صباحی: بدنه رژیم مبارک هنوز پابرجاست

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۳۲۴۸۱ سرخط اخبار

«حمدین صباحی» مؤسس «جریان مردمی مصر» و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور، سه شنبه شب در گفت وگوی انتخاباتی تلویزیونی اش گفت: با وجود پشت سر گذاشتن دو انقلاب اما بدنه فاسد رژیم حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر، هنوز پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «اونا» مصر، «حمدین صباحی» که تنها رقیب «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع سابق مصر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری مصر است گفت که با وجود پشت سر گذاشتن دو انقلاب (25 ژانویه و آنچه به انقلاب 30 ژوئیه معروف شده است) اما هنوز بدنه فاسد رژیم حسنی مبارک پا برجاست .

صباحی که در برنامه تلویزیونی انتخاباتی در شبکه النهار مصر حاضر شده بود اعلام کرد که در صورتی که به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شود، کمک های مالی آمریکا به مصر را لغو خواهد کرد زیرا این مسئله مصر را به واشنگتن وابسته می کند.

حمدین صباحی همچنین تأکید کرد که به همه توافق های بین المللی مصر پایبند خواهد بود و با اشاره به معاهده کمپ دیوید گفت که برخی بندهای این معاهده را اصلاح خواهد کرد تا به این ترتیب [استان] سینا تنها از آن مردم مصر باشد.

صباحی در ارتباط با رابطه مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: این کشورها برادرهای عرب ما هستند، قطر نیز اگر به مسیر صحیح بازگردد در این مجموعه به شمار می آید.

موسس جریان مردمی گفت در صورتی که به ریاست جمهوری مصر برسد بدنه وزارت کشور را تغییر خواهد داد و تأکید کرد که این مسئله به معنای بهبود کیفیت این نهاد دولتی است تا بتواند وظیفه اصلی اش را به درستی انجام دهد و از فعالیت های سیاسی ارتش نیز جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: مسئولیت وزارت کشور باید ایجاد امنیت باشد نه اینکه از حکومت و یا نهاد امنیت جنائی محافظت کند، این مسئله مستلزم فرهنگ سازی در میان نیروهای امنیتی و پلیس است.

صباحی گفت: افرادی که گمان می کنند با انقلاب 30 ژوئن می توانند انقلاب 25 ژانویه را لغو کنند متوهم هستند و انقلاب 30 ژوئن (برکناری محمد مرسی و اخوان المسلمین) در امتداد و مکمل انقلاب 25 ژانویه (سقوط رژیم حسنی مبارک) است.

عبدالفتاح السیسی نیز در بخش نخست گفت وگوی تلویزیونی خود که دوشنبه شب منتشر شد، گفته بود که اگر رئیس جمهور شود، جماعت اخوان المسلمین را از عرصه سیاسی مصر حذف خواهد کرد و به نظر می رسد که هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در حذف یا فرصت ندادن به جماعت اخوان المسلمین همرأی هستند.

حمدین صباحی همچنین از قانون ساماندهی تظاهرات که توسط دولت صادر شده است، انتقاد کرد و گفت که این قانون تصمیم سیاسی غلطی بوده و باید جلوی صدور آن گرفته می شد.

موسس جریان مردمی تأکید کرد که عدالت اجتماعی انتقامی و یا انتخابی نیست و عدالت اجتماعی و آزادی های واقعی تنها راه مقابله با تروریسم است نه برخورد های امنیتی.

 

صباحی پافشاری کرد که «فقر پدر تروریسم است و باید آن را ریشه کن کرد» و افزود: در مرحله بعدی مصر اخوان المسلمین نه به عنوان حزب و نه گروه جایی نخواهند داشت، اما افرادی که از جریان های اسلامگرا دست به خشونت نزده اند را منزوی نخواهیم کرد.

انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار است 5 و 6 خرداد برگزار شود، و «حمدین صباحی» و «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع پیشین مصر تنها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر هستند.

با توجه به نقش اصلی ارتش در برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر و بازگشت نهاد نظامی در رأس قدرت در این کشور، گمانه ها برای ورود السیسی به عرصه سیاست قوت گرفت و بعد از اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، کارشناسان شانس او را در پیروزی بیشتر از صباحی می دانند.

کلید واژه ها: مصر ریاست جمهوری مصر


نظر شما :