آرمان دست نیافتنی طالبان برای حکمرانی دوباره بر افغانستان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۹۳۳۱۲۶ سرخط اخبار
طالبان همه ساله با گرم شدن هوا سلسله عملیات جدیدی در افغانستان را طراحی و اجرا می‌کنند که اگرچه بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی به خود گرفته اما نشان از پا‌فشاری این گروه بر مواضع پیشین خود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، هر ساله با گرم شدن هوا، گروه طالبان عملیات بهاری خود را آغاز می کنند، امسال نیز که بخش اعظم نظامیان خارجی از افغانستان خارج شده و فقط 51 هزار نفر از این نظامیان باقی مانده اند، این گروه با انتشار اطلاعیه ای درباره عملیات بهاره خبر داد.

نام این عملیات «خیبر» ذکر شده و همان گونه که طالبان خود به این موضوع اشاره کرده، این نامگذاری نیز هدفمندانه صورت گرفته است.

این گروه در اطلاعیه خود تصریح کرده که در نتیجه «غزوه خیبر»، مسلمانان به رهبری پیامبر (صلی الله) قلعه های مستحکم، مراکز بسیار بزرگ و غنایم بسیاری را که در تصرف کفار بود فتح کردند و کفار به طور کامل از منطقه خارج شدند.

طالبان در رویای تصرف دوباره افغانستان

با ذکر این موضوع می توان دریافت که در آستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان به افغانستان پس از نظامیان خارجی چشم دوخته است و رؤیای تصرف این کشور را در سر می پروراند.

داعیه برپایی امارت اسلامی هنوز هم در مواضع رسمی طالبان مشاهده می شود و یکی از دلایل شکست مذاکرات متعدد این گروه با جناح های مختلف عدم کوتاهی از این موضع است.

شواهد و قرائن نشان می دهد که این گروه برای سال جاری میلادی برنامه ریزی ویژه ای دارد و برخی مقامات امنیتی افغان از بسیج طلاب مدارس مستقر در پاکستان خبر داده اند.

جامعه افغانستان دیگر حکومت طالبانی را برنمی تابد

هر چند ضعف دولت و ارگان های نظامی امنیتی افغانستان می تواند در ایجاد این آرمان طالبان نقش داشته باشد، اما بعید است جامعه افغانستان دیگر حکومت طالبانی را برتابد.

در سال های اخیر قیام های مردمی علیه طالبان به طور مکرر گزارش شده اما نمونه کامل خیزش علیه طالبان را باید در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مشاهده کرد.

به رغم تحریم انتخابات از سوی طالبان و هشدارهای امنیتی این گروه، مردم با مشارکت وسیع خود «نه» بزرگی به طالبان و طالبانیسم گفتند.

ارزیابی نهادهای بین المللی مانند گروه بین المللی بحران نیز تأیید می کند که امکان تصرف افغانستان توسط طالبان وجود ندارد.

نیروهای خارجی در صدر اهداف طالبان/عدم موضع گیری طالبان درباره انتخابات

در اطلاعیه ای که طالبان برای اعلام عملیات بهاری خیبر منتشر کرده تمامی اهداف مورد نظر این گروه بیان شده است.

در صدر اهداف طالبان، نیروهای خارجی، مراکز نظامی و دیپلماتیک و پس از آن پیمانکاران نظامی و غیرنظامی نیروهای خارجی، مترجمین، کارمندان اداری، مقامات بلند رتبۀ دولت، اعضای کابینه، وکلای پارلمان، مسئولان امنیتی، افسران نظامی، دادستان ها، قاضیان و نیروهای امنیتی ذکر شده است.

اما این گروه در مورد دور دوم انتخابات که یکی از مهمترین تحولات افغانستان در 2014 می باشد، هیچ اشاره ای نکرده است.

طالبان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از مردم خواسته بود تا در انتخابات شرکت نکنند و تهدید کرده بود که با حملات وسیع خود مانع برگزاری آن خواهد شد.

