در سایه برخورد گزینشی ائتلاف با پدیده تروریسم

اقلیم کردستان آماده کمک رسانی به کوبانی است

۲۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۳۹۳۳۸ نگاه ایرانی خاورمیانه
ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در یادداشتی کوتاه برای دیپلماسی ایرانی به اقدامات اقلیم کردستان برای کمک به مردم کوبانی و همچنین رویکرد ترکیه و ائئلاف ضد داعش به این بحران پرداخته است.
اقلیم کردستان آماده کمک رسانی به کوبانی است

دیپلماسی ایرانی: شهر کردنشین سوریه، کوبانی هم مرز با ترکیه، این روزها با بحران مواجه است. این شهر چند روز در محاصره داعش قرار گرفته و با وضعیت پیچیده ای مواجه است. اوضاع کوبانی می طلبد که همه دولت ها و نهادهای بین المللی نسبت به آن اقدامات عملی را به منظور نجات جان انسان ها انجام دهند. حکومت اقلیم کردستان به عنوان منطقه کردنشین، نیز سعی داشته و دارد، اقدامات حمایتی خود را از مردم کوبانی انجام دهد. در این راستای هیاتی از طرف پارلمان به این منطقه اعزام شده تا به بررسی اوضاع شهر و مردم بپردازند و در این راستا گزارشی را به منظور نوع حمایت هایی که می توان انجام داد، تهیه کنند. چراکه منطقه اقلیم کردستان آمادگی کامل را نسبت به ارسال کمک های لازم به منطقه کوبانی دارد. این کمک ها می تواند چه کمک های مردمی و چه نظامی باشد. اما در این باره آیا نمی توان کمک های مورد نیاز را به تحت عنوان حکومت اقلیم انجام داد؟ منتظر پاسخ به این پرسش هستیم. این مساله باید از منظر قانون مورد بررسی قرار گیرد. تا در صورت امکان تصمیم لازم گرفته شود. در همین حال رییس اقلیم کردستان عراق نیز خواهان کمک های بین المللی با اعزام نیروهای مبارز علیه داعش شده است که این کمک ها به مقاومت مردم کوبانی بیانجامد. در این رابطه تا کنون یک جلسه اضطراری به منظور بررسی و همچنین کمک به مردم کوبانی برگزار شد و در آینده منتظر گزارش هیات پارلمانی هستیم. در اینجا رویکرد ترکیه نسبت به کوبانی ها نیز قابل بررسی است. به نظر می رسد رجب طیب اردوغان قصد دخالت در این مساله را ندارد. چرا که به گفته او پ.ک.ک و  داعش یکی است و کردهای این منطقه نیز با کردهای ترکیه دوست و نزدیکی دارند. ترکیه برای ورود به منطقه راه و روش خودش را دارد. البته باید در نظر داشت که اگر ترکیه بر سر وعده های خود مبنی بر مبارزه با داعش ایستاده و اعلام کرده اجازه نمی دهد کوبانی به دست داعش بیافتد و این گروه پیشروی کند، صحت این اظهارات در آینده مشخص می شود.

مساله دیگر در قبال کوبانی ها، اقدامات ائتلاف ضد تروریسم است. ائتلافی که به منظور مقابله با داعش تشکیل شده و تا کنون نیز گزارش هایی مبنی بر حملات هوایی آمریکا به برخی مواضع این گروه انتشار یافته است. هرچند کشورهای منطقه و دولت ها بر اساس منافع خود عمل می کنند اما باید بدانند که وقتی در ائتلافی شرکت می کنند، باید بر تصمیم خود پایبند باشند و تروریسم در هرکجای دنیا که باشد، با آن مبارزه کنند. به نظر می رسد این ائتلاف در منطقه کوبانی محدودیت هایی دارد. با این وجود ائتلاف باید کمک رسانی های خود را به مردمی که علیه داعش مبارزه می کنند،انجام دهد.

انتشار اولیه : سه شنبه 15 مهر 1393 / باز انتشار : یکشنبه 20 مهر 1393

کلید واژه ها: کوبانی اقلیم کردستان ناظم دباغ


نظر شما :