امریکا بزرگترین قرارداد تسلیحاتی خود در سال 2014 را امضا کرد

اهداف داخلی قطر در خریدهای کلان تسلیحاتی از امریکا

۲۶ تیر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۵۸۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
مسئولان قطری گفته اند که قطر در چارچوب این قرارداد نظامی 10 سامانه پیشرفته رادار و 34 سامانه موشکی پاتریوت به همراه شماری موشک های تهاجمی و همچنین 24 فروند بالگرد آپاچی نظامی و موشک های گاولین ضد تانک دریافت خواهد کرد.
اهداف داخلی قطر در خریدهای کلان تسلیحاتی از امریکا

دیپلماسی ایرانی: مسئولان بارز و برجسته در وزارت دفاع امریکا روز دوشنبه اعلام کردند که قطر تصمیم دارد سامانه های موشک های پاتریوت و بالگردهای آپاچی در چارچوب قرارداد تسلیحاتی حدودا 11 میلیارد دلاری خود با امریکا خریداری کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، انتظار می رود که این قرارداد بزرگ تسلیحاتی واکنش های بسیاری در پی داشته باشد به ویژه که امریکا تحت نظارت خود دو پایگاه بزرگ نظامی در این کشور کوچک و جنجالی خلیج فارس و عضو شورای همکاری در اختیار دارد.

قطر چند ماهی است که به دلیل حمایت از جنبش اخوان المسلمین و احزاب و جریان های وابسته به آن شاهد تنش هایی در روابط خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است تا آن جا که کشورهای عربستان سعودی و بحرین و امارات متحده عربی سفرای خود را در اعتراض به این رویکرد قطر از دوحه فراخوانده اند. این کشورها همچنین به ایالات متحده امریکا خرده می گیرند که قطر را به اندازه کافی تحت فشار نمی گذارد تا روابط خود را با اخوان المسلمین قطع کرده و به بهبود روابط با مصر جدید تحت ریاست عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری نظامی این کشور بپردازد.

مسئولان قطری نیز گفته اند که قطر در چارچوب این قرارداد نظامی 10 سامانه پیشرفته رادار و 34 سامانه موشکی پاتریوت به همراه شماری موشک های تهاجمی و همچنین 24 فروند بالگرد آپاچی نظامی و موشک های گاولین ضد تانک دریافت خواهد کرد. این مقامات در توجیه این خرید نظامی خود مدعی شده اند که قطر این سامانه های دفاع موشکی را برای مواجهه با هر گونه تهدیدی در منطقه خلیج فارس از سوی ایران که سامانه موشکی عظیمی در اختیار دارد، خریداری کرده اند.

یکی از مسئولان قطری که نخواست نامش فاش شود در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت که ژنرال حمد بن علی العطیه، وزیر دفاع قطر قرارداد مربوط به این سلاح ها را بعد از مراسمی که در واشنگتن و در پی مذاکراتش با همتای امریکایی اش چاک هیگل انجام داد، امضا کرد.

ایالات متحده با فروش این سامانه های دفاعی به قطر می خواهد از نقش و جایگاه خود در منطقه نزد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه قطر بهره برداری کند.

این قرارداد بزرگ ترین قرارداد تسلیحاتی امریکا از سال 2014 تا کنون محسوب می شود و این در حالی است که قطر به طور جداگانه به طرف امریکایی درخواستی برای خرید جنگنده های تهاجمی از شرکت بوئینگ و همچنین پیشنهاد مشابهی به شرکت های دفاعی بریتانیایی و فرانسوی نیز داده است.

یک مقام عالی رتبه در وزارت دفاع قطر در این باره گفت که این خرید تسلیحاتی نشانه های خوبی است برای تحقق این احتمال که قطر می خواهد به شریکی مهم برای امریکا در خرید جنگنده های تهاجمی تبدیل شود.

این مسئول عالی رتبه تاکید کرد، ایالات متحده با فروش این سامانه های دفاعی به قطر می خواهد از نقش و جایگاه خود در منطقه نزد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه قطر بهره برداری کند.

وی تاکید کرد، این قرارداد تسلیحاتی می تواند باعث تقویت روابط امنیتی و دیپلماتیک امریکا با قطر به رغم وجود برخی اختلاف ها میان دو طرف بر سر حمایت دوحه از گروه های مسلح جهادی در سوریه که واشنگتن آنها را گروه های افراطی می داند، شود.

این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران منطقه ای بر این باورند که این خرید تسلیحاتی قطر هدفی جز تقویت امنیت داخلی این کشور ندارد به ویژه که امریکا دو پایگاه مهم و بزرگ خود در خاورمیانه را در قطر مستقر کرده است.

برخی از تحلیلگران نیز خرید موشک های پاتریوت و بالگردهای آپاچی و سلاح های دیگر قطر از امریکا را تلاش دوحه برای تقویت نقش خود در منازعات سوریه و عراق و یمن می دانند به ویژه که قطر نسبت به گروه های جهادی اسلامی انعطاف بسیاری دارد که البته این مساله باعث ناخرسندی امریکایی ها نیز شده است. اگر چه بسیاری نیز بر این اعتقادند که قطر این نوع از رابطه را با چراغ سبز مستقیم امریکا انجام داده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر خلیج فارس ایالات متحده امریکا


نظر شما :