روحانی: اقتصادایران می تواند جز10 اقتصاد اول دنیاباشد

۰۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۹ کد : ۱۹۲۷۷۴۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در افتتاحیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با بیان اینکه حوادث و تحولات شش سال اخیر در اقتصاد جهانی نشان داد که هیچ کس نمی تواند تنها زندگی کند، اظهار کرد: هیچ کشوری نمی تواند بی اعتنا به دیگران مسائل خود را حل کند و هیچ بنگاه اقتصادی نمی تواند بدون ایفای مسوولیت اجتماعی خود به رشد پایدار دست یابد.

وی با بیان اینکه هیچ قدرتی نمی تواند سلطه خود را دائمی بداند، افزود: جهانی شدن این بار در شکل بحران جهانی اقتصادی نشان داد که همه ما در یک کشتی نشسته ایم و اگر کشتی بانان خردمندی برنگزینم طوفان به همه ما آسیب می رساند.

اهم اظهارات رئیس جمهور در ادامه می آید:

*اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد برای جهان و حوزه های اندیشه و فکر فرصت مغتنمی است که با هم اندیشی و تامل نسبت به مسائل مهم جهانی به بیان نگرانی های و دل مشغولی های خود پرداخته و با گفت وگو و تبادل نظر جریانی از اندیشه و فکر را در اداره بهتر جهان پدید آورند و من نیز از این منظر به این اجلاس می نگرم و امیدوارم بتوانم پیام دوستی ،تعامل ،همکاری و همزیستی صلح آمیز ملت خود را به شما رهبران، مسوولان، کارآفرینان و اندیشمندان که از سراسر جهان به این جا آمده اید منتقل نمایم.

*دیدگاه من نسبت به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دیدگاه اعتدال است و این درسی است که از اسلام آموخته و در زندگی سیاسی خود عمیقا تجربه کرده ام و بر همین مبنا بود که تصمیم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا بتوانیم اعتدال و تدبیر که ویژگی بارز ایرانیان و رمز موفقیت آنان در طول تاریخ بوده است در سطح کشور منطقه و جهان در حد توانم جاری سازم.

* با لطف الهی همانطور که پیش بینی می کردم مردم خوب ایران را نیز همین مشی و مرام را برگزیده و اینک به حق، اجرا و تحقق آن را مطالبه می کنند.در منطقه و صحنه بین المللی گزینش ایرانیان با استقبال مواجه شد و نخستین آثار آن را در چند ماه حضور دولت تدبیر و امید مشاهده می کنید.

* اعتراضات گسترده مردمی در همه قاره ها نشان داد که سیاست های اقتصادی باید عدالت اجتماعی و منافع همگان را مدنظر قرار دهد تا به سود همه باشد و تنها سیاست ها و نظام هایی پایدار خواهند ماند که به همه مردم سود برساند. قرآن کتاب آسمانی مسلمانان به ما آموخته است تنها آنچه به مردم سود می رساند در زمین ماندگار خواهد ماند.

*دیدگاه اعتدالی من منحصر به کشورم نیست. جایگاه ایران اعتدال گرا را بر مبنای سیاست های مدبرانه و امیدبخش در تصویر آینده اقتصاد جهانی بسیار فراتر از آنچه که پیش بینی شد می بینم از این رو در سیاست گذاری های جاری نه فقط وضعیت امروز و آینده نزدیک بلکه چشم انداز بلند مدتی را در نظر دارم زیرا اقتصاد ایران بنیه و ظرفیت دار است که ظرف سه دهه آینده در زمره 10 اقتصاد اول دنیا قرار گیرد و این هدفی است که در کلان برنامه ریزی های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی در پی آن بوده و برای تحقق آن قصد جدی دارم.

* در مدتی که مسوولیت دولت بر عهده دارم قصد دارم همه موانع سیاسی و اقتصادی را عمده را مهار نمایم چون اقتصاد ایران را نزدیک ترین و با ظرفیت ترین اقتصاد به همه اقتصادهای موفق نوظهور می بینیم و آینده را همراه و در کنار آنها ترسیم می کنم.

* انتخاب من از سوی مردم ایران در چارچوب یک نظام مردم سالار صورت گرفته است و هم اکنون فرصت پیدا کرده ام تا به آرمان های توسعه اقتصادی، مردم سالاری و بهبود روابط خارجی ایران بپردازم. در اینجا اعلام می نمایم یکی از ارکان های نظری و عملی دولت من تعامل سازنده و بین المللی است و بدون کار و فعالیت بین المللی رشد کیفیت قابل تحقق نخواهد بود.

