ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از هشدار سعود الفیصل تا ترور دو مخالف اسد

۲۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۳۴۵۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ناامیدی نوچیروان بارزانی نسبت به حفظ یکپارچگی عراق، تلاش مسکو برای رونق بخشیدن به گردشگری کریمه، آزادی رهبر سلفی‌های جهادی در اردن، متلاشی شدن دو گروه جهادی در اسپانیا و ترور دو تن از رهبران مخالفان سوری توسط داعش از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از هشدار سعود الفیصل تا ترور دو مخالف اسد

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

بارزانی: بعید است عراق یکپارچه بماند

نیچروان بارزانی، رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، گفت که فکر نمی کند عراق دیگر یکپارچه بماند.

او روز سه شنبه در مصاحبه با بی بی سی، تأکید کرد که خیلی بعید است عراق به وضعیت پیش از دستیابی داعش به موصل بازگردد.

او گفت که اهل سنت عراق احساس می کردند که دولت به آنان بی توجه است و شاید راه حل این مشکل تشکیل منطقه فدرال و خودمختار اهل سنت باشد.

او گفت که  تنها راه حل مسائل جاری عراق، راه حل سیاسی است و افزود که الگوی کردستان و تشکیل حکومت خودمختار بهترین الگو برای اهل سنت می تواند باشد.

 

یک روزنامه اسرائیلی از وجود ستاد عملیات موساد در استان الانبار خبر داد

روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت از وجود یک ستاد عملیات تابع موساد در استان الانبار خبر داد که از تروریست های داعش حمایت اطلاعاتی می کنند.

روعی کیاس، سردبیر بخش جهان عرب این روزنامه، در مقاله ای تأکید کرد که این ستاد عملیات در گزارشی به وزیر دفاع رژیم صهیونیستی تأکید کرده که در پی حمله هوایی گسترده ارتش عراق تروریست های داعش در تکریت و دیالی و موصل با مشکل جدی مواجه شده و از پیش روی بازمانده اند.

کیاس در ادامه این مقاله در این که اسرائیل بتواند هم چنان کنترل اوضاع در عراق را به دست داشته باشد تردید کرده و گفته که فتوای مرجعیت اعلای شیعه همه قواعد بازی را به هم زد و برای همگان غافلگیرکننده بود.

او افزود که موضع ایالات متحده نیز مایه نگرانی عربستان و قطر و ترکیه و باعث دشوارشدن حمایت آنان از تروریست های داعش خواهد بود.

 

برمر: امریکا باید به عراق نیروی نظامی ارسال کند

پل برمر، حاکم مدنی عراق در دوره اشغال این کشور توسط ایالات متحده، بر ضرورت ارسال نیروهای نظامی ویژه از سوی امریکا به عراق برای نابود کردن تروریست ها تأکید کرد.

او در مصاحبه با سی ان ان، از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در عراق به شدت انتقاد کرد و گفت خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق در اواخر 2011 بدون ماندن یگان های ویژه برای حفظ امنیت کشور در مواقع ضروری اشتباه بزرگی بود.

او تأکید کرد که امریکا باید برای رسیدگی به اوضاع عراق نیروهای ویژه به این کشور اعزام کند و ایده عدم ارسال نیروی زمینی به عراق را کنار گذارد و ضمن ارسال نیروهای ویژه، ناظران امنیتی، و افسران عالی رتبه نیز ارسال کند.

برمر تأکید کرد که نمی توان با هواپیماهای بدون سرنشین شهرها را از دست تروریست ها خارج کرد.

 

متلاشی شدن دو شبکه جهادی در اسپانیا

وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد که دو شبکه جهادی در اسپانیا را که به سوریه و عراق نیروهای جهادی می فرستادند، متلاشی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس این شبکه قبلا در گونتانامو زندانی بوده است که به دلیل عضویت در فعالیت های تروریستی در افغانستان در سال 2001 دستگیر و به گونتانامو منتقل شده بود. در پی این عملیات 8 نفر دیگر نیز دستگیر شدند.

