معاون نخست وزیر بحرین خبر داد

آماده باش "سپر دفاع جزیره" برای مقابله با داعش

۲۰ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۳۶۹۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
معاون نخست وزیر بحرین گفت: نیروهای سپر دفاع جزیره آمادگی دارند در صورتی که شبکه داعش بخواهد به هر کدام از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس تعدی کند و امنیت آنها را مورد تهدید قرار دهد، با آن به مقابله برخیزند.
آماده باش "سپر دفاع جزیره" برای مقابله با داعش

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تهدید شبکه داعش را جدی گرفته اند و تصور می کنند بعد از تسلط آن بر بخش گسترده ای از مناطق سوریه و عراق اکنون تهدیدی جدی برای آنها محسوب می شود. به اعتقاد اعضای عضو شورای همکاری خلیج فارس داعش از همه ابزارها استفاده می کند تا قلمرو خود را گسترش دهد و برای همین کشورهای عضو این شورا نیز از قاعده آن مستثنا نخواهند بود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، از این رو شیخ محمد بن مبارک آل خلیفه، معاون نخست وزیر بحرین در گفت و گو با یکی از روزنامه های محلی بحرین گفت: «نیروهای سپر دفاع جزیره آمادگی دارند در صورتی که شبکه داعش بخواهد به هر کدام از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس تعدی کند و امنیت آنها را مورد تهدید قرار دهد، با آن به مقابله برخیزند.»

وی تاکید کرد، شبکه داعش شبکه تروریستی ای است که نه تنها امنیت منطقه خلیج فارس بلکه امنیت کل جامعه جهانی را نیز تهدید می کند.

شیخ محمد بن مبارک این اظهارات را در گفت و گو با روزنامه مکه، یکی از روزنامه های محلی عربستان بیان کرد که نشان می دهد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تا چه اندازه تهدیدهای داعش را جدی گرفته اند. به ویژه که این شبکه بعد از استیلا بر موصل، دومین شهر بزرگ عراق دومین ذخایر انبار تسلیحاتی این کشور را نیز در اختیار گرفت که به دنبال آن بسیار قدرتمند شد و اکنون تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و دیگر کشورها محسوب می شود.

شیخ محمد وجود برخی اظهار نظرها مبنی بر این که بحرین داعش را تایید کرده است، رد کرد و گفت: «این که گفته می شود پرچم داعش در یکی از مساجد بحرین برافراشته شده است، به هیچ وجه صحیح نیست و در میان ما هیچ کس این شبکه را تایید نمی کند.»

وی همچنین گفت: «نسبت به هر گونه تعامل با داعش هشدار داده ایم و گفته ایم این شبکه شبکه ای تروریستی است و هر کس با آن همکاری کند، مجازات های معروف همکاری با شبکه های تروریستی در حق آن اعمال می شود.»

شبکه داعش بعد از تصرف موصل نام خود را از "دولت اسلامی در عراق و شام" با حذف "عراق و شام" به "دولت اسلامی" تغییر داد تا به این ترتیب قلمرو جغرافیایی خود را تنها محدود به عراق و شام نکرده باشد. این شبکه با تکیه بر همین عنوان خلافت اسلامی در مناطق تحت کنترل خود تشکیل داده و تحت این عنوان جنایت های بی شماری را در حال ارتکاب در مناطق مختلف عراق و سوریه است.

در حال حاضر کشورهای عضو شورای همکاری تلاش دارند توانایی های نظامی مرزی خود را بسیار تقویت کنند. در همین رابطه عربستان سعودی توانایی های مرزی خود با عراق و یمن را بسیار تقویت کرده و در همین راستا با صدور فرمانی از سوی وزارت اوقاف خود علما و خطیبان مساجد سراسر عربستان را موظف کرده که به افشاگری ماهیت داعش بپردازند و علیه آن سخنرانی کنند. در بیانیه دولت عربستان تاکید شده است که خطبا و علما در سخنرانی های خود باید تاکید کنند که داعش گروه ضاله تروریستی است و شاخه ای از شبکه القاعده محسوب می شود که راه تکفیر تروریسم را در پیش گرفته است.  

سپر دفاع جزیره، شبکه نظامی مشترک کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس است که برای نخستین بار در سال 2011 و بعد از تحولات بحرین از آن رونمایی شد و علیه اعتراض های مردمی این کشور وارد بحرین شد و به سرکوب شدید مردم پرداخت.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش بحرین خلیج فارس


نظر شما :