تعجب آوری نیست.

او در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم واشنگتن به اضافه کردن شرکت ها و افراد جدیدی به فهرست سیاه تحت تحریم گفت: آمریکا در مذاکرات ژنو، به ایرانی ها توضیح داد که تحریم های از پیش اعمال شده همچنان ادامه دارد که شامل اضافه کردن شرکت ها و افراد جدید به فهرست تحریم ها می شود. ایرانی ها به هنگام امضای توافقنامه ژنو، از این موضوع آگاه بودند.

وی افزود: دولت آمریکا در این باره کاملا شفاف است. دولت آمریکا به کنگره اعلام کرد ضروری است تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود زیرا اجرای تحریم های قبلی همچنان پابرجاست.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد کارشناسان ایران و 1+5 دوباره برای ازسرگیری مذاکرات باهم دیدار کنند.

براساس توافق ژنو، گروه 1+5 نباید هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال کند اما تحریم های قبلی همچنان باقی می مانند.
مقامات آمریکایی می گویند شخصیت های حقیقی و حقوقی جدیدی را به فهرست تحریم های قبلی اضافه کرده اند.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :