انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

جمهوری خواهان اکثریت سنا را در اختیار خواهند گرفت

براساس هر سه مدل پیش بینی مهم نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره، جمهوری خواهان شش کرسی در انتخابات سنا کسب خواهند کرد و اکثریت این مجلس را در اختیار خواهند گرفت. این درحالی است که تنها 29 روز تا انتخابات 4 نوامبر باقی مانده است.
جمهوری خواهان اکثریت سنا را در اختیار خواهند گرفت

دیپلماسی ایرانی: براساس هر سه مدل پیش بینی مهم نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره، جمهوری خواهان شش کرسی در انتخابات سنا کسب خواهند کرد و اکثریت این مجلس را در اختیار خواهند گرفت. این درحالی است که تنها 29 روز تا انتخابات 4 نوامبر باقی مانده است. براساس مدل پیش بینی واشینگتن پست، شانس پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات سنا 78 درصد است. براساس پیش بینی نیویورک تایمز، جمهوری خواهان از شانسی 60 درصدی برخوردار هستند و براساس پیش بینی نیت سیلور، حزب جمهوری خواه شانسی 59.4 درصدی برای پیروزی در انتخابات سنا دارد.

پیش بینی واشینگتن پست و نیت سیلور در مقایسه با هفته ی گذشته تغییری نداشته است در حالی که در پیش بینی نیویورک تایمز شانس جمهوری خواهان از 67 درصد در 29 سپتامبر به 60 درصد کاهش یافته است. هر سه مدل پیش بینی اذعان دارند که در 11 کرسی رقابت نزدیکی جریان دارد و از میان 9 کرسی که 4 کرسی آن در اختیار جمهوری خواهان است، 7 کرسی جدید به جمهوری خواهان اضافه خواهد شد. این 7 کرسی شامل این ایالت ها می شود:

آلاسکا: هر سه مدل پیش بینی نشان می دهند که دن سالیوان (جمهورب خواه) دادستان کل سابق از شانسی بین 68 تا 77 درصد برای شکست دادن سناتور مارک بگیچ (دموکرات) برخوردار است.

آرکانزاس: براساس مدل های پیش بینی، نماینده تام کاتن (جمهوری خواه) به احتمال زیاد سناتور مارک پریور (دموکرات) را شکست خواهد داد. نیویورک تایمز و واشینگتن پست شانس پیروزی وی را 80 درصد پیش بینی کرده اند.

آیووا: تمام مدل ها نشان می دهند که جانی ارنست (جمهوری خواه) سناتور سنای ایالتی دارای پیشتازی کمی برای پیروزی در کرسی خالی سناتور تام هارکین (دموکرات) است. هردو مدل پیش بینی نیت سیلور (شانس ارنست 59 درصد) و نیویورک تایمز (55 درصد) شانس کاندیدای جمهوری خواه را بیشتر می دادند. البته واشینگتن پست شانس بیشتری برای وی در نظر گرفته و معتقد است ارنست از شانسی 76 درصدی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

لوئیزیانا: شانس سناتور ماری لاندریو (دموکرات) برای پیروزی در انتخابات روز به روز کمتر می شود. هیچ کدام از مدل ها شانس کاندیدای جمهوری خواه را کمتر از 74 درصد نمی دانند.

نتایج سه مدل پیش بینی در دو ایالت کانزاس و کلرادو با یکدیگر تفاوت دارد.

کانزاس: نظرسنجی هفته ی گذشته ان بی سی و ماریست نشان داد که گرگ اورمن کاندیدای مستقل با 10 درصد اختلاف از سناتور پت رابرتز (جمهوری خواه) جلوتر است. نیویورک تایمز شانس پیروزی این کاندیدای مستقل را 64 درصد می داند و نیت سیلور هم شانس وی را 65 درصد می داند. اما این در حالی است که واشینگتن پست معتقد است که رابرتز شانسی 76 درصدی برای پیروزی در انتخابات دارد. اورمن تاکنون اعلام نکرده است که در صورت پیروزی در انتخابات عضو فراکسیون کدام حزب خواهد بود، ولی آن چه که مشخص است وی متحد دموکرات ها است. این درحالی است که هیچ کدام از مدل های پیش بینی شانسی برای پیروزی دموکرات ها در ایالات های کنتاکی و جورجیا قائل نیستند.

کلرادو: واشینگتن پست معتقد است که کاندیدای جمهوری خواه از شانسی 72 درصدی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. نیت سیلور هم شانسی 53 درصدی برای پیروزی نماینده کوری گاردنر (جمهوری خواه) در انتخابات سنا قائل است. اما نیویورک تایمز این کرسی را جزء رقابت های نزدیک می داند و شانس سناتور مارک یودال (دموکرات) برای پیروزی در انتخابات را 51 درصد پیش بینی می کند. اگر فرض کنیم که اورمن در انتخابات پیروز شود و با دموکرات ها متحد شود و گاردنر هم در کلرادو پیروز شود، جمهوری خواهان در انتخابات نوامبر هفت کرسی به دست می آورند و در ماه ژانویه که کنگره ی جدید فعالیتش را آغاز خواهد نمود، با 52 کرسی اکثریت سنا را در اختیار خواهند داشت.

منبع: واشینگتن پست/ مترجم: حسین هوشمند  

انتشار اولیه : پنجشنبه 17 مهر 1393 / باز انتشار : چهارشنبه 23 مهر 1393  

کلید واژه ها: انتخابات سنا انتخابات ميان دوره اي كنگره انتخابات آمريكا


نظر شما :