عراق؛ آزمونِ اوباما

۰۴ تیر ۱۳۹۳ | ۰۴:۴۳ کد : ۱۹۳۴۸۹۱ سرخط اخبار
فرارو- آمریکا با دولت عراق همراه خواهد شد تا تهدید تروریسم را از بین ببرد. 
 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از نشنال ژورنال، بحرانی که در عراق به راه افتاده، نخستین آزمون واقعی برای سیاست خارجی جدید آمریکا که اواخر ماه مه از سوی باراک اوباما اعلام شد، خواهد بود اما احتمال اینکه پایانی خوب برای دولت اوباما داشته باشد بسیار اندک است.
 
رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته در مراسم فارغ التحصیلی آکادمی وست پوینت سیاست کنار گذاشتن مقابله نظامی کامل و روی آوردن به همکاری با دول خارجی برای مقابله با تروریسم در سطح جهان را اعلام کرد. در آن زمان وی در اثبات مفهوم سیاست خود به خاورمیانه و آفریقا اشاره کرد: مقدمات و ترتیبات برای آموزش جنگجویان مخالف در سوریه؛ همکاری با نیروهای ضدتروریسم در افغانستان؛ و تربیت سربازان نخبه در لیبی، نیجر، موریتانی و مالی.
 
اما کاخ سفید در مورد عراق باید راهی برای اجرای سیاست خارجی متمرکز بر مشارکت خود در مواجهه با وضعیت به سرعت در حال تغییر این کشور بیابد.
 
داعش روز یکشنبه توانست گذرگاه مهمی را در مرز سوریه-عراق تصرف کند و از طریق این گذرگان به راحتی می تواند تجهیزات نظامی را بین دو کشور منتقل کرده و نیروهای خود در هر دو طرف را تقویت کند. 
 
اوباما روز سه شنبه اعلام کرد که آمریکا 300 مشاور نظامی به عراق اعزام خواهد کرد تا مانع از پیشروی داعش شود. برخی از این مشاوران «مراکز عملیات مشترک» را در بغداد و شمال عراق راه اندازی خواهند کرد تا تقسیم اطلاعات با نیروهای عراقی و هماهنگی برنامه ریزی ها را به عهده بگیرند. اما رئیس جمهوری آمریکا تاکیددارد که این اقدام محدود خواهد بود و نیروهای آمریکایی در درگیری ها شرکت نخواهند کرد. به گفته وی مسئولیت نهایی با رهبران سیاسی عراق است که «باید ورای تفاوت ها قرار بیگرند و برای آینده عراق به یک برنامه سیاسی مشترک اکتفا کنند.» جان کری، وزیر خارجه آمریکا به عراق سفر کرده و با برخی از مقامات عراقی در این زمینه دیدار داشته است.   
 
اوایل ماه جاری میلادی بود که اوباما گفت: «شرایط امروز عراق تاکیدی است بر اهمیت آنچه در سخنرانی وست پوینتم به آن اشاره کردم: نیاز ما به برخورداری از یک رویکرد منطقه ای قوی برای مشارکت و آموزش.»
 
آمریکا در راستای تغییر پیشنهادی سیاست خارجه خود در حال همراهی با نوری المالکی، نخست وزیر عراق و ارتش عراق است تا به مسئله تهدید داعش رسیدگی کند. اما برآورد کارشناسان نظامی نشان می دهد که یک چهارم ارتش عراق ناکارآمد هستند.
 
اوباما در سخنرانی ماه مه خود گفت: «تهدید اصلی امروز دیگر از سوی رهبری متمرکز القاعده نیست بلکه از سوی افراطی ها و وابسته های غیرمتمرکز القاعده است که بسیاری از آنها بر کشورهایی متمرکز هستند که در آن فعالیت می کنند.» وی در اظهارات خود احتمالا تعبیر اشتباهی از آینده تهدیدات تروریستی داشته است. داعش یک زمانی از گروه های وابسته به القاعده بود اما القاعده در ماه فوریه ارتباط خود با داعش را به دلیل تاکتیک های به شدت خشونت آمیز آن قطع کرد. 
 
در حال حاضر داعش بیشتر شبیه به دولتی که ادعا می کند برپا کرده، عمل می کند تا یک گروه تروریستی «غیرمتمرکز» با منافع محلی. قدرت نظامی، بودجه و سازمان دهی داعش امکان دسترسی دایمی این گروه به بهترین نیروهای دولتی را داده است.
 
اگر مشارکت میان آمریکا و نیروهای عراق موفقیتی در پی داشته باشد، می تواند توجیهی برای چرخش سیاست خارجی باشد که رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد. اما اگر این سیاست نتواند مانع پیشروی نیروهای داعش شود و کمکی به بازپس گیری بخش های از دست رفته عراق نکند- که البته با توجه به شرایط ارتش عراق نتیجه محتمل تر نیز همین خواهد بود- تمرکز اوباما بر دیپلماسی و همکاری احتمالا ناممکن خواهد بود.

کلید واژه ها: داعش القاعده


نظر شما :