انتخابات مصر مهندسی شده خواهد بود؟

تنها دو رقیب در انتخابات سرزمین فراعنه

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۱۸۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سرانجام عبدالفتاح سعید خلیل السیسی، وزیر دفاع فعلی و فرمانده نظامی حکومت انتقالی با 188 هزار و 930 امضا برای تایید نامزدی او به همراه حمدین عبدالعاطی عبدالمقصود صباحی با 31 هزار و 555 امضا نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر شدند.
تنها دو رقیب در انتخابات سرزمین فراعنه

دیپلماسی ایرانی: عبدالعزیز سلمان، دبیر شورای عالی انتخابات مصر اعلام کرد که مهلت قانونی برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری این کشور بعد از ظهر یکشنبه ساعت 2 به وقت قاهره پایان یافت.

به گزارش روزنامه القدس العربی، سرانجام پس از ماه ها کش مکش بر سر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و این که چه کسی رئیس جمهوری مصر شود در نهایت اعلام شد که عبدالفتاح سعید خلیل السیسی، وزیر دفاع فعلی و فرمانده نظامی حکومت انتقالی با 188 هزار و 930 امضا برای تایید نامزدی او به همراه حمدین عبدالعاطی عبدالمقصود صباحی با 31 هزار و 555 امضا نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر شدند.

به این ترتیب تنها دو نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری پر چالش مصر شدند تا از طریق آن جانشین محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی عزل شده مصر مشخص شود.

این بدان معنا است که انتخابات تنها در یک دور برگزار خواهد شد و نتیجه آن در روز 5 ژوئیه آینده در همان موعد تعیین شده که پیش از این شورای عالی مستقل انتخابات اعلام کرده بود، اعلام خواهد شد. بر اساس قانون اساسی مصر پیروز انتخابات باید 50+1 رای آرای انتخابات را به دست آورد. بر اساس ماده 143 قانون اساسی مصر، رئیس جمهوری این کشور باید از طریق صندوق های رای و به طور مستقیم و با تصاحب اکثریت آرا رئیس جمهوری مصر شود.

قرار است هر دو نامزد فهرست افراد برجسته مورد حمایت خود را برای شرکت در انتخابات از طریق دو روزنامه الاهرام و الاخبار، روزنامه های دولتی مصر منتشر کنند.  

شورای عالی انتخابات مصر اعلام کرد که عده ای خواستار تمدید مهلت قانونی برای ثبت نام نامزدهای انتخابات شده بودند که با مخالفت این شورا مواجه شد.

قرار است نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها نیز ظرف 10 روز آینده انجام و در ابتدای ماه آینده میلادی به طور رسمی اعلام شود. پس از آن به مدت 20 روز مرحله تبلیغات انتخاباتی آغاز می شود و رای دهندگان در سه و چهار ماه ژوئیه نامزد مورد حمایت خود را انتخاب خواهند کرد و نتایج انتخابات نیز به طور رسمی در نیمه همان ماه اعلام خواهد شد. مهلت قانونی برای تبلیغ نامزدها 48 ساعت قبل از آغاز رای گیری پایان می ِیابد.

ناظران می گویند در صورت انتخاب عبدالفتاح السیسی به سمت ریاست جمهوری مصر به ویژه از آن جا که وی چهره ای نظامی است، بعید به نظر می رسد که امریکایی ها از انتخاب وی حمایت کنند.

بر اساس تصمیم کمیته عالی انتخابات آخرین موعد برای اعلام انصراف نامزدها 9 می خواهد بود که نامزد انصراف دهنده باید به طور رسمی انصراف خود را از طریق روزنامه های رسمی کشور، الاهرام و الاخبار به اطلاع عموم برساند.

این در حالی است که حمایت از عبدالفتاح السیسی برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری مصر از ماه ها پیش آغاز شده و وی به طور غیر رسمی تبلیغات خود را برای رسیدن به این سمت آغاز کرده است. وی از پدر و مادری اخوانی است اما خود هیچ تمایلی به این تشکل مهم سیاسی مصری ندارد.

در عین حال بسیاری از نخبگان سیاسی مصر به ویژه نظامیان و فرماندهان ارشد ارتش این کشور از نامزدی عبدالفتاح السیسی ناخشنود هستند. آنها می گویند با وجود این همه مشکلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مصر به دست گرفتن امور توسط نظامیان اشتباهی استراتژیک است که می تواند موجب بدنامی و بی اعتباری نظامیان شود. به گفته آنها تا کنون عموم مردم مصر نگاهی مثبت به ارتش داشته اند و این نهاد از محبوبیتی ویژه نزد مردم مصر برخوردار بوده اما با درگیر شدن در امور اجرایی کشور آن هم با وجود این همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی ممکن است نگاه مثبت مردم به ارتش تغییر کند و موجبات رویگردانی مردم از ارتش فراهم آید.

انتخابات ریاست جمهوری مصر تا کنون مورد حمایت غرب به ویژه ایالات متحده امریکا قرار نگرفته است. تا آن جا که روابط امریکا را با عربستان و متحدان عربش در شورای همکاری خلیج فارس متشنج کرده و آنها واشنگتن را به اتخاذ سیاستی دو گانه در قبال مصر و امنیت منطقه متهم می کنند. اعراب خلیج فارس اخوان المسلمین را تهدیدی بالقوه برای امنیت سیاسی خود می دانند و برای همین از هر گونه حرکتی علیه آنها حمایت می کنند. در حالی که امریکا و اروپا حکومت محمد مرسی را حکومتی برآمده از صندوق های رای می دانند و عمل ارتش در سرنگونی آن را کودتایی نظامی توصیف می کنند. در این میان فاصله گرفتن مصر از ایالات متحده و نزدیک شدن آن به روسیه، رقیب دیرینه امریکا در عرصه بین المللی باعث ناخرسندی امریکایی ها شده و بر تنش های موجود در روابط دو کشور افزوده است. ناظران می گویند در صورت انتخاب عبدالفتاح السیسی به سمت ریاست جمهوری مصر به ویژه از آن جا که وی چهره ای نظامی است، بعید به نظر می رسد که امریکایی ها از انتخاب وی حمایت کنند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مصر ریاست جمهوری مصر عبدالفتاح السیسی


نظر شما :