کیف آغازگر دوران جنگ سرد

غرب شکست در سوریه را در اوکراین تلافی می‌کند

۰۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۹۰۶۸ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
با تمرکز بر رویایی غرب و مسکو در می‌یابیم که دوران جنگ سرد با همه معیارها و دلایلش باز گشته است. آیا سفر وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان و لهستان به کیف در جهت حمایت از مخالفان اوکراینی تصادفی بوده است؟
غرب شکست در سوریه را در اوکراین تلافی می‌کند

دیپلماسی ایرانی: از جنوبی ترین نقطه درعا در سوریه تا غربی ترین نقطه در اوکراین و تا عمق میدان های کاراکاس، واشنگتن و به همراه آن اروپا در جبهه ای واحد در برابر صعود روسیه ایستاده اند. آن چه در اوکراین می گذرد می تواند استعاره ای از تحولات جاری در سوریه باشد. مخالفانی که مورد حمایت غرب هستند خواستار سرنگونی دولتی هستند که برای حفظ خود از همه راه ها حتی خشونت استفاده کرده است. در حالی که مسکو در جبهه دیگری ایستاده و از به مسلخ کشیده شدن اوکراین که آن را جزئی جدایی ناپذیر از محیط پیرامونی حیاتی روسیه می داند، اجتناب دارد و آن را خطی دفاعی که به هیچ وجه امکان کوتاه آمدن از آن در رویارویی با غرب نیست، می داند.

روشن بود بعد از راه بسته ای که مذاکره کنندگان در مذاکرات ژنو 2 به آن رسیدند، مسکو همچنان تمایلی برای توقف حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ندارد. و این مساله را کاملا از مواضع مسکو در قبال سوریه و حکومت آن و رفتارهای هیئت سوری در مذاکرات ژنو که هر گونه صحبت از تشکیل حکومت انتقالی را رد می کرد و می گفت که آن چه برای دمشق مطرح و مهم است و اولویت خود می داند و معتقد است باید قبل از هر چیز بر سر آن بحث شود، مساله مبارزه با تروریسم است، می توان دید.  

بعد از ژنو 2 واشنگتن به سمت فتح جبهه درعا از مرزهای اردن پیش رفت تا بتواند نوعی پیشرفت میدانی به دست آورد و دمشق و پشت سر آن مسکو را وادار کند که در محاسبات خود تجدید نظر کرده و دوره انتقالی سیاسی در سوریه را بپذیرند. ایالات متحده امریکا در حال حاضر به این باور رسیده است که بدون هر گونه پیشرفته میدانی در سوریه نمی تواند شاهد پیشرفتی در مذاکرات باشد. کما این که غرب نیز با مطرح کردن طرح پروژه کمک های انسانی در شورای امنیت که خواستار تحریم طرف هایی که در رساندن کمک های انسانی به مناطق تحت محاصره خلل ایجاد می کنند، می شود، مسکو را در شدیدترین حالت ممکن تحت فشار قرار داده است.

غرب به همین اکتفا نکرده است، بلکه به "مسلح کردن" مخالفان اوکراینی روی آورده است که از مخاطرات آن می تواند به کشیده شدن اوکراین به جنگ داخلی که زنگ هشدار آن در روزهای اخیر با کشته شدن ده ها نفر از مردم در رویارویی های مرکز کیف زده شد، بینجامد.

غرب به همین اکتفا نکرده است، بلکه به "مسلح کردن" مخالفان اوکراینی روی آورده است که از مخاطرات آن می تواند به کشیده شدن اوکراین به جنگ داخلی که زنگ هشدار آن در روزهای اخیر با کشته شدن ده ها نفر از مردم در رویارویی های مرکز کیف زده شد، بینجامد. آن هم در سایه این رویکرد غرب که دائما مردم اوکراین را علنا به تمرد و سرپیچی از مقام های روسیه دعوت می کند. همه اینها در میان استقبال اروپایی ها و امریکایی ها از مخالفان اوکراینی و تهدید به اعمال تحریم های جدید به دولت ویکتور یانوکوویچ که مورد حمایت مسکو است، انجام می شود.  

با تمرکز بر رویایی غرب و مسکو در می یابیم که دوران جنگ سرد با همه معیارها و دلایلش باز گشته است. آیا سفر وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان و لهستان به کیف در جهت حمایت از مخالفان اوکراینی تصادفی بوده است؟ آن هم دقیقا زمانی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به بغداد سفر می کند و اعلام آمادگی می کند که مسکو می تواند مطالبات دولت نوری مالکی برای دریافت سلاح در مواجهه با اسلام گرایان تندرو را برآورده کند. سفری که بعد از دوری از گفت وگوهای استراتژیک با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در کویت انجام شد و چند روز قبل از آن توافقات ابتدایی برای خرید میلیاردها دلار سلاح توسط مصر از روسیه در جریان سفر عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر به مسکو حاصل شد. آیا همه این نشانه های روشن حکایت از آغاز جنگ سرد ندارد؟

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اوکراین روسیه مخالفان اوکراینی


نظر شما :