ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از قهر دوستان توییتری عبدالله گل تا انتقاد از مراسم ولنتاین در نجف اشرف

۰۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۹۲۸۹۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
انتقاد از برگزاری مراسم ولنتاین در نجف اشرف، قهر دوستان توییتری عبدالله گل، سقوط شدید ارزش روبل روسیه، کشف گور دسته جمعی شهدای دفاع مقدس در سلیمانیه و خودکشی سرباز امریکایی متهم به تجاوز در عراق از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از قهر دوستان توییتری عبدالله گل تا انتقاد از  مراسم ولنتاین در نجف اشرف

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

انتقاد از برگزاری مراسم ولنتاین در نجف اشرف

فراکسیون شهروند، وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عمار حکیم در شورای استان داری نجف اشرف از برگزاری مراسم روز ولنتاین در این شهر با حضور برخی مسئولان محلی اعتراض کرد و از استان دار نجف خواست که بابت بی توجهی به احترام این شهر عذرخواهی کند.

به گزارش الفرات نیوز، در این بیانیه رسمی که روز سه شنبه منتشر شد برگزاری این مراسم اهانت به جایگاه قدسی این شهر و تشبه به غرب و بدعت دانسته شده و حضور تعدادی از مسئولان عالی رتبه حکومت محلی در این مراسم مایه تعجب خوانده شده است.

در این بیانیه آمده که مسلمانان اعیاد شناخته شده ای دارند و دامن زدن عمدی به چنین مراسم غربی ای که ربط آن به ارزش های دینی روشن نیست اهانت به مقام قدسی شهر است.

در این بیانیه تأکید شده که آزادی حق همگان است اما این آزادی در چارچوب اعتبارات زمانی و مکانی و اجتماعی و عرفی تعریف می شود و افزوده شده که استان دار نجف اشرف، عدنان الزرفی، باید از این بابت عذرخواهی کند و با عاملان اهانت به مقام قدسی شهر برخورد نماید.

کشف یک گور دسته جمعی از شهدای ایرانی دفاع مقدس در سلیمانیه

سردار محمد، بخشدار منطقه قرتوو در استان سلیمانیه کردستان عراق، از کشف یک گور دسته جمعی در این منطقه خبر داد که پیکر شهیدان ایرانی دوران دفاع مقدس در آن دیده می شود.به گزارش الفرات نیوز، به گفته محمد، این گور دسته جمعی در روستای محمود فجر پیدا شده و تاکنون پیکر سه سرباز ایرانی در آن کشف شده که از ناحیه سر به آنان تیراندازی شده است و به احتمال قوی تعداد اجساد مدفون در گور بیش از این خواهد بود.

او تأکید کرد که به مقامات مسئول برای نظارت بر کشف این گور اطلاع رسانی شده است.

جورج کلونی فیلمش را به اوباما نشان داد

جورج کلونی، هنرپیشه مشهور امریکایی روز سه شنبه فیلم اخیر خود با نام "مومنمنتس من" را با حضور در کاخ سفید به باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته کاخ سفید این فیلم درباره فرار یک بازرگان آثار هنری است که آثاری را در جریان جنگ جهانی دوم از افراد نازی می رباید.

جورج کلونی به عنوان کارگردان این فلیم به همراه مت دایمن و بیلی رای که قهرمانان اصلی این فیلم محسوب می شوند نزد باراک اوباما رفته و این فیلم را برای وی به نمایش گذاشته اند.این فیلم برگرفته از یک داستان حقیقی به همین اسم است که توسط ادسل وبریت ویتر نوشته شده است.

 

سقوط شدید ارزش روبل روسیه

روبل، واحد پولی روسیه روز چهارشنبه به طور بی سابقه ای در برابر یورو سقوط کرد که این مساله باعث نگرانی مردم روسیه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روبل روسیه در معاملات ارزهای رایج در این کشور در روز جمعه به 49 روبل در برابر هر یورو رسید که طی سال های گذشته بی سابقه بوده است.

به این ترتیب واحد پول روسیه از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون 8 درصد سقوط را تجربه کرده است.

این در حالی است که واحد پولی اوکراین نیز در پی تحولات جاری در این کشور در برابر ارزهای رایج خارجی به شدت سقوط کرده است. کارشناسان سقوط روبل را بی ارتباط با سقوط ارزش واحد پولی اوکراین نمی دانند.

اسنودن نماینده دانشجویان دانشگاه گلاسکو

دانشجویان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی امریکا را به عنوان نماینده خود در اداره دانشگاه معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسنودن که در حال حاضر به طور موقت پناهنده روسیه شده توسط نیروهای امریکایی تحت پیگرد است. وی سال گذشته با فرار به هنگ کنگ اقدام به افشای اطلاعات سری ایالات متحده امریکا در سطح جهان کرد.

