آمریکا: توافق نهایی با ایران تا ۲۰ ژوییه ممکن است

۲۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۹۳۴۴۷۹ سرخط اخبار

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا دیدگاه های دو کشور را درباره مسائل مورد اختلاف به هم نزدیک کرده است و به نظر می رسد ایران و گروه 1+5 تا 29 تیرماه، بتوانند به توافق نهایی برسند.

به گزارش ایرنا، این مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا که از ذکر نام وی در تارنمای وزارت خارجه این کشور خودداری شده است، با اشاره به گفت وگوهای مستقیم دوجانبه ایران و آمریکا در وین گفت: ما پس از آن دو روز (مذاکره) یکدیگر را بهتر درک می کنیم و می توانیم مرحله ای را پیش روی خود ببینیم که شکاف ها را پر کرد.

وی با اشاره به اینکه اختلاف نظرها هنوز میان ایران و آمریکا جدی است، افزود: همه طرف ها به گفت وگو متعهد هستند و توافق نهایی تا20 ژوییه (29تیرماه) امکان پذیر است.

تمرکز ما بر این تاریخ است و در آمریکا بسیاری خواستار تلاش برای رسیدن به توافق تا تاریخ مقرر هستند تا جامعه جهانی از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان یابد.

این مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفت: امکان تمدید مذاکرات فعلا مطرح نیست و هدف و تمرکز اصلی در این مرحله دستیابی به توافق تا 20 ژوییه خواهد بود.

وی گفت و گوها را به برنامه هسته ای ایران منحصر دانست ولی درعین حال گفت: ممکن است که ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در نشست سه جانبه با ایران موضوع عراق را نیز مطرح کند.

این مقام آمریکایی ضمن دشوار و سنگین خواندن مذاکرات تاکید کرد که گفت و گوها تا 29 تیرماه به صورت فشرده ادامه خواهد یافت.

وی درباره دلیل برگزاری مذاکرات ایران و آمریکا با حضور مقام های بلندپایه آمریکایی از جمله ویلیام برنز و جیک سولیوان مشاور معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: ˈ آن ها بسیار آگاه به امور و خبره در مذاکرات هستند. همچنین سوالاتی در ملاقات های قبل توسط ایرانی ها مطرح بود که نیاز به شفاف سازی داشت.

ˈهمچنین ما می خواستیم مذاکراتی درباره تمام جزییات تمام مسائل مطرح در مذاکره داشته باشیم و ایران را دقیقا در باره موضع آمریکا در خصوص آن ها روشن کنیمˈ.

وی بر اهمیت شفافیت در ادامه مذاکرات تاکید کرد و گفت : ویلیام برنز و جیک سولیوان در مذاکرات این هفته حضور خواهند داشت که دلیل آن خواست آمریکا برای دستیابی به نتیجه است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا، افزود : اگر ایران، همانگونه که اعلام کرده است، به دنبال جنگ افزار هسته ای نباشد، مذاکرات می تواند به نتیجه برسد.

کلید واژه ها: ایران و آمریکا


نظر شما :