ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از استرداد زندانیان القاعده به عربستان توسط ایران تا توافق هسته‌ای اردن و مصر

۰۳ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۹۳۸۸۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
توافق هسته‌ای اردن و مصر، دستگیری سه داعشی در سوئیس، محاصره داعش در استان دیالی عراق، تظاهرات مردم ترکیه در اعتراض به همکاری آنکارا با داعش و ادعای تحویل زندانیان القاعده از ایران به عربستان از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از استرداد  زندانیان القاعده به عربستان توسط ایران تا توافق هسته‌ای اردن و مصر

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

راه پیمایی مردم ترکیه علیه همکاری آنکارا با داعش

مردم استانبول و چند شهر دیگر در اعتراض به آن چه همکاری دولت ترکیه با جنایتکاران داعش خواندند تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.

به گزارش شبکه سی ان ان ترک، این راه پیمایی توسط حزب ملت های دموکراتیک کرد در شهر وان برگزار شده بود که هم زمان در استانبول نیز تظاهراتی مشابه برگزار شد و حاضران در این راه پیمایی از «همکاری و هماهنگی» میان داعش با دولت ترکیه به خصوص در کشتار کردهای بیگناه به شدت انتقاد کردند.

این تظاهرات در برخی مناطق به خشونت کشیده شد و پلیس ترکیه گاز اشک آور شلیک کرد و تظاهرکنندگان نیز از کوکتل مولوتف استفاده کردند و طی آن پنج شهروند ترک دستگیر شدند.

 

صدور حکم بازنشستگی برای فرماندهان سابق موصل

وزارت دفاع عراق از صدور حکم بازنشستگی برای سرلشکر عبود کنبر و سرلشکر علی غیدان خبر داد.به گزارش شبکه خبری الفرات، محمد العسکری، مشاور رسانه ای وزارت دفاع عراق، به السفیر نیوز گفت که حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، دستور داده که این افراد به دایره امور بازنشستگان معرفی شوند.این دو فرمانده نظامی تا 72 ساعت پیش از سقوط استان نینوا و شهر موصل به دست داعش در موصل بودند اما بعد در شرایط مشکوکی شهر را ترک و بدون هیچ گونه مقاومتی به داعش تحویل دادند.

 

محاصره کامل داعش در استان دیالی

سرلشکر جمیل الشمری، فرمانده پلیس استان دیالی، از محاصره کامل تروریست های داعش در منطقه ای به مساحت 5 کیلومتر مربع در شمال مقدادیه خبر داد و افزود که به زودی تا پیش از عید سعید قربان خبر نابود کردن کامل این تروریست ها اعلام خواهد شد.به گزارش پایگاه خبری این، او روز سه شنبه در پیغامی در شبکه اجتماعی فیس بوک تأکید کرد که نیروهای ارتش عراق آماده حمله به این تروریست ها هستند و این باره مهلت فرار به آنان نخواهند داد و سرنوشتی جز مرگ یا دستگیری در انتظارشان نیست.

الشمری افزود که عملیات نظامی روزهای  گذشته در منطقه حوض حمرین باعث شده که حلقه محاصره بر تروریست ها تنگ شود و اکنون در منطقه ای که مساحت آن کم تر از پنج کیلومتر است محاصره شده اند.

 

ایران زندانیان القاعده را به عربستان داد

شادی علاء الدین در روزنامه العرب، چاپ لندن، ادعا کرد که ایران برای نشان دادن حسن نیت خود به عربستان صالح القرعاوی، یکی از افراد تحت پیگرد دولت عربستان که وابسته به شبکه القاعده است به همراه 7 نفر دیگر از اعضای این شبکه تروریستی به عربستان تحویل داده است.

به گفته این روزنامه این افراد کسانی بودند که عربستان مدت ها است از ایران می خواسته که آنها را تحویل ریاض دهد و تهران از انجام این کار خودداری می کرد.تا کنون هیچ منبع خبری دیگری این خبر را تایید نکرده است.