دانشجویان دانشگاه گلاسکو از میان سه نامزد برای معرفی نمایندگی خود در امور اداری اسنودن را به عنوان نماینده خود انتخابات کردند که وکیل اسنودن موافقت او را برای این کار اعلام کرد.

دانشگاه گلاسکو یکی از قدیمی ترین دانشگاه های بریتانیا و جهان محسوب می شود که قدمت آن به سال 1451 باز می گردد.

خودکشی سرباز امریکایی متهم به تجاوز در عراق

سرباز سابق امریکایی که در سال 2006 در عراق متهم به تجاوز به یک زن و قتل خانواده او شده و در سال 2009 به حبس ابد محکوم شده بود، در زندان اقدام به خودکشی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی امور زندانیان امریکا در این باره گفت: «استفان دایل گرین، 28 ساله روز شنبه در ایالت آریزونا در جنوب غربی ایالات متحده اقدام به خودکشی کرد و جنازه او در سلولش مرده یافت شد.»

وی همچنین گفت: «تحقیقات لازم در این رابطه صورت گرفته و مشخص شده که وی واقعا خودکشی کرده است.»

قهر دوستان تویتری عبدالله گل

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه بعد از آن که قانون جنجالی نظارت اینترنتی را امضا کرد 47 هزار نفر از دوستان خود در تویتر شخصی اش را از دست داد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، عبدالله گل روز سه شنبه قانون جنجالی نظارت اینترنتی را امضا کرد که با خشم بسیاری از مردم ترکیه همراه شد.

این در حالی است که جمعی از مدافعان حقوق بشر نیز از این کار وی انتقاد کرده و آن را منافی آزادی بیان در ترکیه دانسته اند.

عبدالله گل در توضیح امضای خود پای این قانون گفته است که این کار را برای از بین بردن نگرانی های موجود در فضای مجازی کرده است.

مرگ 7 سوری به دلیل گرسنگی

حداقل 7 شهروند سوری که در میان آنها سه کودک نیز مشاهده می شود، در روزهای دوشنبه و سه شنبه در اردوگاه یرموک و الغوطه الشرقیه در اطراف دمشق به دلیل گرسنگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر سوریه در این باره گفت: «دو مرد که یکی از آنها مسن است به همراه یک کودک به دلیل گرسنگی و نبود داروی پزشکی در اردوگاه یرموک جان خود را از دست دادند.»

اردوگاه یرموک بیشتر میزبان پناهندگان فلسطینی است که در پی ناآرامی های اخیر پناهندگان سوری نیز در آن پناه گرفته اند.

گفته می شود دو اردوگاه یرموک و الغوطه بیش از 8 ماه است که تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد. تروریست ها و نیروهای مخالف حکومت سوریه در ماه های اخیر در این اردوگاه ها پناه گرفته و علیه حکومت سوریه در حال جنگ بودند.

همچنین ادعا می شود در طول 8 ماه گذشته صدها نفر در این اردوگاه ها به دلیل گرسنگی و نبود داروهای مورد نیاز بیماران جان خود را از دست داده اند.

کوچ سری پناهندگان آْفریقایی از اسرائیل

روزنامه الحیات، چاپ لبنان گزارش داد، اخیرا فاش شده است که دولت اسرائیل به طور سری پناهندگان افریقایی را از اسرائیل خارج و به اوگاندا می فرستد.

بنا به این گزارش، دولت اسرائیل ده ها افریقایی متقاضی پناهندگی در اسرائیل را به طور سری از سرزمین های اشغالی خارج و به اوگاندا می فرستاده است.

یکی از شهروندان سودانی که تحت همین شرایط از اسرائیل به اوگاندا فرستاده شده است در این باره می گوید که شش شهروند سودانی دیگر تنها به این شرط که فورا از خاک اسرائیل خارج شوند از زندان تسهرونیم آزاد شدند.

به گفته این شهروند سودانی دولت اسرائیل در ازای خروج او از سرزمین های اشغالی 35 هزار دلار داده است.  

اختصاص سالانه یک میلیارد دلار برای نجات نسل یهودیان

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که قصد دارد سالانه یک میلیارد دلار به خانواده های یهودی برای نجات نسل آنها کمک کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، وی در توجیه این کار خود گفته است اگر این قدام را انجام ندهیم شش میلیون یهودی از دست می روند و به ادیان دیگر می پیوندند.

پروژه آویگدور لیبرمن شامل ساخت مدرسه در کشورهای مختلف جهان می شود و قرار است موازی با بودجه اختصاصی دولت که صد میلیون شکل، واحد پول اسرائیل، در سال برای کمک به یهودیان جهان اختصاص داده می شود، دنبال شود.   

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اسنودن فرانسه نجف


نظر شما :