* در میان کشورهای در حال توسعه و همچنین در منطقه خاورمیانه ایران از بالاترین نرخ در شاخص های توسعه انسانی برخوردار است و ما نهایت پوشش خود را به کار می بندیم تا این منبع عظیم ملی خود را در راستای توسعه کشور به کار گیریم.

* سیاست خارجی ایران نیز در مسیر بهره برداری وسیع از امکانات بین المللی برای توسعه اقتصادی ایران است و دولت من آمادگی کامل دارد تا به همه کشورهای همسایه در طیفی از مسائل از محیط زیست ، پروژه های مشترک اقتصادی ، توسعه تجارت، احقاق حقوق مردم فلسطین، جلوگیری از فاجعه انسانی در سوریه، امنیت خلیج فارس و مبارزه با تروریست و افراطی گری وارد تعامل شده و به قواعد مشترک عملی دست یابد.

*معتقدم صلح و امنیت خاورمیانه در گرو گسترش روابط اقتصادی، همکاری های اجتماعی و فرهنگی و گردشگری و ارج نهادن به بخش خصوصی و همکاری نخبگان در سطح بین المللی است.

* بحران های آغاز قرن بیست یک نشان می دهد که بهره مندی اقتصادی برای تامین زندگی مردم کافی نیست. مردم در کنار اقتصاد به اخلاق و معنویت هم نیازمند هستند زیرا تکیه بر اقتصاد موجب مسابقه حرص آلود مصرف و نابودی منابع طبیعی می شود. اخلاق مشترک انسانی موجب پیوند انسان ها شده و نظم و آرامش را ارتقا دهد.

*من به عنوان رییس جمهور آگاه هستم تا چه میزان ثبات رفتاری و سیاست گذاری در تصمیم گیری ها مهم است. این اصول برای ما بنیادی است در حوزه سیاست خارجی ما همکاری منطقه ای را در اولویت قرار داده ایم و قصد داریم همکاری های عمیق با کشورهای ترکیه ، عراق ،افغانستان، پاکستان، روسیه کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه قفقاز و آسیای مرکزی را پیگیری کنیم و مبنا را بر بازگشایی مسیر اقتصادی و سیاسی قرار دهیم با کشورهای اروپایی نیز که از گذشته ارتباط تجاری داشتیم و با اجرای توافقنامه ژنو روابط ایران با اروپا به حالت عادی باز می گردد.

* انقلاب اسلامی ایران نتیجه مبارزه یک قرن آزادی خواهی ملت ایران بوده است اکنون نیز لازم است هیات حاکمه آمریکا خواسته های ایرانیان را بپذیرند. اکنون رابطه ایران و آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است و برای اولین بار سیاست مداران دو کشور با یکدیگر تبادل نظر داشته و تصمیمی اتخاذ نمودند.

*منطقه در آتش ناامنی می سوزد هر چند کشور من به دلیل انسجام و مردم سالاری امنیت خوبی را تجربه می کند ولی ما نمی توانیم از رنج همنوعان خود بی تفاوت باشیم اکنون باید بگویم تروریسم دامن آتش افروزان را می گیرد.

*این درست است که افراطی گری و خشونت، از لشکر بیکاران و گرسنگان، سرباز می گیرد؛ اما من بر این باورم که رویکردِ ریشه ای در مبارزه با تروریسم، باید از توسعه همه جانبه آغاز شود.زیرا تنها با ارتقاء فرهنگی و ایجاد فرصت های شغلی است که می توان امید به آینده را جایگزین یأس های انتحاری کرد، و ایمان به خدا را زمینه ساز خدمت به انسان ها، و نه نابودی آنها ساخت. اِشکال اساسی در حکمرانی حاکمان مستبد، این بوده که بیگانه از مردم، و تنها با اتکاء به بیگانگان، اقتصاد و جامعه را اداره کرده اند؛ و مردم که خود را سهیم در این مدیریت ندیده اند بر این ستم شوریده اند؛ و در این میان، سوداگران مرگ، از این خشم و شورش، طعمه برگرفته اند.

