طرح نمایندگان مجلس برای افزایش شمار سانتریفیوژها

اظهارات صالحی، اوباما را در منگنه گذاشت

۰۷ دی ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۲۶۶۵۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
هنوز امضاء 100 نماینده پای طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی برای ملزم کردن دولت به غنی سازی 60 درصدی خشک نشده که گروهی دیگر از نمایندگان به دنبال طرح دیگری برای افزایش شمار سانتریفوژها هستند.منندز ادعا می کند ایرانیان با اظهارات اخیرشان نیت واقعی خود را اعلام کردند.
اظهارات صالحی، اوباما را در منگنه گذاشت

دیپلماسی ایرانی: هنوز امضاء 100 نماینده پای طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی برای ملزم کردن دولت به غنی سازی 60 درصدی خشک نشده که گروهی دیگر از نمایندگان به دنبال طرح دیگری برای افزایش شمار سانتریفوژها هستند. حامیان طرح هایی از این دست که عمدتا از فراکسیون اصولگرایان مجلس هستند ضمن حمایت از ورود مجلس به مساله هسته ای تاکید دارند نیاز کشور به غنی سازی بیش از اینهاست.

در روزهایی که آلودگی هوا به اوج خود رسیده است، حامیان طرح افزایش سطح غنی سازی و شمار سانتریفیوژها می گویند از این طریق درمانی برای این درد ایجاد می شود. این نخستین باری است که پای آلودگی هوا هم به این موضوع باز شده است. تا پیش از این حامیان غنی سازی 60 درصدی و 90 درصدی می گفتند این سوخت برای زیردریایی های هسته ای مورد نیاز است که ایران قصد دارد در آینده بسازد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز  می گوید ایران در حال تولید نسل جدیدی از سانتریفوژهاست. به گزارش فاکس نیوز، این موضع گیری ها از جانب تهران موجب شده باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تحت فشار سناتورها از دو حزب آمریکا قرار گیرد. سناتورهایی که با اشاره به اظهارات اخیر مقامات تهران از اوباما می خواهند به مخالفت با طرح جدید تحریم های ایران پایان دهد. در همین حال تل آویو نیز مدعی شده مواضع اخیر تهران نشانه تلاش برای تولید سلاح هسته ای است.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این زمینه به فاکس نیوز گفت: ایرانیان با اظهارات اخیرشان نیت واقعی خود را اعلام کردند. در صورتی که پای تولید سانتریفوژهای پیشرفته تر در میان باشد تنها مساله غنی سازی با سرعت بیشتر مطرح است که هدف آن تولید سلاح هسته ای است.

واکنش منندز به اظهارات صالحی است که برخی تحلیلگران می گویند برای مقابله با انتقاد محافظه کاران مطرح شده است. محافظه کارانی که بر این باورند ایران بیش از اینکه در توافق هسته ای امتیاز دریافت کند، امتیاز ارایه داده است.

در همین حال سفارت رژیم  اسرائیل در واشنگتن نیز با صدور بیانیه ای بار دیگر درخواست توقف عملیات غنی سازی در ایران را مطرح کرده است. در این بیانیه آمده است: نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر نشانه ای از تلاش تهران برای تولید سلاح هسته ای و شتاب بخشیدن این روند به شمار می رود.

ممندز با اشاره به اینکه او نیز مانند رئیس جمهور می خواهد دیپلماسی فرصتی برای آزمایش پیدا کند، گفت: موضوع این است که باید برای گزینه ای که در آن دیپلماسی موفق نمی شود، آمادگی داشته باشیم. طرح سنا می تواند موضع دولت را در مذاکره با ایران تقویت کند.

در صورتی که پای تولید سانتریفوژهای پیشرفته تر در میان باشد تنها مساله غنی سازی با سرعت بیشتر مطرح است که هدف آن تولید سلاح هسته ای است.

اما به نظر نمی رسد اوباما با این رویکرد موافق باشد. او می گوید در حال حاضر تصویب تحریم های بیشتر ضرورتی ندارد.با این حال منندز قصد دارد طرح تحریم های جدید را بار دیگر در سال نو میلادی به گردش در آورد. در حال حاضر 47 سناتور از این طرح حمایت می کنند. مارک کیرک، که همراه با منندز طرح تحریم های جدید را تدوین کرده ، می گوید اظهارات مقامات تهران و عملکرد مجلس شورای اسلامی دلیل بی اعتمادی ما به ایران را به تصویر می کشد.

ماری هارف؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه پس از تعطیلات سال نو میلادی مذاکرات از سرگرفته می شود، خاطرنشان کرد: این مهم است که به یاد داشته باشیم در صورت خروج ایران از روند دیپلماتیک چه عواقبی در انتظار آن خواهد بود. گزینه دیپلماتیک فرصتی برای حل مجادله هسته ای ایران به شیوه ای مسالمات آمیز است. وی افزود: در عین حال ما قویا به بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای متعهد هستیم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: منندز تولید سلاح هسته ای توافقنامه ژنو 3


نظر شما :