 

عمرو موسی: به هم زدن سایکس – پیکو محال است

عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب که از مدافعان فعلی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر است و از مشاوران نزدیک به او محسوب می شود در گفت وگو با روزنامه الشروق، چاپ مصر درباره تغییر مرزهای کشورهای عربی گفت: «چنین چیزی محال است. مرزهای سایکس پیکو به واقعیتی غیر قابل تغییر تبدیل شده است و هیچ کس نمی تواند درباره تغییر آنها اعمال نظر کند.»

وی نسبت به عواقب این کار به قدرت های بزرگ نیز هشدار داد و گفت: «قدرت های بزرگ نیز نمی توانند بگویند که می خواهند این واقعیت را تغییر دهند. آنها توانایی رویارویی با واقعیت ها را ندارند.»

وی که به همراه السیسی رهسپار نیویورک بود در این مصاحبه همچنین گفت: «ما هر چیزی که بخواهد واقعیت های صد سال اخیر جغرافیای منطقه را تغییر دهد، رد می کنیم.»

عمرو موسی در پاسخ به این سوال که برخی از مردم عرب قانع شده اند که مرزهای سایکس – پیکو تغییر کرده است، گفت: «چنین چیزی مردود است. هیچ کس نپذیرفته که مرزهای کشورهای عربی تغییر کند و ما نیز بهتر است بیش از این درباره آن صحبت نکنیم و به این شایعات که تنهایی عده ای خاص از آن سود می برند، دامن نزنیم.»

 

جدا شدن 11 افسر ارتش سوریه

روزنامه العرب، چاپ لندن، ادعا کرد که 11 افسر ارتش سوریه از حکومت این کشور جدا شده و به جای نامعلومی گریخته اند.بنا به این گزارش این افراد در لبنان با یکدیگر تشکیل جلسه داده و پس از آن به سرعت به سمت مقصدی نامعلوم متواری شده اند.این در حالی است که روزنامه الاخبار چاپ لبنان از احتمال پیوستن این افراد به ارتش آزاد سوریه یا گروه های افراطی داعش خبر داده است.العرب همچنین گزارش داده است که این افراد بعد از آن که از حمله امریکا به سوریه ناامید شده بودند اقدام به این کار کردند اما اکنون که امریکا حملاتی را به گروه های تروریستی داعش در سوریه آغاز کرده است، معلوم نیست این افراد چه هدفی را دنبال می کنند.

 

بازداشت سه عراقی وابسته به داعش در سوئیس

رسانه های سوئیسی اعلام کردند که در بهار گذشته دولت سوئیس سه تبعه عراقی را به اتهام وابستگی به داعش دستگیر کردند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد متهم هستند که قصد انجام عملیات تروریستی در خاک سوئیس را داشته اند.به نوشته روزنامه های سوئیسی این خبر تا کنون رسانه ای نشده بود و اکنون در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.این افراد همچنین متهم هستند که کمک های مالی و لجستیکی به این شبکه می کرده اند از جمله این که به 40 شهروند مقیم سوئیس برای پیوستن به جمع جهادی ها در عراق کمک کرده اند.

 

توافق هسته ای اردن و مصر

خالد طوقان، رئیس سازمان انرژی اتمی اردن خبر از امضای توافقی با محمد شاکر علی، وزیر برق و انرژی مصر در زمینه همکاری های هسته ای داد.به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، دو طرف همچنین توافق کرده اند تا مشورت های کارشناسی با یکدیگر داشته باشند و پروژه های مشترک هسته ای و همچنین استخراج اورانیوم برای رفع نیازهایشان انجام دهند.طوقان تاکید کرده که اردن به دنبال دستیابی به تکنولوژی هسته ای برای تامین انرژی است و مصر را بهترین کشور برای رسیدن به این هدف می داند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر عراق اردن ايران و عربستان


نظر شما :