تلاشی برای راضی کردن تندروها

هدف اوباما از مجازات ناقضان تحریم های ایران چیست؟

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۵ کد : ۱۹۳۲۲۰۰ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
مارک دابویز، مدیر عامل بنیاد دفاع از دمکراسی ها که یک گروه حامی تحریم علیه ایران در واشینگتن است، می گوید: احساس من این است که دولت اوباما می کوشد با اتهام هایی که در مورد نادیده گرفتن نقض تحریم ها به او وارد می شود، مقابله کند. وی می افزاید: این بخشی از استراتژی عقب نشینی دولت اوباما به شمار می رود.
هدف اوباما از مجازات ناقضان تحریم های ایران چیست؟

دیپلماسی ایرانی: با اضافه شدن نام هشت شرکت چینی ، یک شرکت در دوبی و دو مدیر عامل در دوبی به فهرست تحریم های آمریکا اشخاص حقیقی و حقوقی که به دور زدن تحریم ها علیه ایران کمک می کنند، روند اعمال تحریم ها علیه تهران تقویت شد.

نیویورک تایمز در این زمینه نوشت: خزانه داری، وزارت خارجه و وزارت دادگستری آمریکا در اقدامی هماهنگ پیشنهاد پاداشی 5 میلیون دلاری برای دستگیری یک بازرگان چینی داده اند که با نام کارل لی شناخته می شود اما نام واقعی او لی فنگویی است. گزارش ها حاکی از آن است که او در فروش تسلحلات نظامی به ایران نقش داشته است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، این نخستین بار است که در سه ماه اخیر چنین تحریم هایی در مقایس وسیع اعمال می شود . برخی تحلیلگران بر این باورند که هدف مقامات دولت اوباما از به اجرا درآوردن این تحریم ها این است که تصوری که در مورد امکان عادی سازی روابط اقتصادی با ایران ایجاد شده است را از بین ببرند.

باوجود گشایش نسبی که در روابط ایران و ایالات متحده ایجاد شده است، مقامات دولتی تاکید دارند که محدودیت در روابط اقتصادی با ایران همچنان به قوت خود باقی است . ایران و گروه 1+5 در سوم آذرماه 92 در ژنو توافقی را امضاء کردند که به موجب آن در مقابل محدودیت بخشی از برنامه های هسته ای ایران، بخشی از دارایی های نفتی بلوکه شده ایران به تدریج آزاد می شود.

در بیانه خزانه داری آمریکا آمده است: این اقدامات به منظور جلوگیری از دور زدن تحریم ها در آینده و بازداشتن ایران از دستیابی به تکنولوژی های حساس انجام می شود. البته هنوز واکنش مقامات تهران به این موضع گیری آمریکا روشن نیست. ایران در موارد مشابه این اقدام آمریکا را محکوم کرده بود. گزارش ها حاکی از آن است که  شرکت های تحریم شده از این پس از معامله با بازار آمریکا و استفاده از سیستم بانکی این کشور، منع می شوند.

خزانه داری آمریکا قصد داشت با این اقدامات این پیام را ارسال کند که فعالیت بانک های خارجی در رابطه با ایران را زیر نظر دارد و تحریم ها به قوت خود باقی است.

 

آخرین باری که آمریکا قانون مبارزه با تحریم های ایران را به طور جدی اجرا کرد در اواخر ماه ژانویه و اوایل ماه فوریه بود. در 23 ژانویه، خزانه داری آمریکا اعلام کرد که به دلیل اینکه بانکداری کلیراستریم  در لوکزامبورگ به دور زدن تحریم ها از جانب ایران کمک کرده است 152 میلیون دلار جریمه می شود و دیگر نمی تواند با بانک های آمریکایی معامله کند.  چند روز بعد نیز خزانه داری آمریکا بانک مسکو را به دلیل انتقال پول به بانک ملی ایران که هدف تحریم ها قرار دارد، 9.5 میلیون دلار جریمه کرد.

تمامی این اقدامات پس از آن صورت گرفت که توافق هسته ای مقدماتی ژنو به اجرا درآمد. خزانه داری آمریکا قصد داشت با این اقدامات این پیام را ارسال کند که فعالیت بانک های خارجی در رابطه با ایران را زیر نظر دارد و تحریم ها به قوت خود باقی است.

این درحالی است که همچنان برخی در آمریکا از دولت اوباما به دلیل تعدیل تحریم ها علیه ایران و چشم پوشی از موارد نقض تحریم انتقاد می کنند. آنها مدعی اند، واشینگتن برای اینکه بتواند توافق هسته ای با ایران را منعقد کند، نرمش زیادی به خرج می دهد.

مارک دابویز، مدیر عامل بنیاد دفاع از دمکراسی ها که یک گروه حامی تحریم علیه ایران در واشینگتن است، می گوید: احساس من این است که دولت اوباما می کوشد با اتهام هایی که در مورد نادیده گرفتن نقض تحریم ها به او وارد می شود، مقابله کند. وی می افزاید: این بخشی از استراتژی عقب نشینی دولت اوباما به شمار می رود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: دولت اوباما نقض تحریم ها تندروها


نظر شما :