در صورت قبول قانون اساسی

عمرو موسی: اخوان را با آغوش باز می‌پذیریم

۲۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۲:۲۵ کد : ۱۹۳۰۰۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
موسی که از طرفداران نامزدی السیسی است، می‌گوید که قانون اساسی مصر دموکراتیک است و به یاران اخوان المسلمین اجازه می‌دهد که صاحب جایگاهی در عرصه سیاسی مصر باشند.
عمرو موسی: اخوان را با آغوش باز می‌پذیریم

دیپلماسی ایرانی: عمرو موسی، نامزد سابق ریاست جمهوری مصر و وزیر امور خارجه اسبق این کشور تاکید می کند که باید رهبران مصر دروازه ها را برای بازگشت جماعت اخوان المسلمین به عرصه سیاسی در صورتی که قانون اساسی را پذیرفتند، باز بگذارند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، موسی تاکید می کند که اعتدال سیاست همیشگی مصر از زمان آغاز به کار حکومت جدید مصر بعد از کودتای مردمی ای که در ژوئن گذشته توسط عبدالفتاح السیسی علیه محمد مرسی، رئیس جمهوری عزل شده مصر انجام شد، بوده و این مساله را از همان ابتدا السیسی به صراحت بیان کرده است.

جماعت اخوان المسلمین که سازمان یافته ترین گروه سیاسی در مصر محسوب می شود بعد از حملات امنیتی شدیدی که حکومت جدید مصر بر آن وارد کرد و صدها نفر از اعضای آن را کشت و هزاران نفر دیگرشان را به زندان انداخت، متحمل ضربات سهمگینی شد به ویژه زمانی که حکومت مصر جماعت اخوان المسلمین را گروهی تروریستی دانست و رهبران آن محاکمه کرد.

موسی که از طرفداران نامزدی السیسی است و ثقل سیاسی خود را برای او هزینه کرده و ریاست بازنویسی قانون اساسی مصر را بر عهده دارد همچنین می گوید که قانون اساسی مصر دموکراتیک است و به یاران اخوان المسلمین اجازه می دهد که صاحب جایگاهی در عرصه سیاسی مصر باشند به شرطی که آنها به قانون اساسی جدید که در ماه ژانویه مورد تایید 90 درصد رای دهندگان قرار گرفت، پایبند باشند. قانون اساسی ای که در زمان رای گیری آن بسیاری از جریان های اسلام گرا رای به آن را تحریم کردند.

موسی که با خبرگزاری رویترز مصاحبه کرده است، همچنین می گوید: «آینده مصر از یک حقیقت بر می خیزد و آن قانون اساسی ای که هیچ استثنائی برای هیچ کدام از شهروندان مصری از هر گروه و جریان و حزب سیاسی ای که باشند، در نظر نمی گیرد. این قانون تضمین کننده حقوق همه شهروندان مصری بر خلاف قانون اساسی سابق اخوانی ها است که حقوق بسیاری از اعضای حکومت سابق را نادیده گرفت و آنها را استثنا قرار داد.»

بعد از سرکوب گسترده جماعت اخوان المسلمین آنها به اندازه بسیاری به سمت فعالیت های زیرزمینی روی آوردند و توانستند به کمک شبکه گسترده اجتماعی ای که در اختیار دارند از قلع و قمع بیشتر خود توسط حاکمان سابقی که دوباره در مصر به قدرت رسیدند، جلوگیری کنند.

اسناد نشان می دهد که حداقل یک میلیون نفر در مصر عضو جماعت اخوان المسلمین هستند و بسیاری از تحلیلگران از آن می ترسند که در صورتی که همچنان برخورد با آنها ادامه یابد این جماعت به سمت عملیات خشونت آمیز روی آورند.

راننده تاکسی، یک مرد ساده در خیابان، من و هر شهروند دیگری چنین چیزی را از آنها می خواهیم، از آنها می خواهیم که به قانون اساسی و جامعه احترام بگذارند. اما اگر بخواهند به کار خودشان ادامه دهند قطعا هیچ کدام از ما آنها را نمی پذیرد و هیچ کدام از ما به آنها رای نمی دهد. آنها باید تغییر کنند.

موسی در این باره می گوید: «آنها لازم است که بر اساس قواعد عمل کنند. راننده تاکسی، یک مرد ساده در خیابان، من و هر شهروند دیگری چنین چیزی را از آنها می خواهیم، از آنها می خواهیم که به قانون اساسی و جامعه احترام بگذارند. اما اگر بخواهند به کار خودشان ادامه دهند قطعا هیچ کدام از ما آنها را نمی پذیرد و هیچ کدام از ما به آنها رای نمی دهد. آنها باید تغییر کنند. و عنصر اساسی برای تغییر عمل به موجب قواعد و احترام به قانون، احترام به قانون اساسی، احترام به کشور است و به گونه ای برخورد کنند که گویی مثل همه شهروندان مصری هستند نه مردمانی که ذهنشان را به افکار سیاسی عجیب و غرب مشغول کرده اند و جامعه مصر به آنها اعتقادی ندارد و آنها را به شدت رد می کند.»

اخوان المسلمین که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع در سال 2011 توانسته بودند با قاطعیت برنده انتخابات شوند، می گفتند که قربانی انقلاب هستند و هر گونه تعامل با حکومتی که ارتش از آن حمایت می کند را رد می کنند.

موسی درباره نامزدی عبدالفتاح السیسی و حمایتش از او نیز می گوید: «کاملا اطمینان دارم که او می تواند مصر را از این وضعیت غامضی که به آن دچار شده است، خارج کند.»

وی در ادامه می افزاید: «در این مناقشه ها دریافتم که مشکلات کشور چیست و باید چگونه با آنها برخورد کرد. برای همین از السیسی حمایت می کنم برای این که می دانم می تواند به وظیفه اش به خوبی عمل کند، وظیفه او بازسازی کشور و رهبری فرایندی است که بتواند به بازسازی کشور که در حال حاضر عملا با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، ادامه دهد. به بسیاری از پرونده ها بی توجهی شده و وضعیت آنها روز به روز بدتر می شود.»

وی درباره میلیاردها دلار کمک مالی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به مصر نیز می گوید: «این کمک ها علاج مشکلات ما نیستند اما انتظار دارم همراهی کشورهای عربی با ما همچنان ادامه یابد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین عمرو موسي


نظر شما :