وضعیت سختی که بغداد را به شدت تهدید می کند

آزمون سخت ائتلاف مبارزه با داعش در کوبانی

۱۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۳۹۴۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
پیشروی داعش در کوبانی به روشنی ثابت می کند که حملات هوایی به هیچ کدام از اهداف خود در نابودی توانایی های نظامی داعش نرسیده است.
آزمون سخت ائتلاف مبارزه با داعش در کوبانی

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران بر این اعتقادند با نبود نیروی زمینی که بتواند در سایه حملات هوایی علیه داعش زمینی پیشروی کند و تردید ترکیه در دخالت نظامی علیه داعش، پیروزی علیه این شبکه بزرگ تروریستی امکان پذیر نیست.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، کارشناسان دلیل روشن این ادعا را کوبانی می دانند که ارتش ترکیه حاضر نیست برای نجات آن وارد عمل شود و حملات هوایی نیز در مهار پیش روی های داعش در آن شهر کمک نکرده است.

به رغم این که در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری امریکا 60 کشور عضویت دارند اما جامعه جهانی به روشنی می بیند که داعش در حال پیشروی است و مناطق جدیدی را به تصرف خود در می آورد. بر افراشته شدن پرچم داعش در شرق کوبانی که روز دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد به روشنی نشان داد که این ائتلاف تا چه اندازه در تضعیف این شبکه ناتوان است.

ماریو ابو زید، تحلیلگر در مرکز کارنگی خاورمیانه که مقر آن در بیروت است، در این باره می گوید: «در مرحله ای که اکنون به سر می بریم دیگر فرصتی برای نجات کوبانی باقی نمانده است.»

وی در ادامه می افزاید: «پیشروی داعش در کوبانی به روشنی ثابت می کند که حملات هوایی به هیچ کدام از اهداف خود در نابودی توانایی های نظامی داعش نرسیده است.»

شهر کوبانی نزدیک به سه هفته تحت محاصره داعش بود و اکنون در آستانه سقوط قرار دارد. در حالی که 190 هزار ساکن کرد آن نیز به ترکیه پناه برده اند.

به رغم این که کردها خواهان کمک جامعه جهانی و ارتش ترکیه در مبارزه با داعش هستند اما تا به این لحظه هیچ کمکی به نیروهای کرد در کوبانی نرسیده است. این در حالی است که داعش می رود تا یکی از مناطق استراتژیک مهم در مرز سوریه با ترکیه را به تصرف خود در آورد.

مایکل کلارک، مدیر مرکز رویال یونایتد سرویسز در این باره می گوید: «فکر نمی کنم کسی در این مورد توهم داشته باشد. حملات هوایی در جلوگیری از حرکت آزادانه داعش موفق بوده و آنها را وادار کرده است که طرح های خود را تغییر دهند. اما قطعا به این شیوه نمی توان بر آنها پیروز شد. تنها راه پیروزی بر داعش پیاده کردن نیروهای زمینی در مناطق مورد منازعه است.»

وی در ادامه می افزاید: «از سویی در صورتی که حملات هوایی جان شهروندان عادی را بگیرد دیگر ادامه آنها نیز امکان پذیر نخواهد بود. مثلا در همین شهر کوبانی اگر کار به جنگ خیابانی بکشد دیگر بمباران هوایی فایده نخواهد داشت.»

وی تاکید می کند، در حال حاضر تنها راه نجات کوبانی ارسال سلاح های سنگین برای کردها یا حمله تانک های ترکیه است. از لحاظ نظامی تانک های ترکیه می توانند نیروهای داعش را از کوبانی خارج کنند. تا کنون ترکیه از انجام این کار خودداری کرده است. برای این که اولا ورود نظامی به کشوری دیگر است ثانیا به این ترتیب به اقلیت کردی که با آنها اختلاف دارد کمک کرده است.

ارین ماری سالتمن، پژوهشگر ارشد مرکز کویلیام که مقر آن در لندن است، درباره مواضع ترکیه در قبال تصرف کوبانی توسط داعش می گوید: «ترکیه همچنان تردید دارد، آنکارا انتظار دارد که کشورهای اسلامی و خاورمیانه نیز برای عقب راندن نیروهای داعش نیروی زمینی ارسال کنند.»

وی در ادامه می افزاید: «هر چه تعداد کشورهای خاورمیانه ی مشارکت کننده در جنگ با داعش افزایش یابد مصداقیت داعش در میان کشورهای خاورمیانه و اسلامی کاهش خواهد یافت. وجود نیروهای نظامی از کشورهای متعدد سبب می شود تا داعش دیگر نتواند به فکر غلبه بر آنها بیفتد.»

وی همچنین می گوید: «اگر داعش توانست بخش های عمده ای از سرزمین های عراق و سوریه را به تصرف خود در آورد برای این بود که دولت های مرکزی در آن کشورها ثبات نداشتند.»

سالتمن نسبت به پیشروهای داعش در عراق در صورت سقوط کوبانی هشدار می دهد و می گوید: «این احتمال وجود دارد که داعش بتواند بر فرودگاه بغداد که خارج از این شهر واقع شده است، تسلط یابد. موقعیتی استراتژیک که می تواند اهمیتی فوق العاده برای داعش داشته باشد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کوبانی خاورمیانه


نظر شما :