سرنوشت بیروت هم باعث اختلاف واشنگتن و ریاض می‌شود؟

ویژگی‌های مورد نظر امریکا برای رئیس جمهور آینده لبنان

۱۲ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۳۰۷۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکا و عربستان مخالف به روی کار آمدن نامزدی از جریان 8 مارس هستند. البته این بدان معنا نیست که آنها نامزد 14 مارس را هم تایید می‌کنند.
ویژگی‌های مورد نظر امریکا برای رئیس جمهور آینده لبنان

دیپلماسی ایرانی: به رغم این که گفته می شود موضوعات ایران و سوریه محور گفت وگوهای باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با ملک عبدالله پادشاه عربستان است اما با این وجود لبنانی ها نیز تلاش دارند از لابه لای حرف این دو رهبر موثر در امور داخلی شان چیزی درباره آینده سیاسی کشورشان دریابند. انتخابات ریاست جمهوری لبنان در پیش است و در حالی که هنوز گرد و خاک تشکیل دولت به نخست وزیری تمام سلام فرو ننشسته صحنه سیاسی لبنان به سمتی می رود تا شاهد رقابت نفس گیر تازه ای بر سر پست ریاست جمهوری لبنان باشد. پستی که بر اساس تقسیم بندی های طایفه ای لبنان از آن مسیحیان این کشور است.

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به قلم خلیل فلیحان به این موضوع پرداخته است و می نویسد: رئیس جمهوری امریکا و پادشاه عربستان تاکید دارند که رئیس جمهوری جدید لبنان باید در موعد مقرر خود یعنی 25 آوریل تعیین شود و نباید مشکلی که در زمان پایان دوران ریاست جمهوری امیل لحود، رئیس جمهوری سابق به وجود آمد دوباره به وجود آید. یک دیپلمات آگاه گفته است که این موضوع موضع یکسان امریکا و عربستان است اگر چه به این معنا نیست که دو کشور قصد مداخله در امور داخلی لبنان بر سر انتخاب رئیس جمهورش را دارند.

نویسنده روزنامه النهار تاکید می کند، هر دو کشور مخالف به روی کار آمدن نامزدی از جریان 8 مارس هستند. البته این بدان معنا نیست که آنها نامزد 14 مارس را هم تایید می کنند یا موضع یکسانی در برابر نامزد بر آمده از جریان 14 مارس دارند، آن چه مد نظر آنها است این است که اوضاع سیاسی به روند عادی خود ادامه دهد و رئیس جمهور در روندی عادی و به دور از کش مکش های طولانی سیاسی انتخاب شود.

فلیحان سپس می نویسد: یک منبع آگاه نزدیک به شورای امنیت ملی می گوید که گزارشی درباره نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری لبنان در اختیار باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا قرار داده شده است. بر اساس این گزارش در صورتی که میشل عون، نامزد ریاست جمهوری شود سمیر جعجع، رئیس حزب "نیروهای لبنانی" نیز فورا خود را نامزد انتخابات خواهد کرد. جعجع بر این باور است که میزان محبوبیتش نزد طایفه مسیحی بیشتری از میشل عون است. وی همواره رقیب میشل عون در کارزار سیاسی – طایفه ای لبنان بوده است. واشنگتن ترجیح می دهد خود را درگیر این کارزار سیاسی نکند اما با این حال تصمیم گران سیاسی در امریکا به هیچ وجه تمایل ندارند که ژنرال جان قهوجی، نامزد ریاست جمهوری شود. چرا که در صورت انتخاب وی سومین رئیس جمهور نظامی بعد از امیل لحود و میشل سلیمان خواهد بود. در حالی که آنها ترجیح می دهند این بار چهره ای غیر نظامی که همه ویژگی های یک رئیس جمهور میانه رو را دارا باشد و با رقبایش به طور جدی به مذاکره بنشیند، رئیس جمهور شود.

علی رغم این که به نظر می رسد اختلاف های شدید عربستان و امریکا بر سر موضوع ایران و سوریه به قوت خود باقی است اما هنوز اختلافی بر سر مساله ریاست جمهوری لبنان بروز نکرده است.

روزنامه نگار روزنامه النهار در ادامه می نویسد: آن چه مورد توافق امریکا و عربستان است این است که رئیس جمهوری انتخاب شود که اولا سیاست بی طرفی در قبال بحران سوریه را حفظ کند، ثانیا به حزب الله فشار بیاورد که نیروهای خود را از سوریه خارج کند چرا که به گفته آنها این حرکت حزب الله به سود ثابت داخلی لبنان تمام خواهد شد؛ ثالثا، از آن جا که امریکا تصمیم دارد کمک های تسلیحاتی به دولت لبنان انجام دهد ترجیح می دهد که رئیس جمهوری لبنان کسی باشد که بتواند به او اعتماد کند و رابعا از آن جا که دو طرف طرفدار گفت وگوهای سیاسی هستند امیدوارند کسی برای این سمت انتخاب شود که توانایی پیشبرد گفت وگوهای آشتی میان جریان های سیاسی لبنانی را داشته باشد.

خلیل فلیحان در پایان می نویسد: علی رغم این که به نظر می رسد اختلاف های شدید عربستان و امریکا بر سر موضوع ایران و سوریه به قوت خود باقی است اما هنوز اختلافی بر سر مساله ریاست جمهوری لبنان بروز نکرده است. یکی از مسئولان لبنانی در این باره می گوید احتمالا ظرف روزهای آینده تماس های لبنانی ها با امریکایی ها و عربستانی ها بر سر این موضوع افزایش خواهد یافت و شاید در آن موقع اختلافاتی میان دو طرف در این زمینه پدیدار شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ریاست جمهوری لبنان


نظر شما :