هشدار 80 نهاد فلسطینی به عباس در آستانه سفرش به واشنگتن

آقای رئیس لطفا تسلیم فشارهای اوباما نشوید

۲۵ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۹۳۰۱۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
قرار است روز دوشنبه و هم‌زمان با دیدار محمود عباس با باراک اوباما در واشنگتن جمعیتی در حمایت از ابو مازن به خیابان‌ها بیایند و راهپیمایی کنند.
آقای رئیس لطفا تسلیم فشارهای اوباما نشوید

دیپلماسی ایرانی: در آستانه سفر محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی به واشنگتن برای دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و گفت وگو و مذاکره بر سر مذاکرات صلح با اسرائیل، 80 نهاد و سازمان غیر دولتی فلسطینی از ابو مازن خواستند که تسلیم فشارهای امریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل نشود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این نهادها در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که عباس نباید تحت هیچ شرایطی تسلیم فشارهای امریکا شود و باید همچنان به حقوق ملت فلسطین پایبند باشد تا در همراهی مستمر با آن به حقوق همه مردم فلسطین و همه کسانی که به عدالت در قضیه ملی ما اعتقاد دارند، برسد.

این نهادها در بیانیه خود به صراحت اعلام کردند که با هر گونه توافقی که بخواهد حقوق ملت فلسطین را در تعیین سرنوشتش نادیده بگیرد و نخواهد سرزمین های اشغال شده آن و مکان های مقدس و مرزهای پایمال شده اش را باز گرداند و جایی برای بازگشت پناهندگان به سرزمین هایشان و به جمع خانواده هایشان در نظر نگیرد، رد می کنند و معتقدند که فلسطین باید به جایگاه طبیعی خود باز گردد و کسی نمی تواند حقوق ثابتش را از آن بگیرد.  

قرار است محمود عباس روز دوشنبه با رئیس جمهوری امریکا در واشنگتن تشکیل جلسه دهد و درباره سرنوشت مذاکرات صلح که از ماه ژوئن سال گذشته میلادی میان کارشناسان و هیئت های مذاکره کننده فلسطینی و اسرائیلی از سر گرفته شده است، بحث و تبادل نظر کند.  

این نهادها درباره دیدار محمود عباس با اوباما نیز اعلام کردند که این دیدار در سایه بی اعتنایی های دائم اسرائیل و تمایل روشن امریکا در عدم به رسمیت شناختن حقوق غیر قابل معامله فلسطینیان انجام می شود. دقیقا در زمانی که رژیم اشغال گر بر شرایط نژادپرستانه خود در راس آنها به رسمیت شناختن یهودی بودن اسرائیل اصرار می ورزد و همچنان به اشغال بیت المقدس ادامه می دهد و به ساخت شهرک های بزرگ یهودی نشین و محاصره ظالمانه غزه ادامه می دهد.

این نهادها درباره دیدار محمود عباس با اوباما نیز اعلام کردند که این دیدار در سایه بی اعتنایی های دائم اسرائیل و تمایل روشن امریکا در عدم به رسمیت شناختن حقوق غیر قابل معامله فلسطینیان انجام می شود.

امضا کنندگان این بیانیه تاکید کرده اند که باید همه نیروها و جریان های فلسطینی به یک استراتژی ملی جدید که مبتنی بر اصل واحد ملی باشد، برسند و به تقسیم بندی هایی که جامعه را می تواند به تجزیه و دودستگی بکشاند خاتمه دهند تا به این ترتیب مسیری به وجود آید تا جامعه جهانی به حق ملت فلسطین از طریق همه توافقات و معاهدات بین المللی اعتراف کند.

در همین رابطه قرار است روز دوشنبه و هم زمان با دیدار محمود عباس با باراک اوباما در واشنگتن جمعیتی در حمایت از او به خیابان ها بیایند و راهپیمایی کنند.

از سوی دیگر جنبش فتح سازمان امنیتی وابسته به حماس در غزه را متهم کرد که تلاش دارد تا حمایت ها از محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی را متوقف کند تا سفرش به واشنگتن به شکست انجامد.

این در حالی است که منابع آگاه در جنبش فتح می گویند که سازمان امنیت وابسته به دولت غزه در نظر دارد تجمعی متشکل از ده ها نفر را در نزدیکی مسجد الشمعه در غزه در جهت تایید و حمایت از محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی برگزار کند و از این طریق از او بخواهد که از تسلیم شدن به خواسته های اسرائیلی پسند باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در جریان دیدارش با او خودداری کند.

جنبش فتح از اهالی غزه و کرانه باختری خواسته است تا به حمایت از ابو مازن در آستانه سفرش به واشنگتن و دیدار قریب الوقوعش با باراک اوباما برای بررسی مذاکرات صلح برخیزند. جنبش حماس از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل را بی فایده می داند و طرف های غربی و اسرائیلی را متهم به ضایع کردن حقوق فلسطینیان به بهانه مذاکره کرده است.

گفتنی است ایالات متحده امریکا در چارچوب طرح جدید خود برای پیشبرد مذاکرات صلح در نظر دارد به محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی فشار بیاورد که یهودی بودن اسرائیل را به رسمیت بشناسد، مساله ای که از سوی فلسطینیان به شدت رد می شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: محمود عباس مذاکرات صلح باراک اوباما رئیس حکومت خودگردان فلسطینی


نظر شما :