در بخشی از آن پیام آمده بود که «امارت اسلامی به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که این پروسه جعلی دشمن موفق شود. به همین منظور ما به تمامی مجاهدین خود دستور داده ایم که با تمام توان، انتخابات را مختل کرده و کارمندان و مبلغان انتخاباتی، نیروهای امنیتی و دفاتر انتخابات را مورد حمله قرار دهند.»

در اطلاعیه ای که این گروه برای اعلام عملیات خیبر منتشر کرده است، هیچ اشاره ای به هدف قرار دادن کاندیداها، برنامه تبلیغاتی نامزدها، ستادهای انتخاباتی، اعضای کمیسیون های انتخاباتی و غیره نشده است.

طالبان از عدم موافقیت در اخلال دور اول انتخابات به شدت ناراضی است

این ابهام ایجاد می شود که آیا هدف قراردادن دور دوم انتخابات از اهداف عملیات خیبر نیست؟ چنین انتظاری بعید است زیرا طالبان اعتقادی به انتخابات آن هم به گفته سخنگویان این گروه در حالی که افغانستان تحت اشغال نظامیان خارجی است، ندارد.

«ذبیح الله مجاهد» یکی از سخنگویان طالبان در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی این گروه بیان کرده است که طالبان با وجود امارت اسلامی، رئیس جمهور دیگری را به رسمیت نمی شناسد.

اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد شورای رهبری طالبان از عدم اخلال دور اول انتخابات به شدت ناراضی است و استعفای «ملا عبدالقیوم ذاکر» رئیس کمیسیون نظامی این گروه، نه به خواست خود وی بلکه تحت فشار شورای رهبری و در اعتراض به عملکرد ناموفق وی در زمینه انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است.

مشارکت حدود هفت میلیون نفر از مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری، می تواند یکی از دلایل اعلام نشدن دور دوم انتخابات به عنوان هدف عملیات خیبر باشد.

سیاست عدم تقابل با مردم در عملکردهای اخیر طالبان مشاهده می شود؛ اعلامیه های اخیر این گروه که در اعیاد فطر و قربان با امضای ملا محمد عمر رهبر این گروه منتشر می شود، حکایت صریح از تلاش برای جلب حمایت مردم دارد.

در همین راستا می توان گفت که یکی از اهداف عملیات خیبر انتخابات خواهد بود اما به دلیل سیاستی که ذکر شد، از اهداف اعلام شده حذف گردیده است.

نوع عملیات ها

طالبان تصریح کرده است که در عملیات خیبر از تجربه پیشرفته جنگی استفاده خواهد کرد؛ بر اساس این اطلاعیه، عملیات های انتحاری، حملات نیروهای نفوذی به نظامیان افغان و خارجی و همچنین هدف قرار دادن مراکز بزرگ با موشک و نیروهای هجومی از تاکتیک های مهم عملیات بهاری خواهد بود.

با نگاهی به عملیات های اخیر طالبان در چند سال گذشته، به وضوح می توان دید که حملات رو در رو و مستقیم از دستور کار این گروه خارج شده است و این گروه به حملات چریکی، انتحاری، نفوذی و هدف قرار دادن اهداف از راه دور روی آورده اند زیرا این نوع حملات تلفات کمتر و کارایی بیشتری داشته اند.

حمله طالبان به اهداف خبرساز

در ماه های اخیر به خصوص در آستانه انتخابات طالبان حملات خود را معطوف به اهداف خبرساز کرده اند. حمله به رستورانی لبنانی و «هتل سرینا» در کابل که مقر حضور اتباع خارجی بودند را می توان از جمله عملیات های طالبان با هدف قرار گرفتن در تیتر خبرهای بین المللی ذکر کرد.

اهدافی مانند کاروان ها، پایگاه ها و دیگر مراکز نظامی دیگر به تعدد سال های گذشته نیست زیرا از 150 هزار نیروی خارجی اکنون یک سوم در افغانستان باقی مانده اند، امنیت اکثر مناطق افغانستان به نیروهای افغان واگذار شده و در نیتجه کاروان های گشتی و تدارکاتی نیروهای خارجی کاهش یافته است.

