بازگشت افسران و ژنرال‌های روسی به سوریه

پوتین: بشار را به هر قیمتی حفظ کنید

۰۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۹۱۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
بازگشت کارشناسان و افسران روسیه به سوریه به دستور مستقیم شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام شده و وی تاکید کرده است که در هیچ شرایطی نباید ارتش سوریه از هم منفک شود.
پوتین: بشار را به هر قیمتی حفظ کنید

دیپلماسی ایرانی: روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مجددا حمایت خود را از حکومت سوریه افزایش داده و دستور به ارسال سلاح و اعزام افسران و مشاوران روس به سوریه داده تا از سقوط حکومت بشار اسد در این کشور به دست جریان های جهادی که در حال حاضر در حال مبارزه با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هستند، جلوگیری شود.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این روزنامه عبری به نقل از دیپلمات های غربی فعال در مسکو همچنین می نویسد که ده ها افسر و کارشناس از ارتش روسیه ظرف هفته های اخیر به سوریه رسیده اند و به جمع نیروهای ارتش سوریه در مبارزه با شورشیان پیوسته اند تا به آنها در مبارزه با مخالفان به ویژه گروه های جهادی افراطی کمک کنند.

این در حالی است که روسیه یک سال پیش کارشناسان روسی و خانواده های آنها را در پی افزایش جنگ و کشتار در این کشور از سوریه خارج کرده بود.

به نوشته این روزنامه عبری در میان افسران روسی که اخیرا به سوریه رسیده اند، افسرانی با درجه های نظامی بالا هستند که اکنون مشاوران نزدیک افسران ارشد از جمله رئیس ستاد ارتش سوریه و دیگر اعضای این ستاد شده اند. همچنین شماری از این افسران در فرماندهی واحد های میدانی سوریه فعال شده اند که مشورت ها و نظرات خود را برای چگونگی مبارزه با گروه های مسلح و پیشبرد اهداف میدانی در اختیار این فرماندهان قرار می دهند. به موازت آن روس ها به طور گسترده ای کمک های لجستیکی و امنیتی خود را به ارتش سوریه افزایش داده اند و کمک های کلانی را در این زمینه ها در اختیار سوری ها قرار می دهند.

این روزنامه عبری همچنین می نویسد که روسیه توانایی های امنیتی بالایی را در سطح کشورهای قدرتمند جهانی در اختیار سوریه قرار داده است تا آنها بتوانند نیروهای شورشی را یافته و آنها را هدف قرار دهند و هم زمان ارکان و پایه های حکومت سوریه را تقویت کنند.

روسیه سوریه را از طریق پایگاه دریایی خود در بندر طرطوس در غرب سوریه به سلاح های مورد نیازش مجهز می کند و این در حالی است که امریکا با این سیاست روسیه به شدت مخالف است.

به نوشته روزنامه یدیعوت احرونوت بازگشت کارشناسان و افسران روسیه به سوریه به دستور مستقیم شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام شده است. وی تاکید کرده است که در هیچ شرایطی نباید ارتش سوریه از هم منفک شود و به فروپاشی برسد و در عین حال به هر قیمتی شده نباید زمینه های سقوط حکومت بشار اسد فراهم آید.

لازم به یادآوری است که حکومت سوریه قبل از بروز بحران در جهت منافع منطقه ای روسیه در خاورمیانه فعالیت می کرد و دمشق متحد استراتژیک مسکو در خاورمیانه و جهان عرب محسوب می شد.  

به گفته دیپلمات های غربی پوتین از تبدیل شدن سوریه به افغانستانی جدید در پی سقوط حکومت بشار اسد به دست گروه های جهادی نزدیک به شبکه القاعده بسیار نگران است و برای همین به شدت تلاش می کند که حکومت اسد را در سایه تحولات جاری بر سر آینده سوریه به ویژه بعد از به بن بست رسیدن مذاکرات ژنو 2 تحت هر شرایطی حفظ کند.

این دیپلمات ها همچنین می افزایند که روسیه سوریه را از طریق پایگاه دریایی خود در بندر طرطوس در غرب سوریه به سلاح های مورد نیازش مجهز می کند و این در حالی است که امریکا با این سیاست روسیه به شدت مخالف است و به مسکو فشار می آورد که کمک های لجستیکی و امنیتی و میدانی خود را از بشار اسد و ارتش سوریه متوقف کند.

دیپلمات های غربی می گویند که روسیه با حمایت قاطع از بشار اسد تلاش دارد این پیام را به جهانیان به ویژه اعراب بدهد که در حالی که واشنگتن از حمایت خود از حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر دست کشید و از عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع فعلی نیز برای رسیدن به پست ریاست جمهوری حمایت نمی کند خود در کنار متحدانش با اقتدار ایستاده است.

روسیه هفته گذشته نیز میزبان عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و نامزد مطرح ریاست جمهوری مصر بود و با وی قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری امضا کرد. به اعتقاد کارشناسان این اقدام قاهره به معنای دوری از امریکا و نزدیکی به روسیه است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه بشار اسد ارتش سوریه


نظر شما :