تلاش عربستان برای ضربه زدن به اقتصاد ایران

۲۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۳۹۶۵۴ سرخط اخبار

رسانه های خبری در گزارش هایی در زمینه کارشکنی های عربستان سعودی برای کاهش بهای نفت، خاطر نشان ساختند راهبرد ریاض منجر به سقوط خواهد شد و تنها بازندگان آن هایی هستند که به تجارت با دلار آمریکا دلخوش کرده اند.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «ورلد بولیتن» طی تحلیلی در زمینه چرایی رسیدن بهای نفت به میزان فعلی نوشت: رسیدن بهای نفت خام به میزان فعلی ایران را به رقابت نفتی با عربستان سعودی کشانیده است و البته ریاض سعی دارد تا با اقدام های خود در این باره تلاش ایران در احیای اقتصادش را دشوار سازد.

این پایگاه نوشته است: «عربستان سعودی با تلاش برای پایین آوردن بهای نفت سعی می کند به اقتصاد ایران ضربه وارد کند. ایران نیز به طور منطقی نگران تلاش های عربستان سعودی در پایین آوردن بهای نفت خام است.»

و اما «په په اسکوبار» تحلیلگر و روزنامه نگار سرشناس برزیلی نیز طی تحلیلی که در وبگاه شبکه خبری روسی«راشا تودی» منتشر شده است، نوشت: عربستان سعودی نبرد اقتصادی را علیه تولید کنندگان نفت گلچین شده آغاز کرده است.

اسکوبار در گزارش خود آورده است: سعودی ها با بهای نفت خام به بشکه ای 90 دلار راضی هستند و برای 2 سال بعد با رقم 80 دلار و حتی پایین تر نیز موافقند.

در واقع عربستان سعودی در حال بکارگیری راهبرد بسیار ناجوانمردانه قیمت گذاری بر نفت می باشد که بر اساس آن باعث کاسته شدن عایدی رقبای نفتی خود در بازار از میان مدت تا طولانی مدت خواهد شد. در همین حال، حجم بالای تولید نفت عربستان و کویت، با وجود آنکه تولید نفت سوریه و لیبی بسیار اندک شده و ایران نیز به واسطه تحریم ها فروش نفت خود را به یک میلیون بشکه محدود کرده، موجب شده تا حجم نفت موجود در بازار بیش از نیاز باشد.

در بخش دیگر این مطلب آمده است: این راهبرد به طور همزمان به ایران، ونزوئلا، اکوادور و روسیه صدمه می زند که تلاش می کنند از این هرج و مرج ایجاد شده بگریزند.

در بخش پایانی این گزارش با اشاره به تلاش های چین برای جلوگیری از موفقیت راهبرد نفتی عربستان سعودی آمده است: با توجه به دیدارهای بسیار زیاد «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و همتای چینی خود در سال گذشته این 2 نفر تلاش می کنند به سلطه دلار به ویژه دلارهای نفتی در سامانه مالی جهانی ضربه وارد کنند.

هم اکنون یوان، واحد پول چین در مبادلات بازرگانی روسیه استفاده می شود، و وارد کنندگان روسی 8% از مبلغ کالاهای ساخت چین را به یووان می پردازند و البته این رقم درحال افزایش یافتن است زیرا روسیه قصد دارد تا از یووان در پروژه گاز پروم استفاده نماید.

عربستان سعودی بر این باور است که می تواند در بازار نفت سونامی ایجاد کند اما این راهبرد سقوط خواهد کرد و پکن در حال نشان دادن مسیر است. داد و ستد با ارزهای دیگر باعث ثبات قیمت ها خواهد شد و تنها بازندگان کسانی هستند که به تجارت با دلار آمریکا چسبیده اند.

کلید واژه ها: بهای نفت عربستان سعودی


نظر شما :