گمانه‌زنی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق

۲۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۵ کد : ۱۹۳۴۲۹۶ سرخط اخبار

با ادامه بحران تکفیری ها در عراق، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. در این میان، بحثی که مطبوعات غربی و همچنین شماری از مطبوعات منطقه به شدت به آن پرداخته اند، امکان سنجی همکاری ایران و آمریکا برای بازگرداندن ثبات به عراق است. امری که البته هیچ پایه و اساس رسمی نداشته و تنها در سطح گمانه زنی های رسانه ای مطرح است.

 
گمانه‌زنی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که این موضوع را مورد توجه قرار داده و می نویسد با توجه به اینکه آمریکا احتمال انجام حملات هوایی علیه گروه های تروریست تکفیری در عراق را رد نکرده و اخباری نیز درباره اعزام نیروهای ایرانی به عراق به گوش می رسد، به نظر می رسد ایالات متحده و ایران به سرعت در حال حرکت به سمت دفاع از عراق در مقابل نیروهای افراط گرا هستند. به اعتقاد این روزنامه، موضع گیری ها و اقدامات ایران و آمریکا در قبال اوضاع جاری در عراق، بیانگر آن است که این دو کشور تا چه حد مسائل موجود در این کشور را جدی گرفته و بر ضرورت از میان بردن تهدید ناشی از آن تأکید دارند.
 
گمانه‌زنی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق
 
«کریستین ساینس مانیتور» پا را از این هم فراتر گذاشته و از احتمال «اتحاد» ایران و آمریکا برای مبارزه با تروریست ها در عراق سخن گفته است. این روزنامه می نویسد با اعلام حکم جهاد از سوی مورد احترام ترین روحانی شیعه عراق (آیت الله سیستانی)، به نظر می رسد تهدید تبدیل شدن بحران عراق به منازعه ای گسترده در سراسر منطقه وجود دارد. اما این امر همچنین می تواند سبب برقراری یک همکاری غیرمعمول میان ایران و آمریکا شود که در زمینه مقابله با پیشروی شبه نظامیان افراط گرا در عراق از منفعت مشترکی برخوردار هستند. در مجموع، مانیتور معتقد است که برای نجات عراق، همکاری ایران و آمریکا ضروری است.
 
گمانه‌زنی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق
 
این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا با تأیید وجود منفعت مشترک با ایران در عراق، انجام هرگونه مذاکره ای درباره همکاری در این کشور را تکذیب کرده است. به نوشته «وال استریت ژورنال»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که ایالات متحده و ایران منفعت مشترکی در عقب راندن شبه نظامیان افراطی دارند که کنترل بخش هایی از عراق را به دست گرفته اند؛ اما هیچ گفت و گوی مستقیمی درباره انجام اقدامات مشترک در این راستا، میان تهران و واشنگتن انجام نگرفته است. به گفته ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این کشور هنوز تصمیمی برای مذاکره با مقامات ایرانی درباره اوضاع جاری در عراق ندارد.
 
گمانه‌زنی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق
 
اما در مطلب دیگری درباره رویکرد ایران نسبت به بحران عراق، خبرگزاری «رویترز» به بررسی تأثیر این بحران بر روابط ایران و عربستان سعودی پرداخته و می نویسد وقایع عراق، می تواند سبب توقف روند تنش زدایی شود که میان تهران و ریاض در حال آغاز بود. این خبرگزاری با اشاره به اینکه با دعوت عربستان سعودی از وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور، امیدها به بهبود روابط دو کشور قوت گرفته بود، می نویسد از آنجا که به اعتقاد ایران، عربستان سعودی در پشت پرده حمایت از گروه های تکفیری در منطقه قرار دارد و سعودی ها نیز از مسلح کردن شیعیان منطقه توسط ایران در مقابل افراط گرایان نگرانند، روند آشتی میان دو کشور عملاً متوقف شده است.
 
گمانه‌زنی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق
 
در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «دیلی استار» لبنان به هشدار وزارت خارجه ایران به طرف غربی درباره مذاکرات هسته ای پرداخته است. این روزنامه می نویسد وزیر خارجه ایران به منتقدین غربی ایران هشدار داده که نگذارند توهمات موجود درباره برنامه هسته ای ایران، سبب ایجاد مانع در مسیر دستیابی به توافق هسته ای شود و ابزار امیدواری کرده که به زودی یک توافق تاریخی میان دو طرف حاصل شود. ظریف در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده، اظهار داشته که دولت ایران پیشنهاداتی جدی برای ارائه تضمین هایی درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران به طرف مقابل ارائه کرده است.

کلید واژه ها: عراق ایران و آمریکا


نظر شما :