یی

داوداوغلو: کسی حق ندارد از ترکیه انتقاد کند

۱۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۳۹۲۸۹ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه در واکنش به سخنان معاون رئیس جمهور آمریکا درباره نقش ترکیه در بحران سوریه گفت که هیچ کسی حق ندارد از آنکارا در این زمینه انتقاد کند.

به گزارش فارس، بعد از انتقاد معاون زئیس جمهور آمریکا از برخی کشورهای عربی و ترکیه به خاطر حمایت از گروه های افراط گرا، «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که کسی حق انتقاد از آنکارا در این زمینه را ندارد.

دو روز قبل جو بایدن سخنانی مهم درباره سیاست خارجی آمریکا در سوریه بیان کرد و طی این سخنرانی در جمع دانشجویان در دانشگاه هاروارد با نام بردن از برخی از کشورهای منطقه، مانند ترکیه، عربستان و امارات، از آنها به دلیل حمایت از گروه های تکفیری در عراق و سوریه انتقاد کرد (جزئیات بیشتر).

این اظهارات با واکنش شدید آنکارا مواجه شد که بایدن با تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه رسما از وی عذرخواهی کرد.

اکنون بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه در جمع تعدادی از هوادارانشان اعلام کرد که آنکارا به هیچ وجه این انتقاد را نخواهد پذیرفت. او گفت: کسی نمی تواند از ترکیه انتقاد کند و تلاش ها و جان فشانی هایی که مردم عزیز ما انجام داده اند، نادیده بگیرد.

داود اوغلو در حالی سخنان بایدن را را رد کرد که بسیاری از رسانه ها، سخنان معاون رئیس جمهوری آمریکا را صحیح دانستند. نشریه «دیلی بیست» در این خصوص نوشت که عذرخواهی بایدن از ترکیه درست نبود زیرا وی حرف درستی بیان کرده بود (جزئیات بیشتر). همچنین روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن، در تحلیل این اقدام مسئول آمریکایی نوشت: سیاست های دولت آمریکا مبتنی بر دشمنی با مسلمانان است و مسئولیت بیشتر بحران ها و جنگ هایی که منطقه با آن مواجه است و ملت های منطقه نیز بهای آن را می پردازند، بر عهده آمریکاست (جزئیات بیشتر).

بایدن زمانی که گفت ترکیه و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عهده دار آموزش و حمایت مالی از تروریست ها هستند، اشتباه نکرد تا بدین صورت از اردوغان یا شخص دیگری معذرت خواهی کند؛ زیرا هر چه که گفته بود صحیح است، ولی این مسائل در زمان نامناسب و خطاب به شخص نامناسبی مطرح شد.

کلید واژه ها: آنکارا بایدن


نظر شما :