برنامه جدید نتانیاهو برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران

۰۳ دی ۱۳۹۲ | ۰۲:۱۵ کد : ۱۹۲۶۴۴۸ سرخط اخبار


درست از زمانی که چشم انداز رسیدن ایران و گروه 1+5 به یک توافق هسته ای جدی شد و سپس با امضای این توافق، نخست وزیر رژیم اسرائیل تلاش شدید و چند جانبه ای را برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن نهایی این توافقنامه آغاز کرد. خبرگزاری «رویترز» با انتشار تحلیلی به بررسی جدیدترین تاکتیک نتانیاهو در این زمنیه پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» در مطلبی که درباره سیاست های نتانیاهو در قبال توافق هسته ای ایران منتشر کرده، می نویسد نخست وزیر رژیم اسرائیل تلاش دارد با بالا بردن خواسته ها و انتظارات از توافق نهایی هسته ای ایران و غرب، در پیوند کنونی جامعه جهانی علیه سیاست های این رژیم در قبال ایران خلل ایجاد کند.

رویترز اشاره می کند که واکنش نتانیاهو به امضای توافق هسته ای ایران، یاد کردن از آن با عنوان یک «اشتباه تاریخی» بود. وی در ادامه خواستار نابودی کامل برنامه هسته ای ایران و همچنین توقف پیشرفت برتامه موشک های بالیستیک ایران شد؛ یعنی موضوعاتی که به هیچ وجه در توافقنامه ژنو قید نشده بود.

اما وی سپس پا را فراتر گذاشت و گفت مذاکره کنندگان غربی، باید درخواست تغییر در «سیاست های مبتنی بر نسل کشی» ایران در قبال اسرائیل را – که به زعم وی از طریق ارسال موشک برای فلسطینی ها و لبنانی ها و سخن گفتن از محو رژیم اسرائیل دنبال می شود – مطرح نمایند.

این فهرست درخواست ها، از سوی واشنگتن با سردی و بی توجهی روبرو شد. ایران تنها واکنش مختصری به آن نشان داد و یک دیپلمات ارشد غربی نیز آن را «جنون آمیز» توصیف کرد. با این حال، کارشناسان بر این باورند که نتانیاهو قصد دارد فشار را بر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا افزایش داده و از بهبود شدید و سریع روابط ایران و آمریکا جلوگیری کند.

یکی از راه های انجام این کار، درخواست از حامیان رژیم اسرائیل در کنگره آمریکاست. سنا هم اکنون نیز بر سر وضع تحریم های جدید علیه ایران، با اوباما دچار اختلاف است. یکی از مشاوران سابق نتانیاهو گفته مخاطبان اصلی نخست وزیر رژیم اسرائیل، نمایندگان کنگره آمریکا هستند.

این مقام سابق اسرائیلی می گوید: «اینکه کنگره وضع تحریم های جدید را به تعویق بیندازد، یک بحث است و اینکه در توافق نهایی با ایران، تحریم را از میان بردارد، بحث دیگری است. نتانیاهو می خواهد لحن کنگره را به نفع خود تغییر دهد و ابایی هم ندارد که اوباما متوجه این موضوع شود».

در واشنگتن، این عقیده به طور روزافزونی در حال رشد است که نتانیاهو دریافته ایجاد توقف و ضربه زدن کلی به مذاکرات هسته ای ایران، محتمل نیست. بنابراین، وی به تاکتیک های تخریبی روی آورده و برایش اهمیتی هم ندارد که دولت اوباما ممکن است تا چه حد از این تاکتیک ها منزجر باشد.

یک مقام دیگر اسرائیلی که از نزدیک در جریان مشورت های اخیر آمریکا و رژیم اسرائیل درباره ایران قرار دارد، می گوید: «من نمی توانم باور کنم که که آمریکایی ها از اینکه نتانیاهو در این مقطع زمانی حساس تا این حد خارج از خط حرکت می کند، حس خوبی داشته باشند».

«برنادت میهان»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره تلاش های نتانیاهو برای گسترده کردن دستور کار مذاکرات ژنو، تأکید کرده که این مذاکرات صرفاً بر موضوع هسته ای متمرکز خواهد بود.

اما وی در ادامه افزوده: «با این وجود، توجه به این نکته ضروری است که پیشرفت در موضوع هسته ای، در عزم ما برای مقابله با حمایت ایران از تروریسم، تهدید علیه دوستان و شرکای ما و نقض حقوق بشر، خللی ایجاد نمی کند».

به هر حال، تقریباً همه کارشناسان مستقل بر این نکته تأکید دارند که ایران نیز به هیچ وجه با گسترش دستور کار مذاکرات و ورود به بحث های موشکی موافقت نخواهد کرد. «اسحاق بن اسرائیل»، کارشناس هوافضا و طرح سابق سلاح های راهبردی برای وزارت دفاع رژیم اسرائیل، می گوید درخواست نتانیاهو در این زمینه دور از دسترس و غیر واقع بینانه است.

وی می گوید برنامه موشکی ایران، به موازات برنامه فضایی این کشور پیش می رود و هرگونه اقدامی علیه برنامه موشکی این کشور، از سوی ایرانی ها به عنوان حرکتی برای ضربه زدن به روند پیشرفت علمی این کشور در نظر گرفته خواهد شد.

بن اسرائیل می افزاید: «آن ها هرگز برنامه موشکی خود را رها نخواهند کرد. این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد».

به هر حال، با اینکه از دید اغلب کارشناسان و ناظران، ورود چنین درخواست هایی به مذاکرات هسته ای ایران، کاملاً غیرممکن بوده و حتی خود نتانیاهو نیز به محال بودن این موضوع آگاه است، اما وی به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهد تا بتواند دستکم از این راه روند پیشرفت توافق هسته ای ایران و غرب را کند نماید. 

کلید واژه ها: نتانیاهو ایران


نظر شما :