چهار شرط روسیه برای توقف اقدام نظامی علیه اوکراین

۱۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۸ کد : ۱۹۲۹۵۹۴ سرخط اخبار

با اوج گیری بحران در شبه جزیره «کریمه» اوکراین، تقابل روسیه و غرب بر سر این موضوع نیز روز به روز شکل جدی تری به خود می گیرد؛ تقابلی که از آن به جدی ترین رویارویی روسیه و غرب پس از جنگ سرد یاد می شود. در این میان، برخی منابع خبری رژیم اسرائیل از تعیین شروطی از سوی مسکو خبر داده که در صورت تأمین آن ها، اقدام نظامی روسیه در کریمه متوقف خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی رژیم اسرائیل با انتشار مطلبی مدعی شد، در حالی که کشورهای غربی طی روزهای اخیر، اقدامات روسیه در قبال کریمه را محکوم کرده اند، مسکو و واشنگتن محرمانه مذاکراتی برای رسیدن به توافق جهت حل و فصل مسأله اوکراین آغاز کرده اند.

به ادعای این سایت، هم اکنون مسکو بر ماندن نیروهای نظامی خود ـ که کنترل کریمه را به دست گرفته اند ـ اصرار دارد؛ اما آماده است تا درباره شرایط خودداری از پیشروی به دیگر مناطق طرفدار خود در شرق اوکراین مذاکره کند.

مذاکرات دو طرف در این زمینه، از طریق کانال آلمان در جریان است و دولت آلمان به شدت در تلاش است تا از وقوع جنگی احتمالی در شرق اروپا جلوگیری کند. آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، یکشنبه شب گفت و گوی تلفنی با یکدیگر داشتند و تصمیم گرفتند در روزهای آتی نیز درباره راه های پیشبرد مذاکرات به رایزنی ادامه دهند.

به نوشته دبکا، این نقل قول منتسب به مرکل که گفته «پوتین تماس خود را با واقعیت از دست داده»، به هیچ وجه درست نیست. در حقیقت، وی به پوتین پیشنهاد کرده نیروهای روس از کریمه عقب نشینی کنند و نیروهای ناظر اتحادیه اروپا جای آن ها را در این منطقه بگیرند. در مقابل، دولت موقت اوکراین نیز باید تعهد بدهد که نیروهای خود را وارد مناطقی که روسیه تخلیه کرده نکند و با شهروندان روس تبار نیز بدرفتاری نکند.

گفته می شود، موارد مطرح از سوی مرکل، موضوعاتی بوده که در جریان رایزنی های اعضای ناتو و اتحادیه اروپا در بروکسل مورد توافق قرار گرفته است؛ اما در طرف مقابل، پوتین نیز شرایط مشخصی برای توافق با طرف مقابل دارد که از آن جمله، غیرنظامی شدن منطقه کریمه از سوی اوکراین به گونه ای است که تهدیدی از این منطقه متوجه روسیه نشود.

بر این اساس، دبکا مدعی است که پوتین درخواست های خود را در چهار محور کلی به طرف مقابل ارائه کرده است:

۱ ـ هر دولتی که در اوکراین تشکیل شود، باید تعهد کتبی بدهد که از برقراری هر گونه روابط با ناتو خودداری کند.

۲ ـ آمریکا، ناتو و هیچ قدرت دیگری نباید در قلمرو زمینی، دریایی یا هوایی اوکراین اقدام به استقرار پایگاه های راداری «ایکس بند» یا «بی ایکس وان» کند. این تضمین همچنین باید دربرگیرنده عناصری از سپر دفاع موشکی غرب باشد که روسیه را در برد خود دارد.

۳ ـ ارتش اوکراین باید در نوع سلاح هایی که مورد استفاده قرار می دهد، محدودیت هایی را بپذیرد.

۴ ـ به منظور محافظت از روس زبان ها و اقلیت های روس تبار در اوکراین، ساختارهای نظامی محلی باید شکل بگیرد.

پوتین در گفت و گوی خود با مرکل تأکید کرده تا هنگامی که این چهار شرط تأمین نشود، نیروهای روس در مواضع کنونی خود می مانند و در صورتی هم که نیاز باشد، به سوی دیگر مناطق اوکراین پیشروی خواهند کرد.

کلید واژه ها: اوکراین روسیه کریمه مرکل


( ۱ )

نظر شما :