جامعه جهانی منتظر توافق امریکا و روسیه بر سر ایران

رسیدن به توافق نهایی آسان نیست

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۳۲۹۴۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
مسائل اساسی و مهم بسیاری وجود دارد که همچنان ایران و گروه‌ 1+5 بر سر آن اختلاف دارند. سوال این است: آیا ایران از برخی مواضع و مطالبات خود کوتاه خواهد آمد یا امریکا با ایران کمی کنار خواهد آمد؟
رسیدن به توافق نهایی آسان نیست

دیپلماسی ایرانی: یکی از شخصیت های مصری مطلع و مقیم در مقر سازمان ملل در نیویورک در گفت وگو با روزنامه لبنانی النهار درباره سوریه و بحران جاری در آن و همچنین سلاح های شیمیایی ای که وعده تسلیم آنها را داده است، گفت: «سازمان ملل ناتوان است و نمی تواند کاری انجام دهد. وقتی که روس ها و امریکایی ها بر سر موضوع سلاح شیمیایی سوریه و مسائل دیگر به توافق رسیدند، سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت سریعا دست به کار شدند. همیشه وقتی این دو کشور با یکدیگر اختلاف داشته باشند، هیچ کاری پیش نمی رود، همان طور که در موضوع سوریه رخ داده است. به نظر من روس ها از موضوع سوریه به سود منافعشان استفاده می کنند و الا دوستدار بشار اسد و نظامش نیستند. این را خود بشار هم می داند و واقف است که زمانی که همه سلاح های هسته ای اش را تحویل دهد، بعد از آن حمله نظامی به آن صورت خواهد گرفت. هیچ راه حل سیاسی ای برای سوریه وجود ندارد، همه به دنبال راه حل نظامی هستند و در آخر هم بشار پیروز نهایی نخواهد بود.»

وی که روزنامه النهار نامی از او به میان نیاورده است، در ادامه گفت: «البته بعد از اختلاف های روسیه و امریکا بر سر اوکراین احساس خوبی به بشار اسد دست داد. او تلاش می کند در دادن سلاح های شیمیایی اش بر اساس توافقی که با سازمان ملل امضا کرده است، معطل کند یا تا آن جا که می تواند به تاخیر بیندازد، همه اینها برای این است که بتواند بقای خود در قدرت را حفظ کند یا مدت زمان ماندنش در قدرت را افزایش دهد. اما به رغم آن دوباره تحویل دادن سلاح های شیمیایی را از سر گرفت و به آن سرعت داد برای این که دید روسیه و امریکا همچنان بر سر این موضوع توافق دارند. خیلی ها می گویند برای نجات سوریه از کشتار و ویرانی باید کاری کرد. اما سوریه ویران شد و ده ها هزار نفر از مردم آن کشته شدند. الآن به دلیل بحران جدید اوکراین اوضاع فعلی در سوریه ادامه خواهد داشت، با وجود این همه کشتار و ویرانی و خونریزی اوضاع ادامه خواهد یافت.»

عده ای نیز می گویند که توافق نهایی بر سر پرونده هسته ای ایران حاصل خواهد شد اما ایران اسلامی سیاست های منطقه ای خود را تغییر نخواهد داد و همچنان به تلاش خود برای کنترل منطقه ادامه خواهد داد و حتما هلال بغداد – دمشق – بیروت – غزه را ایجاد خواهد کرد، عده ای نیز می گویند که توافق نهایی بر سر پرونده هسته ای ایران حاصل خواهد شد اما ایران اسلامی سیاست های منطقه ای خود را تغییر نخواهد داد و همچنان به تلاش خود برای کنترل منطقه ادامه خواهد داد و حتما هلال بغداد – دمشق – بیروت – غزه را ایجاد خواهد کرد.

وی درباره احتمال تجزیه سوریه نیز گفت: «اما در مورد تجزیه که همه از آن می ترسند واقعیتی است که واقعا رخ داده و در انتظار رسیدن به توافقی میان همه طرف ها یا پیروزی یک طرف بر طرف دیگر برای یک سره شدن کار است. فراموش نکن که در سوریه کردها و علوی ها و سنی ها را داری.»

وی درباره مذاکرات هسته ای جاری میان ایران با 1+ 5 برای رسیدن به توافق نهایی و این که تهران می گوید این توافق 50 تا 60 درصد حاصل خواهد شد و عده ای می گویند بعید است توافقی به دست آید و عده ای نیز می گویند که توافق نهایی بر سر پرونده هسته ای ایران حاصل خواهد شد اما ایران اسلامی سیاست های منطقه ای خود را تغییر نخواهد داد و همچنان به تلاش خود برای کنترل منطقه ادامه خواهد داد و حتما هلال بغداد – دمشق – بیروت – غزه را ایجاد خواهد کرد، گفت: «مذاکرات فعلی ادامه خواهد داشت. و من از بعضی از جوانب آن خبر دارم. مسائل اساسی و مهم بسیاری وجود دارد که همچنان ایران و گروه 1+5 بر سر آن اختلاف دارند. سوال این است: آیا ایران از برخی مواضع و مطالبات خود کوتاه خواهد آمد یا امریکا با ایران کمی کنار خواهد آمد؟ قطعا من پاسخی برای این سوال ندارم. اما کلیت این موضوع آسان نیست. شاید لازم باشد درباره دلایل این که چه شد رئیس جمهور روحانی چراغ سبز گرفت تا مذاکرات هسته ای را آغاز کند، پرسیده شود. شاید تحریم های بین المللی و امریکایی و اروپایی یکی از دلایل آن باشد. اما افرادی از سپاه پاسداران و افرادی از وزارت امور خارجه به صراحت و به روشنی اعلام کردند که مخالف تساهل و کوتاه آمدن در برابر امریکا و مجموعه جهانی هستند.»

این شخصیت مصری همچنین گفت: «به هر حال ایران اکنون اطلاعات کافی برای رسیدن به دستاورد هسته ای را دارد و می تواند به همه خواسته هایش در این زمینه برسد. شاید همین الآن هم مقدار لازم از اورانیوم برای غنی سازی تا آن اندازه که برای رسیدن به یک دستاورد جدید لازم باشد در اختیار داشته باشد. ایران به دنبال بمب هسته ای نیست بلکه می خواهد مواد و دانش و اطلاعات ضروری دانش هسته ای را در اختیار داشته باشد. شاید به همین دلیل است که سازمان ملل و شورای امنیت به وضعیتی رسیده اند که می بینند ناتوان هستند و باید منتظر توافق روس ها و امریکایی ها باشند.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :