افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از 122 رهبر جهان

۱۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۲ کد : ۱۹۳۰۷۶۹ سرخط اخبار

 بر اساس افشاگری های جدید ادوارد اسنودن در خصوص فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا، یکی از پایگاه های اطلاعاتی این آژانس حاوی اطلاعات مربوط به جاسوسی از 122 تن از رهبران جهان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از راشاتودی، نشریه اشپیگل آلمان اقدام به بررسی یک سند فوق محرمانه متعلق به مرکز استخراج محتوای آژانس امنیت ملی آمریکا که از سوی ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق این آژانس افشا شد، کرده است. این مرکز مسؤل تحلیل اتوماتیک همه انواع اطلاعات متنی است.

بر اساس این سند 122 تن از رهبران کشورهای جهان در میان اهداف رده بالای جاسوسی های آمریکا قرار داشته اند. با این وجود خبرنگاران این رسانه آلمانی در گزارش خود 12 مورد از اسامی این رهبران را به عنوان مثال فاش ساخته اند.

بر اساس این گزارش در فهرست این پایگاه اطلاعاتی، اسامی رهبران این کشورها به ترتیب حروف الفبا بر اساس نخستین حرف نام آنها مرتب شده است.

این فهرست با حرف a و با اسم «عبدالله بداوی»، نخست وزیر سابق مالزی آغاز می شود و پس از وی نام «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با استناد به لقب وی یعنی «ابو مازن» قرار دارد.

این فهرست اسامی رهبران کشورهای پرو، سومالی، گوآتمالا و کلمبیا را در برداشته و در آن اسم «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهوری بلاروس نیز وجود دارد.

در پایان این فهرست و در شماره 122 نام «یولیا تیموشنکو»، نخست وزیر سابق اوکراین قرار دارد.

همچنین در این فهرست نام «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان بین نام «آمادو تومانی توره»، رئیس جمهور سابق مالی و همچنین «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه ذکر شده است.

این سند عنوان کرده که نام صدراعظم آلمان در پایگاه اطلاعاتی موسوم به «پایگاه شناخت هدف» که شامل پرونده کامل مقامات تحت نظر می باشد، قرار دارد.

بر اساس این گزارش، سیستمی به نام سیستم «نیمرود» در آژانس امنیت ملی آمریکا به شناسایی اتوماتیک اسامی و تحلیل رونوشت های مربوط به جاسوسی از ارتباطات برقرار شده از طریق فکس، صدا و کامپیوتر می پردازد.

بر اساس این سند، این سیستم نزدیک به 300 گزارش را به تنهایی درباره آنگلا مرکل تهیه کرده است.

همچنین نویسندگان این سند به طور خاص بر تاثیر سیستم نگهداری اتوماتیک تاکید کرده و نگهداری دستی پایگاه اطلاعاتی اهداف بلند پایه را یک فرآیند کند و پر زحمت دانسته اند.

نشریه اشپیگل همچنین یک گزارش متعلق به واحدی در آژانس امنیت ملی آمریکا به نام «واحد عملیات های منابع ویژه» را مشاهده کرده که ثابت می کند این آژانس برای جاسوسی از آنگلا مرکل مجوز دادگاهی داشته است.

بر اساس این سند، دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی آمریکا که مسؤل بررسی درخواست های آژانس های اطلاعاتی این کشور است، به آژانس امنیت ملی آمریکا در تاریخ 7 مارس 2013 مجوز نظارت بر مقامات آلمان را داده است.

کلید واژه ها: آژانس امنیت ملی آمریکا آلمان


نظر شما :