چرا پاریس ،بیروت و ریاض را فراموش کرد؟

خلف وعده فرانسوی ها

۱۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۳۹۲۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
از یکی مسئولان پرسیده شد که چگونه عربستان انتظار دارد که بدون پرداخت مبلغ تسلیحات، سلاح به ارتش لبنان تحویل داده شود؟ وی می گوید وزیر دارایی عربستان حق دارد که بگوید تا قبل از تحویل سلاح به ارتش لبنان مبلغی پرداخت نمی کند.
خلف وعده فرانسوی ها

دیپلماسی ایرانی: بعضی از رهبران سیاسی و روسای احزاب فعال در عرصه سیاسی لبنان قصد دارند از دولت فرانسه بخواهند که سلاح های مورد نیاز ارتش این کشور را هر چه سریع تر به آن تحویل دهد. سلاح هایی که به موجب هدیه پادشاه عربستان، ملک عبدالله بن عبدالعزیز که ارزش آن بالغ بر سه میلیارد دلار است خریداری شده و به ارتش لبنان تحویل داده شود. این بزرگترین هدیه ای است که نهاد نظامی لبنان از زمان تاسیسش تا کنون دریافت کرده است. همچنین بزرگترین هدیه ای است که کشور لبنان از زمان تاسیس و به رسمیت شناخته شدنش در سازمان ملل تا کنون دریافت کرده است. هیچ کدام از قدرت های سیاسی کشور با این هدیه مخالفت نکرده اند و شورای وزیران و طرف های سیاسی مختلف با تمایلات گوناگون عربی و منطقه ای و بین المللی شان نیز آن را تایید و از آن استقبال کرده اند.

با این حال همین افراد تاکید دارند که این هدیه نباید به "لعنت" تبدیل شود و همه دل خوشی ها را نقش بر آب کند و به جایی برسد که نه موشکی یا تانکی یا سلاح دیگری که ارتش در این زمان خاص به آنها نیاز دارد، به آن داده نشود. آن هم در حالی که ژنرال جان قهوجی، فرمانده ارتش لبنان دو روز پیش توافقی را امضا کرد که به موجب آن جنگ با تروریست های مسلح در اطراف عرسال از سر گرفته خواهد شد.

در عین حال سازمان های امنیتی خارجی که مسئولان لبنانی بارها درباره اطلاعات آنها صحبت کرده اند، می گویند که باید دقت و مراقبت بیشتری از پناهندگان سوری ای که به مناطق لبنان وارد می شوند، داشت چرا که ممکن است نیروهای داعش یا جبهه النصره در میان آنها نفوذ کرده باشند. همچنین باید به افرادی که از قنیطره در جولان بعد از تسلط جبهه النصره بر آن فرار کرده اند نیز توجه بیشتری کرد.

در این جا برخی از کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که آیا از سر گرفتن درگیری ها در مرزهای عرسال پیامی به طرف های خارجی برای ارسال هر چه سریع تر سلاح است؟ خصوصا که ژنرال قهوجی تلاش دارد این پیام را بیشتر از طریق رسانه ها به جای کانال های دیپلماتیک برساند؟

شاید چنین باشد، سیاستمداران می گویند که فشارها به دولت فرانسه برای ارسال سلاح های خریداری شده با هبه حکومت عربستان و شخص پادشاه، ملک عبدالله بن عبدالعزیز افزایش یافته است. یکی از مسئولان فعال در وزارت امور خارجه فرانسه در این باره می گوید: «سه دلیل برای تاخیر فرانسه در ارسال این سلاح ها وجود دارد. اولا عربستان هیچ مبلغی بابت خرید این تسلیحات پرداخت نکرده است. ثانیا، این سلاح ها در حال حاضر در اختیار کارخانه تولیدکننده آنها نیست برای همین نمی توان چیزی تسلیم ارتش لبنان کرد مگر این که مثلا ماهی یک عدد تانک نه بیشتر تحویل داده شود. ثالثا، فرانسه نمی تواند سلاح هایی را که در فهرست کمیسیون نظامی برای خرید آنها توافق شده است، مثل موشک های پیشرفته و بعضی تجهیزات نظامی دیگر را به ارتش لبنان تحویل دهد.»

از یکی مسئولان پرسیده شد که چگونه عربستان انتظار دارد که بدون پرداخت مبلغ تسلیحات، سلاح به ارتش لبنان تحویل داده شود؟ وی می گوید وزیر دارایی عربستان حق دارد که بگوید تا قبل از تحویل سلاح به ارتش لبنان مبلغی پرداخت نمی کند. برای حل این موضوع باید تماس های فوری ای میان وزارت خانه ها و نهادهای نظامی مربوطه در فرانسه و لبنان و عربستان صورت بگیرد تا در این روند ترسیع شود. انتظار می رود به زودی هیئتی رهسپار ریاض شود تا از عربستانی ها بخواهد مطابق با توافقی که با فرانسوی ها شده است، به آنها فشار بیاورند تا سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان را هر چه سریع تر تحویل دهد.

این در حالی است که ارتش لبنان در حال حاضر نیاز مبرم به سلاح دارد در حالی که فرانسه نه تنها هیچ سلاحی در اختیار آن قرار نداده حتی حساب آن را هم نکرده است که آموزش برای استفاده از آنها برای ارتش لبنان نیز زمان بر است.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش لبنان لبنان و فرانسه لبنان و عربستان عربستان و فرانسه


نظر شما :