همچنین تعداد پایگاه ها نیز تقلیل یافته و در نتیجه اهداف این گروه به وفور سابق نیست و از این روی طالبان برای مطرح شدن در صحنه سیاسی نیاز به هدف قرار دادن مراکزی دارند که این گروه را در سر خط خبرهای بین المللی قرار دهد.

به همین دلیل انتظار می رود این گروه در عملیات خیبر تمرکز بیشتری به حریم های استراتژیک داشته باشد.

بر اساس گزارش رسانه ها و منابع امنیتی افغان، در روز نخست عملیات خیبر، مراکز مختلفی در ولایت های متعدد آماج حملات این گروه قرار گرفت.

طالبان ادعا می کند که در روز نخست عملیات خیبر، 231 حمله صورت گرفته است اما هیچ یک از این حملات بازتاب خبری گسترده ای نداشتند.

به دلایل فوق انتظار می رود که طالبان در عملیات خیبر علاوه بر حملات روزمره، عمدتاً به دنبال اهدافی باشند که نه مردم افغانستان بلکه نظامیان افغان و خارجی و اتباع کشورهای غربی را هدف قرار گیرند و این گروه را در سرخط خبرها قرار دهد.

تأکید بر خروج کامل نیروهای خارجی

نکته دیگری که در اطلاعیه طالبان به چشم می خورد، تأکید بر خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است.

بر اساس مصوبه کنفرانس «شیکاگو»، قرار است تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی (دی ماه 93)، نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

برخی از کشورهای عضو ناتو مانند آمریکا و انگلیس در تلاش هستند تا پیمان امنیتی با کابل امضا کرده و بخشی از نیروهای خود را در قالب این پیمان در افغانستان باقی بگذارند.

مقدمات این کار فراهم شده و فقط امضای رئیس جمهور افغانستان باقی مانده است اما حامد کرزی از امضای آن سر باز زد ولی 2 کاندیدای پیشتاز ریاست جمهوری وعده داده اند که آن را امضا خواهند کرد.

طالبان در اطلاعیه خود هشدار داده است که باقی ماندن تعداد اندکی از نظامیان خارجی در افغانستان برای این گروه قابل قبول نیست و «جهاد» همچنان ادامه خواهد یافت.

این پیام طالبان می تواند خط بطلانی باشد بر دیدگاه برخی از کارشناسان که معتقد هستند پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این گروه مذاکره با آمریکا و دولت افغانستان را آغاز خواهد کرد.

این گروه تصریح کرده است که تا خروج آخرین سرباز خارجی و برپایی نظام اسلامی، جهاد ادامه خواهد داشت.

با این وصف باید گفت که طالبان همچنان یک اپوزیسیون مسلح باقی خواهد ماند مگر آن که اختلافات عناصر برجسته این گروه که در ماه های اخیر بیشتر مشاهده می شود، سبب تغییر این دیدگاه گردد.

نتیجه گیری

در آخرین ماه های حضور نظامیان خارجی در افغانستان، طالبان عملیات خیبر را به امید تصرف افغانستان آغاز کرده اند. هر چند امید طالبان قابل تحقق نیست اما نشان از پایداری این گروه بر اصول و مواضع گذشته است. 

طالبان تلاش کرده تا در این اطلاعیه جنگی، رفتار نرم و مردم محوری داشته باشد و توجیه حذف انتخابات از هدف های عملیات خیبر می تواند در راستای همین سیاست قابل توجیه باشد.

تأکید بر جهاد حتی با حضور یک سرباز خارجی در افغانستان و امید برپایی نظام اسلامی در این اطلاعیه، نشان می دهد که طالبان بر نظامی گری اصرار دارد و نظام کنونی افغانستان را اسلامی نمی داند؛ از این رو با روی کار آمدن دولت آینده افغانستان که متعهد به امضای پیمان امنیتی است، مصالحه بین این گروه و دولت دور از انتظار خواهد بود.

 

 


نظر شما :