*من اعتقاد دارم که امنیتِ جهان به امنیت منطقه خاورمیانه گره خورده است، و امنیتِ این منطقه با غفلت از مردم تأمین نمی شود . بنابراین برای امنیت جهانی، هم باید سخن مردم منطقه را شنید، و هم برای جامعه جوان این کشورها، شغل و آینده امیدبخش فراهم کرد. من به صراحت اعلام می کنم که راهِ امنیت، از فرهنگ و اخلاق و توسعه می گذرد.

* اگر بخواهیم همگان در ایجادِ امنیت بکوشند، باید احساس امنیت هم بنمایند؛ چرا که احساس عدم امنیت و محرومیت از حقوق، انگیزه ای برای شوریدن بر نظام ناعادلانه است. بنابراین در ساماندهی جدیدِ جامعه جهانی، باید مطمئن شویم که همه ملت ها، احساس فرصتِ برابر، برای توسعه اقتصادی و اجتماعی می کنند، و مسابقه را مسابقه منصفانه شایستگی ها می بینند؛ و اگر برخی بازیگران، بی جهت از حضور در رقابت محروم شوند، در نهایت، همگان از استفاده حداکثری از توانایی ها محروم مانده اند. زیرا لازمه جامعه جهانی ایمن و توسعه یافته، برخورداری همگان از آزادی اقتصادی و حقِ تعیین سرنوشت سیاسی است؛ و هرگونه محدودیت و تحریم اقتصادی، به جای آنکه به تفاهم و امنیت مشترک کمک کند، واگرایی ها را تشدید خواهد کرد.

* پس اگر لازمه امنیت، توسعه است؛ لازمه توسعه هم، دسترسی به دانش و فن آوری است. و ایجاد مانع بر سر راه تحقیق و توسعه کشورها، بر بدبینی ها و دشمنی ها می افزاید؛ و در نهایت هم ناکام می ماند. به همین دلیل است که ایران، در دنبال کردن برنامه هسته ای خود، جز استفاده صلح آمیز از آن را نمی خواسته و نمی خواهد؛ و هیچ مانعی را نیز بر سر راه پیشرفت علمی خود نمی پذیرد. بر این مبنا، کسانی که تحت تأثیر القائات تبلیغاتی، هنوز تصور می کنند که ایران به دنبال اِعمال قدرت از طریق ایجاد رعب و تهدید، و یا دست یابی به تسلیحات هسته ای است، با قاطعیت و صراحت اعلام می کنم که سلاح هسته ای و توسل به زور، هیچ جایگاهی، در راهبردِ کلانِ امنیتِ ما نداشته، و ایران، هیچ انگیزه ای برای چنین گرایشی ندارد. نگاهی به تاریخ هم، به وضوح نشان می دهد که ایران در سده های اخیر، هرگز تهاجم و تجاوزی نداشته، و صرفاً و منحصراً، در برابر تهدیدات و تهاجماتِ مستقیم و غیرمستقیم، دفاع فعال کرده است؛ و آنچه ایران تا به حال بدان مبادرت ورزیده، با هدف پذیرش و تثبیت جایگاه تعیین کننده خود، در صلح و ثبات و امنیت منطقه، و موقعیت مؤثرش در همکاری های بین المللی بوده است.

*ایران هر زمان که تغییری ملموس و واقعی، در عدول از خصومت ورزی دیگران مشاهده کند، متناسب با آن، پاسخِ مثبتِ مناسب خواهد داد. آن گونه که نمونه بارزی از این جهت گیری متناسب را در موضوع هسته ای و تحولاتی که طی همین پنج ماه، که مسؤولیت اداره کشور را بر عهده گرفته ام، شاهد بوده ایم. و تأکید می کنم آنچه که در مذاکرات اخیر به دست آمد، نتیجه اراده ای بود که دو طرفِ اصلی این نزاع، برای نیل به یک راه حل مرضی الطرفین، نشان دادند. طرفِ مقابل، پس از ده سال تأکید و اصرار بر موضعی غیرمنطقی و ناصحیح، در نهایت به این نتیجه رسید که ملت ایران، تحت هیچ شرایطی، از حقوق خود در دست یابی به فن آوری صلح آمیزِ هسته ای، صرف نظر نخواهد کرد؛ و تداومِ بدبینی ها، و اِعمال و تشدیدِ تحریم ها، جز هزینه های مستقیم و غیرمستقیم برای همه طرف های درگیر، حاصلی نخواهد داشت.

