انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

ورود باراک اوباما به چرخه انتخابات 2014

برای اولین بار در فصل انتخابات امسال، باراک اوباما روز پنجشنبه در کمیپن انتخاباتی یکی از کاندیداها سخنرانی کرد. وی در سفری که به کالیفرنیا داشت، به کمپین تد لیو رفت و برای حامیان وی سخنرانی کرد.
ورود باراک اوباما به چرخه انتخابات 2014

دیپلماسی ایرانی: برای اولین بار در فصل انتخابات امسال، باراک اوباما روز پنجشنبه در کمیپن انتخاباتی یکی از کاندیداها سخنرانی کرد. وی در سفری که به کالیفرنیا داشت، به کمپین تد لیو رفت و برای حامیان وی سخنرانی کرد. شرکت در یک کمپین ساده به این دلیل خبرساز شده است که رئیس جمهور به دلیل کاهش محبوبیتش و بحران های متعدد خارجی حضوری در کمپین های انتخاباتی امسال نداشته است. حتی برخی از دموکرات هایی که موضع گیری های سیاسی یکسانی با وی داشتند، همانند سناتور مارک یودال از کلرادو، سعی می کنند که در کنار وی حضور نداشته باشند.

اما هنوز دو حوزه وجود دارد که رئیس جمهور برتری قابل ملاحظه ای در آنها به نفع دموکرات ها دارد: جمع آوری کمک مالی و بسیج پایگاه حزب. در نتیجه اوباما جزء کلیدی استراتژی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای است. نماینده استیو ایزرائیل (دموکرات از نیویورک) که رئیس کمیته انتخابات کنگره ی دموکرات ها می باشد هنگام ورود اوباما به کمین لیو گفت «جمهوری خواهان برادران کوک و کارل روو را دارند و ما رئیس جمهور را داریم»

سفر این هفته ی اوباما به کالیفرنیا، حرف ایزرائیل را تایید می کند. در طول این سفر دو و نیم روزه اوباما در چهار جلسه ی جمع آوری کمک مالی برای کمیته ملی حزب دموکرات در لس آنجلس و سن فرانسیسکو شرکت کرد که یکی از آنها در خانه ی پالترو بازیگر سینما برگزار شد. وی همچنین در چند جلسه ی عمومی دیگر در یک موسسه تکنولوژی محور و رونمایی از یک بنای یادبود ملی که نشان دهنده ی تعهد وی به جوانان و جامعه ی هیسپنیک ها بود شرکت کرد.

در سطح وسیع تر، هرگونه اقدام اوباما در حوزه های سیاست داخلی و خارجی بر انتخابات ماه آینده تاثیر گذار خواهد بود. برای اولین بار کمیته ملی دموکرات ها علاوه بر کارمند، چند وکیل را هم استخدام کرده است تا مطمئن شود که حامیانش می توانند در انتخابات رای دهند. ایزرائیل به این نکته اذعان دارد که اوباما از لحاظ اقتصادی با جمهوری خواهان تفاوت دارد و این نکته را متذکر می شود که «ادامه یافتن موفقیت در مبارزه با داعش در سوریه مهم تر از شرکت در کمپین های کوچک می تواند باشد»

رینس پرایباس، رئیس کیته ملی جمهوری خواهان در مصاحبه ای می گوید که «دلیل این که رای دهندگان علاقه ای به عملکرد اوباما در مسائل مهم ندارند، این می باشد که وی مشغول جمع آوری کمک مالی برای دموکرات هایی است که معتقدند کاری با وی ندارند. اما آن دسته از دموکرات هایی که نمی توانند از این واقعیت که آنها انتخاب رئیس جمهور در انتخابات سنا می باشند، فرار کنند، این مسئله چندان هم مهم نیست، چون تنها دلیلی که آنها در بازی هستند، جمع آوری کمک مالی توسط رئیس جمهور می باشد»

چند تن از کاندیداهای دموکرات که در ایالت های محافظه کار حضور دارند، تلاش بیشتری می کنند تا خودشان را از اوباما دور نگه دارند. آلیسون لاندرگان گریمز که در انتخابات سنای کنتاکی با سناتور میچ مک کانل (جمهور خواه) رقابت می کند از گفتن این که در دو انتخابات قبل به اوباما رای داده است، طفره رفت. میشل نان کاندیدای انتخابات سنا در جورجیا هم در طول مناظره تلویزیونی، به روزهای ریاست جمهوری اوباما اشاره کرد و گفت «نام من بر روی برگه رای گیری است. تنها دو سال تا پایان دوره ی ریاست جمهوری اوباما باقی مانده است و بعد از آن ما رئیس جمهور دیگری خواهیم داشت»

در اکثر موارد اوباما حضوری در کمپین های کوچک نداشته است و آن گونه که مشاورینش می گویند وی زمان کافی برای شرکت در جلسه های جمع آوری کمک مالی با مبالغ بالا را دارد. رئیس جمهور در 52 جلسه ی جمع آوری کمک مالی برای کمیته های حزب دموکرات و گروه های وابسته به آن ها شرکت کرده است که این میزان شامل 26 جلسه ی جمع آوری کمک مالی برای کمیته ملی حزب دموکرات و 11 جلسه هم برای کمیته انتخابات سنای دموکرات ها بوده است.

علاوه بر کالیفرنیا، اوباما به ایالت های ایلینوی و نیویورک هم که کرسی های زیادی برای انتخابات مجلس نمایندگان در آن جا وجود دارد، سفر خواهد کرد. براساس گزارش ها کمیته ی ملی دموکرات ها، از ژانویه 2013 تاکنون بیش از 2.3 میلیون دلار کمک مردمی خرد جمع آوری شده است که 78 درصد آن را کمک های زیر 50 دلار تشکیل می دهند. همچنین این کمک ها بیشتر از سوی زنان مجرد، لاتین تبارها، سیاهپوستان و جوانان بوده است.  

منبع: واشینگتن پست/ ترجمه: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: انتخابات 2014 انتخابات سنا انتخابات آمريكا باراك اوباما


نظر شما :