خشم سیاستمداران از "بیانیه قاهره" در روز انتخابات مصر

پیام انقلابی اخوانی‌ها برای کیست؟

۰۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۳۳۴۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که مردم مصر پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهوری آینده کشورشان را انتخاب کنند، بیانیه جدید مشترک سه تن از رهبران اخوان موجی تازه در این کشور ایجاد کرده است.
پیام انقلابی اخوانی‌ها برای کیست؟

دیپلماسی ایرانی: سیاستمداران مصری حمله شدیدی را به "بیانیه قاهره" که توسط سه شخصیت وابسته به جماعت اخوان المسلمین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مصر که در حالی برگزاری است، انجام دادند و آن را تلاشی ناکام از سوی اخوان برای بازگشت به عرصه سیاسی مصر دانستند. آن هم در حالی که مارشال عبدالفتاح السیسی می رود تا نام او از صندوق های رای به عنوان رئیس جمهوری آینده مصر خارج شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، تهیه کنندگان این بیانیه سیف الدین عبدالفتاح، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره و مشاور سیاسی سابق محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر، عبدالرحمن القرضاوی، پسر یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین و رهبر معنوی اخوانی ها و ابراهیم یسری، سفیر سابق و موسس جبهه الضمیر که قبل از سقوط مرسی تشکیل شده بود، هستند.

این سه نفر روز شنبه با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن خواندن بیانیه خود خواستار وحدت صفوف نیروهای موسوم به انقلاب ژانویه برای بازسازی انقلاب 25 ژانویه و بازگردندن قطار انقلاب به مسیر دموکراسی برای مبارزه با منظومه های متضاد انقلابی و استبدادی و قلع و قمع و احیای قوای انقلاب ژانویه شدند.

آنها در بیانیه خود تاکید کردند، به صف شدن نیروهای انقلابی امری ضروری است تا صف نیروهای انقلابی سیاسی و اجتماعی تقویت شود تا بتوانند به اهدافشان برسند، به ویژه که همه آنها بدون استثنا هدف حکومت قلع و قمع قرار گرفته اند.

آنها در این بیانیه همچنین بر لزوم استرداد مسیر دموکراسی نیز تاکید کردند.

کمال الهبلاوی، سخنگوی سابق سازمان بین المللی اخوان المسلمین درباره این بیانیه می گوید: «جماعت اخوان المسلمین به جماعتی خارج از تاریخ و انقلاب تبدیل شده است. این جماعت نمی خواهد درک کند که نیروهای انقلابی ای که از آنها سخن می گوید همان کسانی هستند که در انقلاب 30 ژوئن مشارکت داشتند. مشروعیت آنها بعد از خروج میلیون ها نفر از مردم مصر از بین رفت. اخوان نمی تواند درک کند اتفاقی که علیه آنها اتفاق افتاد، انقلاب بود. برای همین نیروهای انقلابی ای که آنها را مورد خطاب قرار می دهند با آنها نیستند.»

وی درباره بیانیه های اخوان المسلمین نیز می گوید: «این بیانیه ها سلسله بیانیه های دروغی هستند که جماعت به صورت روزانه صادر می کند و از مصری ها می خواهد که انقلاب کنند و به صورت میلیونی علیه حکومت به پا خیزند در حالی که نمی خواهند باور کنند که مردم چه در خارج چه در داخل برای انتخاب السیسی پای صندوق رای رفته اند.»

امضا کنندگان بیانیه قاهره همچنین از "نیروهای انقلاب ژانویه و نیروهای مخلص ملی" خواسته اند که در یکپارچه کردن صفوف مردم از طریق ابزارهای اجرایی که بارزترین آنها می تواند، تاسیس هیئت امنای ملی برای گفت وگو یا هماهنگی، تاسیس هیئت برای ایجاد طرح میثاق شرف ملی و اخلاقی و ایجاد طرحی برای اجماع نیروهای سیاسی و انقلابی ملی باشد، تلاش کنند.  

از سوی دیگر وحید عبدالمجید، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی الاهرام و یکی از رهبران سابق جبهه نجات ملی نیز در این باره می گوید: «این بیانیه نه چیزی پیشنهاد می دهد و نه چیزی را یادآور می شود و برای همین هیچ ارزش و اثری ندارد و تنها به مثابه جوهری به روی کاغذ است.»

عبدالمجید همچنین می گوید: «این بیانیه نگرش روشن خود را از دست داده و تنها بر اساس فرضیاتی که نمی توان ارتباطی میان آنها با واقعیت به شدت پیچیده کنونی یافت، صادر شده است.»

در همین رابطه جمال اسعد عبدالملاک، اندیشمند سیاسی نیز می گوید: «این بیانیه تلاش و بازی ای از سوی اخوان برای آماده سازی چیزی است که خود به آن نیروهای 25 ژانویه می گویند و می خواهند که آنها را زیر پرچم اخوان برای رویارویی با حکومت جدید بیاورند.»

وی تاکید می کند، صدور این بیانیه نشان از شکست اعلامیه بروکسل از سوی اخوان است که با هیچ پاسخی از سوی جامعه مصر مواجه نشد.

عبدالملاک که در گذشته نماینده پارلمان مصر نیز بوده است، در ادامه می گوید: «اخوان به این ترتیب تلاش دارد تا خود را به عرصه سیاسی مصر باز گرداند، بعد از آن که در جمع کردن مردم در خیابان ها علیه حکومت فعلی ناکام ماند اکنون فکر می کند که با اتکا به توانایی های نیروهای انقلابی حوادث رابعه العدویه و النهضه می تواند مردم را به نفع خود بسیج کند و دوباره انقلابی تازه راه بیندازد.»

محمد ابو حامد، رئیس حزب حیات مصری ها نیز در این باره می گوید: «جماعت اخوان المسلمین تلاش می کند که دریچه ای برای بازگشت به حیات سیاسی مصر بیابد. این بیانیه تفاوت چندانی با بیانیه بروکسل ندارد و در همه آنها نوعی تلاش برای بازگشت به حیات سیاسی یا مغازله با نیروهای سیاسی که به ادعای اخوان نمایندگان انقلاب هستند، به چشم می خورد.»

مهندس جلال المرة، سخنگوی حزب سلفی النور نیز بیانیه قاهره را فاقد ارزش دانست و گفت که به هیچ وجه استحقاق پاسخگویی ندارد و نمی تواند هیچ گونه تاثیری بر افق سیاسی مصر بگذارد.

وی همچنین می گوید: «مردم مصر از سن رشد عبور کرده اند و دیگر به کسی اجازه نمی دهند که با اراده و دستاوردهایشان خارج از نقشه راهی که توانسته اند برای پیشرفتشان به وجود آورند بازی کند. انتخابات در خارج نیروی اراده مصری ها را ثابت کرد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین نیروهای انقلابی


نظر شما :