ایران یک اسلحه به سمت جهان نشانه رفته است!

۱۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۹۲۸۴۵۷ سرخط اخبار

دولت آمریکا مشکل بزرگی در مورد ایران دارد. این دولت در حال حاضر توانسته با موفقیت مانع اعمال تحریم های جدید شود اما در این راستا به ایجاد اجماع در مورد نواقص رویکرد خود کمک کرد و شرایط را برای مخالفت با کنگره فراهم کرد، آنهم زمانیکه انتظار می رود ایران حتی با گام های حداقلی برای برچیدن برنامه هسته ای خود مخالفت کند. به عبارت دیگر، دولت اوباما خود را در مسیر شکست قرار داده، بدون آنکه یک برنامه پشتیبانی طراحی کرده باشد.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از واشنگتن پست، سناتور رابرت منندز، روز پنج شنبه لایحه تحریمی که با بیش از 70 رای به تصویب می رسید را بررسی کرد و با جزئیات کامل به توضیح عملکرد بد دولت آمریکا در مذاکرات پرداخت. در این گزارش به بخش های مهمتر صحبت های وی اشاره شده است.

وی با تاکید بر اینکه الزامات توصیفی از سوی دولت، سازمان ملل و دنیس راس برای جلوگیری از یک ایران هسته ای لازم هستند، نواقص و معایب توافق موقت میان ایران و گروه 1+5 را اینطور خلاصه کرد: «ایران تاکید دارد که عناصر اصلی برنامه خود، یعنی غنی سازی، راکتور آب سنگین اراک، تاسیسات زیرزمینی فردو و شهرک نظامی پارچین را حفظ خواهد کرد. در حالیکه این عناصر ممکن است موضوع پادمان باشند، در صوتیکه اجازه حفظ زیرساخت های اصلی شان را داشته باشند، می توانند در آینده برنامه خود را به سرعت احیا کنند. ضمن اینکه ایران به دنبال واژگون کردن رژیم تحریم های بین المللی علیه خود است. اصل مطلب اینکه: آنها هیچ چیز را بر نمی چینند، ما تحریم ها را بی اثر می کنیم.»

منندز دقیقا برخلاف تضمینی که جان کری داد، می گوید: «از زمان امضای توافق موقت، بسیاری از کشورها، از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی، در اقدامی فوری به دنبال احیای تجارت و از سرگیری مبادلات با ایران بوده اند. اخیرا خبرهایی از برنامه روسیه برای مبادله پایاپایی که می تواند صادرات نفت ایران را تا 50 درصد افزایش دهد، در رسانه ها دیده می شود؛ اینکه ایران و روسیه در حال مذاکره برای مبادله نفت در مقابل کالا به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار در ماه، برابر 18 میلیارد دلار در سال هستند و این امر صادرات نفت ایران در مقابل کالاهای روسی را روزانه 500 هزار بشکه افزایش می دهد... اقتصاد ایران رو به بهبودی است... لغو تحریم ها به همراه تمایل ایران برای تجارت که به خوبی به نمایش درآمده، تاثیرگذار بوده است.»

منندز در مورد پتانسیل تحریم ها در پایان شش ماه با قاطعیت تاکید می کند که برای اقدام بسیار دیر خواهد بود. اگر راه حل مذاکره شده فعلی که امری معجره آسا است را کنار بگذاریم، ادعای بزرگی است اگر بگوییم سیاست فعلی ما -که رئیس جمهور هم تاکید دارد هرگز اجازه اجرای آن را نخواهد داد-  سیاست «مهار» است: «مشکل ما لایحه ای که من به کنگره ارائه کردم، نیست. کنگره هم مشکل ما نیست. ایران مشکل ما است. ما باید نگران ایران باشیم نه کنگره. ما باید به تاریخچه طولانی اقدامات ایران در مورد برنامه هسته ای اش توجه کنیم... تحریم های جدید شیرآب نیستند که بتوان آنها را آنطور که رئیس جمهور می گوید، باز و بسته کرد.»

«حتی اگر کنگره تحریم های جدیدی را در زمان امضای برنامه اقدام مشترک تصویب می کرد، دست کم شش ماه طول می کشید تا این تحریم ها اجرایی شوند و دست کم یک سال زمان برای تاثیرگذاری آن لازم بود. این امر ما را فراتر از زمان محدودی که ایران برای ساخت بمب هسته ای لازم دارد، خواهد برد، بخصوص که توافق موقت ایران را ملزم به برچیدن هیچ تاسیساتی نمی کند و توانمندی آنها را در نقطه ای که امروز قرار دارند، ثابت نگه می دارد. بنابراین همه باید به خوبی دریابند که اگر توافقی صورت نگیرد، ما هیچ زمانی برای اعمال تحریم های جدید پیش از آنکه ایران یک سلاح هسته ای تولید کند، نخواهیم داشت.»

این سناتور امریکایی بدون ارائه هیچ مدرکی معتقد است: «واقعیت ساده و عمیقا نگران کننده این است که ایران عملا چند هفته تا چند ماه از مرحله فرار هسته ای فاصله دارد، و به نظر نمی رسد که پارامترهای ذکر شده در برنامه اقدام مشترک در مورد توافق نهایی، توانمندی ایران را بیش از چند هفته به عقب براند.»

وی در نهایت ادعا می کند: «نگرانی هایی که اینجا مطرح کردم، همه مشروع هستند و آنطور که دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفته، جنگ طلبی محسوب نمی شوند... ایران می گوید در حالیکه اسلحه ای را به سمتش نشانه رفته باشند، مذاکره نمی کند اما من فکر می کنم این ایران است که یک اسلحه هسته ای به سمت جهان هدف گرفته است. اشتباه است اگر بگوییم رای به تحریم ها برابر جنگ طلبی است... توپ در زمین دولت است، نه در زمین کنگره.»

وی در اصل رئیس جمهور آمریکا را متهم می کند به اینکه آمریکا را در مسیر سیاست مهار قرار داده و این در حالی است که اوباما و هری رید، رهبر اکثریت سنا اجازه رای دادن به تحریم ها را نخواهند داد.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود آورده است: مشخص نیست که نکته اصلی این صحبت ها چه بود. آیا منندز فکر می کند که رید تسلیم خواهد شد؟ آیا وی دموکرات های بیشتری را در حمایت از تحریم ها در کنار خود دارد؟ آیا فکر می کند که طرفداران تحریم ها خواهند گفت «چه سخنرانی خوبی. او می داند در صورت شکست مذاکرات، باید چه کرد»؟ (اما تمام آنچه منندز می خواست بگوید این بود که زمانیکه مذاکرات شکست بخورد، خیلی دیر خواهد بود.)

اگر این توافق شش ماهه شکست بخورد یا به مدت شش ماه دیگر تمدید شود، احتمالا کنگره می تواند بار دیگر تحریم ها را پیگیری کند. اما به اعتقاد منندز این امر تاثیرگذار نخواهد بود. گزینه جایگزین، پذیرش یک ایران هسته ای یا یک حمله نظامی اسرائیلی است. اگر ارزیابی منندز از این زمان بندی درست باشد، احتمال وقوع گزینه دوم بسیار بیشتر است. در این صورت اوباما باعث وقوع همان اتفاقی خواهد شد که به شدت به دنبال ممانعت از آن است- جنگ در خاورمیانه.

کلید واژه ها: منندز


نظر شما :