 

روسیه گردشگری کریمه را رونق می بخشد

کرملین در تازه ترین اقدام خود برنامه ای را در دستور کار قرار داده است که به موجب آن گردشگری شبه جزیره کریمه که به تازگی از اوکراین جدا و به روسیه پیوسته است، رونق می یابد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، در همین رابطه دولت روسیه قصد دارد به زودی عده ای از کارمندهای شرکت های خود را به کریمه فرستاده تا تلاش های تازه ای را برای رونق گردشگری این منطقه آغاز کنند.

همچنان دولت اوکراین نسبت به الحاق کریمه به روسیه اعتراض دارد در حالی که مسکو توجهی به این اعتراض ها نمی کند.

در گذشته بیش از شش میلیون نفر هر ساله به کریمه می رفتند و به ویژه در فصل تابستان رونقی ویژه به گردشگری این شهر می دادند اما اکنون در پی بحران های اخیر اوکراین و تحولاتی که پس از جدایی کریمه به وجود آمده گردشگری این شهر بسیار از رونق افتاده است.

 

ترور دو مخالف اسد توسط داعش

سازمان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که خودروی بمب گذاری شده ای که توسط دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) در شرق سوریه منفجر شد باعث کشته شدن دو تن از رهبران مخالفان سوری و زخمی شدن 5 نفر دیگر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داعش مدتی است که بر منطقه دیر الزور استیلای کامل دارد و به تبع آن کار استخراج نفت از این منطقه را نیز تحت کنترل خود دارد.

درگیری جریان های مخالف سوری با یکدیگر ظرف ماه های اخیر باعث کشته شدن دست کم 600 نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد و ده ها هزار نفر نیز از خانه و کاشانه شان آواره شدند.

 

نگرانی هلند از پیوستن اروپایی ها به داعش

دولت هلند روز دوشنبه اعلام کرد که شاخه نظامی دولت اسلامی در عراق و شام، داعش، تبلیغات تازه ای برای جذب جهادی های اروپایی و اعزام آنها به خاورمیانه آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیک شوف، مدیر سازمان مبارزه با تروریسم هلند در این باره گفت: «داعش تبدیل با سازمانی جدید و جذاب برای جوانان جهادی اروپا شده که گروه های جهادی از هلند یا کشورهای دیگر اروپایی می خواهند به آن بپیوندند و این مساله ای نگران کننده است.»

فرانس تیمرمانز، وزیر امور خارجه هلند نیز گفت که بسیاری از جهادی های هلندی در سوریه به دولت اسلامی در عراق و شام پیوسته اند.

به گفته مقام های هلندی تا کنون حداقل یک صد نفر از اتباع هلندی برای جنگ در سوریه عازم این کشور شده اند.

 

 آزادی مبلغ سلفی جهادی در اردن

مقام های اردنی عصام البرقاوی معروف به ابی محمد المقدسی که نماینده جریان سلفی جهادی در اردن است را بعد از پایان دوران محکومیتش از زندان آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به اتهام جلب نیروهای مبارز برای جنبش طالبان در افغانستان محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شده بود.

ماجد اللفتاوی، وکیل المقدسی خبر آزادی موکلش را تایید کرد و گفت که وی بعد از آزادی به منزلش بازگشته است.

 

هشدار سعود الفیصل به جنگ داخلی در عراق

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی فرافکنانه نسبت به وقوع جنگ در عراق هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در مراسم افتتاحیه نشست وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی در جده تاکید کرد، جنگ داخلی ای که در عراق می گذرد ناگزیر تاثیرات سلبی بر منطقه خواهد گذاشت.

وی بار دیگر مالکی را متهم کرد که بر اصول طایفه ای پافشاری می کند و اقلیت ها را سرکوب می کند.

فیصل همچنین گفت که عراق به سمت جنگ داخلی می رود و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کریمه داعش هلند


نظر شما :