اعمال سومین دور تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

۲۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۹۳۱۳۵۴ سرخط اخبار

امریکا روز جمعه تحریم هایی علیه یک شرکت گاز مستقر در کریمه به نام ˈ چرنومورنفت گاز ˈ اعمال و عملا دستیابی به این شرکت را برای گازپروم شرکت تحت کنترل دولت روسیه که انتظار می رفت خواهان سهمی در آن باشد، ممنوع کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، این اقدام به همراه مجازات هایی که برای شش جدایی خواه کریمه و یک مقام سابق اوکراین در نظر گرفته شد، سومین دور تحریمهای امریکا از زمان شروع بحران محسوب می شود و شالوده خط مشی سخت تری را پیش از مذاکرات روز چهارشنبه آینده بین امریکا ، روسیه ، اوکراین و مقامات اتحادیه اروپا خواهد ریخت .

نیروهای روسیه ماه گذشته کریمه را به تصرف خود در آوردند و مسکو با الحاق این منطقه اوکراین به روسیه در هیجدهم مارس موجب خشم قدرتهای غربی شد.

در حالی که هیچ صحبتی از ورود غرب به جنگ بر سر اوکراین نیست، واکنش غرب تنها شامل تحریمهای اقتصادی ، تلاش برای تقویت سیاست دفاعی دیگر کشورهای اروپایی بیمناک از روسیه و همچنین محکومیت شدید اقدامات مسکو شده است .

وزارت خزانه داری امریکا ضمن انتشار اسامی شش جدایی طلب کریمه که مورد تحریم قرار گرفته اند به نام ˈ سرگئی تشکوف ˈ یک مقام سابق اوکراین نیز در این تحریمها اشاره کرد.

مقامات امریکا گفته اند هدف از این اقدام غیر ممکن ساختن معاملات گاز پروم با شرکت ˈ چرنومورنفت گازˈ است.

وزیر انرژی روسیه در اول آوریل گفته بود، گازپروم هزینه احداث یک خط لوله گاز در زیر دریا را به کریمه پرداخت خواهد کرد و در مزایده خصوصی سازی این شرکت محلی انرژی مشارکت خواهد کرد.

یک مقام امریکا گفت :ˈ ما داریم تا حدی با قاطعیت به دنیا می گوییم که شما نمی توانید بدون مجازات در کریمه سرمایه گذاری کنید. ˈ

این مقام که به دلیل حساسیت دیپلماسی مربوط به اوکراین خواستار عدم افشای هویت خود شد، افزود : اگر گازپروم در صدد دستیابی به بخشی از چرنومورنفت گاز یا معامله با آن بر آید شرکت نفت روسیه ممکن است با تحریمهایی روبرو شود.

کلید واژه ها: روسیه کریمه اوکراین


نظر شما :