پادشاه عربستان "بزرگ عرب" است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۵۷ کد : ۱۹۳۲۵۰۵ سرخط اخبار

 عبدالفتاح السیسی با درخواست از قطر "برای اینکه مردم مصر را بیش از این از دست ندهد" عنوان داشت در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اولین کشوری که به آن سفر می کند عربستان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع سابق مصر و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دومین بخش از اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از اعلام کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری مصر پیام هایی را به عربستان، امارات، کویت و قطر داد.

وی در پیام خود به مقام های قطر که مسئولان کنونی مصر آنها را به حمایت از اخوان المسلمین متهم می کنند، گفت: من به قطر می گویم که بیش از این مردم مصر را از دست ندهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت وگو با دو شبکه تلویزیونی سی بی سی و شبکه ان تی وی تصریح کرد: بخش گسترده ای از مردم مصر از قطر و حماس در حد بی سابقه ای دردمند هستند.

وی درخصوص روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز اظهار کرد عربستان اولین کشوری خواهد بود که در صورت پیروزی اش در انتخابات به آن سفر خواهد کرد.

السیسی هم چنین از کمک های مالی کشورهای عربی که پس از عزل محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر به این کشور اعطا شد، قدردانی کرد.

وی با اشاره به کمک 20 میلیارد دلاری کشورهای عربی به مصر عنوان داشت: آنچه که برادران عرب به مصر اعطا کرده اند بسیار زیاد است و آنچه که اعطا خواهد شد مهم و زیاد خواهد بود.

السیسی در ادامه افزود: من به برادران عرب اطمینان دارم و به عرب گرایی، ملی گرایی، اخلاص، حکمت و درک آنها از واقعیت جدید در منطقه مطمئن هستم.

السیسی از ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان قدردانی کرده و پادشاه عربستان را "بزرگ عرب" خواند و از وی به دلیل حمایت از مصر در دوره گذشته قدردانی کرد.

وزیر دفاع سابق مصر از عربستانی ها خواست تا کشورشان را از "اهل شرارت" دور نگه دارند اما وی به صورت مشخص اعلام نکرد که منظورش از اهل شرارت چه کسانی هستند.

وی همچنین از امارات قدردانی کرده و در پیامی به اماراتی ها گفت: مراقب باشید و از کشورتان محافظت کنید.

السیسی خطاب به کویت نیز عنوان داشت: من به کویت می گویم که ما برادر هستیم.

امارات، عربستان و کویت از نخستین کشورهایی بودند که پس از عزل محمد مرسی در ژوئیه گذشته حمایت خود را از نظام جدید در این کشور اعلام کردند.

پس از رخدادهای 30 ژوئن 2013 کشورهای حوزه خلیج فارس کمک هایی به ارزش 9 / 15 میلیارد دلار به مصر اعطا کردند که 9 / 6 دلار از آن ها از سوی امارات و پنج میلیارد دلار از سوی عربستان بوده و چهار میلیارد دلار آن را کویت اعطا کرد.

السیسی درخصوص جزئیات 20 میلیارد دلاری که مصر از کشورهای عربی گرفته است سخنی نگفته و مشخص نکرد که آیا کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت های خود را بیشتر کرده اند یا خیر.

کلید واژه ها: مصر کویت اعطا قطر قدردانی


نظر شما :