* این واقع نگری، روزنه ای برای حل این بحران گشود، و طرفین با تلاش و جدیت، توانستند یک توافق ِ اولیه را که شالوده و بنیادِ توافق جامع و نهایی خواهد بود، ترسیم و تأیید کنند. بنابراین آنچه در دست داریم، نه تنها یک توافقِ مقطعی و موقت در یک موضوع خاص نیست، بلکه پیش درآمد و زمینه ای برای توافق و تعاملات بعدی است و اگرچه اختلاف نظرات، با طرف مقابل کم نمی باشد، و برخی از آنها در واقع کهنه و مزمن شده و به سختی قابل رفع اند، اما منافع و زمینه های مشترک زیادی نیز وجود دارند که امنیت و ثبات جهانی، توسعه اقتصادی، حراست از محیط زیست، مقابله با خشونت و افراط گرایی، نمونه هایی از این اهداف مشترک محسوب می شوند.

* پیشنهادِ «مقابله جهانی با خشونت و افراطی گری» (WAVE) که این جانب به نمایندگی از ملت بزرگ ایران، در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردم، و با اجماع، به تصویب جامعه جهانی رسید، تکیه بر یک مبنای مشترک اخلاقی دارد، و آن این که، همه انسان ها، از هر دین و نژاد و زبان و ملیت، در سرشتِ خویش، کرامت، رحمت و اعتدال را می پسندند، و از افراطی گری و کشتارِ بی گناهان و تجاوز به حقوق دیگران، بیزارند. پس بیاییم همه به این موج بپیوندیم، و در مقابلِ متجاوزانِ به حقوقِ مظلومان، بایستیم، و جهانی شدن را در تحقق اخلاق جهانی تجلی دهیم.

* مایلم بر این نکته نیز تأکید نمایم که من، بر مبنای اندیشه اعتدال، و استوار بر دین باوری، و تمسک به تعامل سازنده، به روابط دوستانه و پایدار با کشورها اندیشیده؛ و در چارچوبِ نظامِ تجاری چندجانبه، همواره معتقد به تعاملی برابر و منصفانه در حوزه اقتصادی بوده ام.

*در این حوزه، یکی از حلقه های پیوندِ امنیت و اقتصاد، امنیت انرژی است، افزود: نگاه جهان در این حوزه نیز از حساسیت ویژه ای برخوردار است. در گذشته هم، گاهی همین حساسیت ها، زمینه ساز خشونت ها، جنگ ها و کودتاها بوده است؛ در حالی که همین حوزه می تواند زمینه همکاری های گسترده و پایدار باشد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد با تکیه بر ذخایر بی نظیر انرژی خود، در یک همکاری مستحکم، براساس اصلِ منافعِ متقابل، در تأمینِ امنیتِ انرژی جهانی مشارکت سازنده کند و نهادسازی قابلِ اعتماد، برای مشارکتِ بلندمدت را آغاز کند.

*من نظراتم در این زمینه را لحظاتی پیش، در نشستی که با صاحب نظران و مدیرانِ حوزه انرژی داشتم، بیان کردم؛ و این جا فقط تأکید می کنم که از دیدگاهِ جمهوری اسلامی ایران، امنیتِ تولید و عرضه انرژی، و حضور عادلانه و منصفانه، بر مبنای ضرورت های ژئواستراتژیک کشورها، بزرگ ترین زمینه سازِ تبدیلِ انرژی، به عاملِ اصلی و پایدارِ صلح و ثبات است.

* مجدداً مایلم از پروفسور شواب بابت این دعوت تشکر کرده، و از همه حضارِ محترم دعوت نمایم که به ایران سفر کنند.حضار می توانند با سفر به ایران همه زمینه های وسیعِ سرمایه گذاری و همکاری مشترکِ امنیت ساز را، خود، مشاهده کنند؛ با بخش خصوصی و دولتی ایران تماس حاصل نمایند؛ با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی آشنا شوند و از نزدیک، مهمان دوستی ایرانیان را تجربه کنند؛ تا با هم به این واقعیت برسیم که تنها از طریقِ تعامل، همکاری، هم فکری، فهمِ متقابل و رشدِ فن آوری صنعتی و اقتصادی است که می توانیم برای مردم مان زندگی بهتر فراهم کنیم، صلح را پایداری بخشیم، و جهانی عاری از خشونت و افراطی گری بسازیم.

کلید واژه ها: اقتصادی ایران


نظر شما :